دوره ۹، شماره ۱۷ - ( بهار و تابستان ۱۴۰۱ )                   جلد ۹ شماره ۱۷ صفحات ۸۱-۷۳ | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghorbani M, Sabouhi M, avazpoor P. (2022). Troubleshooting Agricultural Knowledge-Based Companies in Razavi Khorasan Province and Presenting a Map to Improve its Efficiency. J Entrepreneurial Strategies Agric. 9(17), 73-81. doi:10.52547/jea.9.17.73
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-293-fa.html
قربانی محمد، صبوحی محمود، عوض پور پژمان. عارضه یابی شرکت های دانش بنیان کشاورزی استان خراسان رضوی و ارائ ی نقشه ارتقای کارایی آن راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی ۱۴۰۱; ۹ (۱۷) :۸۱-۷۳ ۱۰,۵۲۵۴۷/jea.۹.۱۷.۷۳

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-۱-۲۹۳-fa.html


۱- گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (۲۷۰۱ مشاهده)
چکیده مبسوط
مقدمه و هدف: نوآوری به‌عنوان محور رشد تولید، عامل اصلی بهره‌وری نیروی کار، پویایی صنعت و تعیین‌کننده موفقیت اقتصادی است. پارک‌های علم و فناوری نقش مهمی در توسعه فنّاوری دارند و قادر به رشد چشمگیر اقتصادی کشورها هستند. در حقیقت توسعه اقتصادی بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه مرهون پارک علم و فناوری در آن‌ها است. در واقع شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های جهش تولید و اقتصاد مقاومتی به ­شمار می‌آیند.
مواد و روش­ ها: در این پژوهش شرکت­های دانش‌بنیان و کشاورزی واقع در مرکز رشد فناوری کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی و مرکز رشد فناوری گناباد، نیشابور و تربت‌حیدریه موردبررسی قرارگرفته‌است. داده­ ها در این مطالعه به روش سرشماری و با استفاده از پرسش نامه جمع­ آوری شده است. جمع­ آوری داده­های مورد نیاز 5 شرکت از طریق ایمیل، 3 شرکت با استفاده از نرم ­افزار تلگرام و 39 پرسش­نامه نیز به شیوه رو در رو جمع­ آوری شدند. روش تحلیل داده­ها با استفاده از آمار توصیفی بود. نرم ­افزارهای مورد استفاده در این پژوهش با استفاده از Stata و Excel بود.
یافته ­ها: نتایج پژوهش نشان میدهد، حمایت مالی و مشاوره بازرگانی ازجمله مهمترین خدمات و پشتیبانی­های موردنیاز شرکت­های دانش­بنیان و فناور بود. کمبود منابع مالی در بخش مالی، عدم توانایی در معرفی محصول و بازاریابی بین ­المللی در بخش بازاریابی و نیز عدم اجرای صحیح و بهموقع اسناد بالادستی از نقاط ضعف در بخش نهادی به ­شمار می­روند. در مقابل، سرمایه شخصی و نوآوربودن محصول ازجمله نقاط قوت شرکت­های دانش­ بنیان و فناور کشاورزی بود. بارزترین تهدیدها فراروی این شرکت­ها عبارتند از: وضعیت نوسانات قیمتی، نبود سیاست­های ارزی، عدم آگاهی نسبت به مسائل حقوقی و طولانی­ بودن پروسه اخذ مجوز است. همچنین، انحصاری ­بودن محصول تولیدی مهم‌ترین فرصت شرکت­ها اعلام شد. اولویت این شرکت­ها در ارتباط با راهبردهای آتی، صادرات و تمرکز بر بازار خارجی و جذب سرمایهگذار بود.
نتیجه­ گیری: پیشنهاد می­شود با توجه به کارایی پایین شرکت­های دانش‌بنیان در زمینه اشتغال­زایی، ورود مؤثر دانشگاه­ها به حوزه کارآفرینی و نوآوری، تدوین سند نظام نوآوری و هدایت پژوهشی در دستور کار قرار گیرد. همچنین، برای افزایش اشتغال دانش ­آموختگان کشاورزی پیشنهاد م ی­شود تمهیداتی اندیشیده شود تا اشتغال این افراد در شرکت­های دانش‌بنیان منجر به ایجاد تسهیلاتی از جمله ارائه پوشش بیمه ­ای رایگان برای اعضا این شرکت­ها شود. شرکتهای دانشبنیان و فناور کشاورزی به یک بسته مدیریتی - مشاورهای در زمینه بازاریابی و بازرگانی محصولات تولیدی، حقوقی و مالی نیازمند هستند تا بتوانند در فضای موجود در بازارهای داخلی و حضور در بازار بینالملل حضور قویتر و مبتنی بر آگاهی داشته باشند.

