دوره ۱۱، شماره ۲ - ( پاییز و زمستان ۱۴۰۳ )                   جلد ۱۱ شماره ۲ صفحات ۱۳۲-۱۱۹ | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baniasadi N, Naghavi S. (2024). Designing and Explaining the Development Model of Palm Conversion and Complementary Industries with an Innovation Approach in Creating Rural Women's Entrepreneurship in Kerman Province. J Entrepreneurial Strategies Agric. 11(2), 119-132. doi:10.61186/jea.11.2.119
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-389-fa.html
بنی اسدی ندا، نقوی سمیه. طراحی و تبیین الگوی توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی خرما با رویکرد نوآوری در ایجاد کارآفرینی زنان روستایی در استان کرمان راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی ۱۴۰۳; ۱۱ (۲) :۱۳۲-۱۱۹ ۱۰,۶۱۱۸۶/jea.۱۱.۲.۱۱۹

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-۱-۳۸۹-fa.html


۱- گروه توسعه کشاورزی، دانشکده علوم کشاورزی و صنایع غذایی، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
۲- گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه جیرفت، جیرفت، ایران
چکیده:   (۷۸ مشاهده)
چکیده مبسوط
مقدمه و هدف: یکی از مهمترین تحولات اقتصادی و اجتماعی در ایران، افزایش جمعیت قابل توجهی از زنان کارآفرین بوده است. زنان کارآفرین نقش بهسزایی در اشتغال‌زایی، ثروت، کاهش فقر، توسعه انسانی، آموزش، بهداشت و توسعه کشور به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه دارند. توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی روستاها، راه‌حلی برای توانمندسازی و ظرفیت‌سازی به‌منظور کاهش شکاف بین شهر و روستا، ایجاد برابری اقتصادی، اجتماعی، محیطی و نهادی و ابزاری مهم برای رسیدن به توسعه پایدار است. عدم توجه به مدیریت نوآوری در صنایع تبدیلی و تکمیلی خرما در حد مطلوب از عوامل مهمی است که باعث شده این صنایع نتوانسته راه به بازارهای جهانی پیدا کند. استان کرمان با توجه به سطح تولید انبوه نخل می‌تواند با توسعه محصولات فراوری شده مرتبط با خرما گامی مؤثر برای صنعتی شدن و ایجاد اشتغال برای زنان در روستاها داشته باشد نقش زن در نظام تولید کشاورزی و توسعه روستاها بسیار مهم است. زنان در روستاها به‌صورت گوناگون در حال فعالیت هستند اما فعالیت آنان نامرئی است. کارآفرینی روستایی در جهت توانمندسازی زنان روستایی، به‌عنوان یک عامل کلیدی در کاهش شکاف‏‌های جنسیتی و جلوگیری از مهاجرت به شهرها و تأمین امنیت غذایی یکی از ارکان مهم توسعه جامعه روستایی است. کارآفرینی زنان روستایی موجب حمایت از پایداری اقتصاد محلی در روستا می‌شود و کیفیت زندگی روستاییان را بهبود می‌بخشد. در راستای آگاه‌سازی جامعه و دفاع از حقوق زنان، فعالیت‌های متنوعی در این زمینه صورت گرفته است. کارآفرینان با تجزیه و تحلیل ظرفیت‌ها، استعدادها و فرصت‌های هر منطقه می‌توانند اقدام به ارائه‌ی چالش‌ها و راهکارهای زیاد و متعددی برای کارآفرینی زنان روستایی نمایند. کارآفرینی و اشتغال زنان روستایی ضمن افزایش درآمد خانواده، بهبود وضعیت سواد و بهداشت خانواده می‌تواند زندگی روستایی و در نهایت کل جامعه را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین، شناسایی استعدادهای کارآفرینی روستائیان، به‌ویژه زنان روستایی و تلاش برای توسعه و تقویت کارآفرینی از طریق فراهم کردن زمینه‌های اولیه آن، اهمیت ویژه‌ای دارد. بر این اساس هدف تحقیق حاضر، شناسایی ابعاد توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی خرما در توسعه کارآفرین زنان روستایی می‌باشد.
