Khosravipour B, Dorani M. (2016). A Mixed Method to Identifying the Challenges of the Agricultural Students’ Training Courses (Case of Ramin Agricultural and Natural Resources University of Khuzestan)
.
J Entrepreneurial Strategies Agric.
3(5), 17-26.
URL:
http://jea.sanru.ac.ir/article-1-125-fa.html
خسروی پور بهمن، درانی منا. رویکرد تلفیقی شناسایی چالشهای دورههای کارآموزی دانشجویان رشته کشاورزی
(مطالعه موردی: دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان)
راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی ۱۳۹۵; ۳ (۵) :۲۶-۱۷
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-۱-۱۲۵-fa.html
۱- گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان
چکیده: (۴۸۵۳ مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر شناسایی چالشها و معضلاتی است که دانشجویان دوره کارشناسی در هنگام گذراندن این واحد درسی، با آن مواجه میشوند. چارچوب فکری حاکم بر پژوهش حاضر تلفیقی (کیفی- کمی) میباشد. جامعه مورد بررسی در بخش کیفی و کمی کلیه دانشجویان سال آخر (95-94) دوره کارشناسی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان است که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 30 نفر از دانشجویان انتخاب و تا زمان رسیدن به اشباع تئوریک فرآیند جمعآوری دادهها در بخش کیفی به طول انجامید. لازم به ذکر است که از فن مصاحبه عمیق فردی، بهمنظور جمعآوری دادهها و از نرمافزار NVIVO به منظور تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. یافتههای حاصل از بخش کیفی پرسشنامه محقق ساختهای جهت سنجش بخش کمی طراحی و با استفاده از نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل دادهها انجام شد. یافتهها نشان میدهد در بخش کیفی عوامل بسیاری مانع از تحقق اثربخش دورههای کارآموزی از دیدگاه دانشجویان شده بهگونهای که عواملی از قبیل دیوانسالاری اداری، نبود امکانات و تجهیزات، عدم تعریف برنامه آموزشی مشخص بهمنظور گذراندن این دوره، عدم بار علمی و عملی مناسب این دورهها، از موانع اثربخش این دورهها است. در بخش کمی نیز عواملی از قبیل زمانبندی نامناسب، برنامه آموزشی ضعیف، امکانات و تجهیزات ضعیف اولویتهای اول را به خود اختصاص دادند. در نهایت، پیشنهاد میشود پیوسته مسئولین به ارزشیابی دورههای برگزارشده بپردازند که از نتایج آن بتوانند در برنامهریزی دورههای آتی استفاده نمایند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1396/5/7 | پذیرش: 1396/5/7