 
متن کامل [PDF 1017 kb]   (۹۱۴ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اقتصاد کشاورزی
دریافت: 1400/10/9 | پذیرش: 1400/12/11

فهرست منابع
1. Al Natsheh, A., S.A. Gbadegeshin, A. Rimpiläinen, I. Imamovic-Tokalic and A. Zambrano. 2015. Identifying the challenges in commercializing high technology: a case study of quantum key distribution technology. Technology innovation management review, 5. [DOI:10.22215/timreview/864]
2. Amini, E., M. Baniasadi, H. Vahidi, H. Nematollahi, M. Khatami, M. Amandadi, L. Malekyan and H. Safarpour. 2020. Affecting factors of knowledge-based companies using fuzzy ahp model, case study tehran university enterprise park. Journal of the knowledge economy, 11: 574-592. [DOI:10.1007/s13132-018-0554-9]
3. Ansari, M., H. Jamour, M. Haghshenas Gorgabi and M. Kavoosi-Kalashami. 2020. Key barriers to knowledge-based firms in agricultural industry. International journal of agricultural management and development, 10: 1-17.
4. Antony, J.P. and S. Bhattacharyya. 2010. Measuring organizational performance and organizational excellence of SMEs-Part 2: an empirical study on SMEs in India. Measuring business excellence. [DOI:10.1108/13683041011074209]
5. Fakhari, H. 2014. Review of knowledge-based firms definition consistent with the economic conditions of iran. Journal of science and technology policy, 7: 69-88.
6. Farahani, A. 2019. Investigating the reasons of failure or lack of success in commercializing the products of knowledge-based companies, the case study of knowledge-based companies in the field of nanotechnology. International journal for modern trends in science and technology, 5.
7. Kaarela, M. 2013. Challenges of technology commercialization: lessons from finnish-russian innovation alliance on nanotechnology. Proceedings from the euronanoforum 2013 workshop on technology commercialization, 18-20.
8. Khanmirzaee, S., M. Jafari and P. Akhavan. 2018. A study on the role of science and technology parks in development of knowledge-based economy. World journal of entrepreneurship, management and sustainable development. [DOI:10.1108/WJEMSD-05-2017-0021]
9. Mohammadi, V. and I. Jafarpanah. 2014. Marketing strategies in knowledge-based companies of ict services. Journal Management & sustainability, 4: 199. [DOI:10.5539/jms.v4n3p199]
10. Mowlaies, S.R. and N.M. Yaghoubi. 2019. Personal knowledge management influence on innovative culture and performance in knowledge based companies. Management research in iran, 22: 130-150.
11. Nahavandi, N., N.H. Eslami, M. Abbasian and S. Pourdarab. 2012. Design of an intelligent system for evaluation of science parks.
12. Pellikka, J., M. Kajanus, M. Heinonen and T. Eskelinen. 2012. Overcoming challenges in commercialization process of the product innovation. Ispim conference proceedings, The international society for professional innovation management (ispim), 1.
13. Rajaei, Z.B.F. 2019. Consideratiom of performance indicators in knowledge based companies based on performance prism model (study: knowledge based enterprises of southern, north and razavi khorasan provinces). Public policy in administration, 9: 15-34.
14. Stefan, I. and L. Bengtsson. 2017. Unravelling appropriability mechanisms and openness depth effects on firm performance across stages in the innovation process. Technological forecasting and social change, 120: 252-260. [DOI:10.1016/j.techfore.2017.03.014]
15. Tahvanainen, A.J. and T. Nikulainen. 2011. Commercialization at finnish universities: researchers' perspectives on the motives and challenges of turning science into business. Etla discussion papers.
16. Xie, K., Y. Song, W. Zhang, J. Hao, Z. Liu and Y. Chen. 2018. Technological entrepreneurship in science parks: a case study of wuhan donghu high-tech zone. Technological forecasting and social change, 135: 156-168. [DOI:10.1016/j.techfore.2018.01.021]
17. Zahedi, A.E., S.H. Mirghfoori and A.M.S. Abadi. 2018. An integrated map to developing the innovation and commercialization potential of Iranian knowledge-based companies. Cogent Business & Management, 5: 1523345. [DOI:10.1080/23311975.2018.1523345]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by: Yektaweb