‌مواد و روش‌ها: این تحقیق از لحــاظ هــدف، کاربــردی و از نظــر ماهیــت و روش، توصیفی ـ تحلیلــی اســت. بهمنظــور گــردآوری اطلاعات از مطالعــات کتابخانــه‌ای و میدانــی اســتفاده شــد. قلمــروی مکانــی، روستاهای استان کرمان که دارای نخل هستند و زنانی که در حیطه صنایع تبدیلی و تکمیلی خرما فعالیت دارند، می¬باشند. در بخش کیفی داده‌ها با استفاده از نظرات خبرگان دانشگاهی، مدیران و کارشناسان کارآفرینی با مصاحبه نیمهساختار یافته، با رویکرد نظریه داده‌بنیاد جمع‌آوری گردید. ابزار گرداوری‌ها داده‌ها در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه بوده است. در بخش کمی تحقیق با توجه به خروجی‌های بخش مصاحبه، پرسشنامه تحقیق از طریق کدهای نهایی شده، استخراج گردیده و در قالب پرسشنامه بخش کمی قرار گرفته است. در این تحقیق با توجه مسئله مورد بررسی، طبق آمار سال 1400،  تعداد 96 نفر در سه زمینه بازاریابی، بسته‌بندی و فراوری محصولات خرما مشغول به‌‌کار بوده‌اند.حجم نمونه طبق فرمول کوکران 76 نفر برآورد شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه محقق ساخته بوده که دارای 58 گویه می‌باشد. در قسمت تجزیه و تحلیل داده¬ها، از نرم‌افزار SPSS و Amos استفاده شده است. برای تحلیل و بررسی روابط مورد نظر در مدل مفهومی، از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته‌ها: با توجه به نتایج بهدست آمده از مدل تحلیل عاملی تأییدی و بهدست آمدن امتیازات یا بار عاملی هریک از شاخص‌ها، شرایط علی بر راهبردها با ضریب مسیر 0/82، شرایط زمینه‌ای بر راهبردها با ضریب مسیر 0/39، شرایط مداخله‌گر بر راهبردها با ضریب مسیر 0/76، پیامدها بر راهبردها با ضریب مسیر0/86 مدل توسعه صنایع تبدیلی و تکملیی خرما بر کارآفرینی زنان روستایی کشاورزی تأثیر معنی‌داری دارند. مدل نهایی از مقوله شرایط علی (نظام کارآیی و نوآوری با بار عاملی 0/81، مقوله زمینه‌ای (توانمندی بازاریابی با بار عاملی 0/79،)، شرایط مداخله‌گر (مشوق‌های اقتصادی با بار عاملی0/88) در راهبردها (جهانی‌سازی با بار عاملی 0/89) و پیامدها (رشد اقتصادی با بار عاملی 0/89) به‌دست آمد.
نتیجه‌گیری: مطالعات انجام شده در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی خرما در روستاهای استان کرمان نشان داد که وجود زنان تحصیل‌کرده با تخصص‌های متفاوت که تمایل به کارآفرینی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی خرما در روستایی دارند، با ایجاد اشتغال و حمایت‌های مالی از زنان روستایی، آن‌ها به اعضا فعال جامعه محلی تبدیل خواهند شد. فرآوری محصولات کشاورزی از جمله خرما، با رویکرد نوآوری اقدامی مفید در میان زنان کارآفرین روستایی، برای بهبود دسترسی زنان به بازارهای جهانی می‌باشد. از آنجا که زنان روستایی از نظر مالی و چانه‌زنی‌های اجتماعی ضعیف هستند، تقویت کارآفرینی زنان روستایی باید همراه با حمایت‌های مالی و اقتصادی باشد. مقوله کارآفرینی با مفهوم نوآوری همراه است، بنابراین، در خصوص صنایع تبدیلی و تکمیلی خرما، از زنان نوآور باید حمایت شود و زمینه و امکانات لازم که شامل آموزش می‌باشد، برای نوآور بودن زنان روستایی فراهم شود. راه‌اندازی تیم‌های تجاری زنان روستایی، باعث افزایش آگاهی و ظرفیت اشتغال و کارآفرینی آن‌ها می‌شود.
متن کامل [PDF 783 kb]   (۵۹ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کارآفرینی در کشاورزی
دریافت: 1402/10/10 | پذیرش: 1403/1/19

فهرست منابع
1. Abbaszadeh, M. (2011). A reflection on validity and reliability in qualitative research. Applied Sociology, 23(1), 19 -34. [In Persian]
2. Ahmadi, S, Kohestani, H, Yadavar, H, Shabanali Femi, H. (2018). Designing a sustainable agricultural entrepreneurship development model among rural women (case study of Kurdistan province). Agricultural Knowledge and Sustainable Production, 29(3), 237-251. [In Persian]
3. Ain Ali Vernos Fadrani , D., Najaf Abadi, P. (2022). The impact of transformation and complementary industries on the development of agricultural economy and job creation. The Second National Conference of Agricultural Industry and Commercialization. [In Persian]
4. Amini, M., Hamidifar, F., Torabi, T., Qudsi, M. (2022). Designing a sustainable entrepreneurship system model based on value creation: an investment approach. Investment Knowledge, (37)10, 459-488. [In Persian]
5. Ampadu-Ameyaw, R., & Omari, R. (2015) Small-Scale Rural Agro-processing Enterprises in Ghana: Status, Challenges and Livelihood Opportunities of Women. Journal of Scientific Research & Reports, 6(1), 61-22. DOI: 10.9734/JSRR/2015/15523 [DOI:10.9734/JSRR/2015/15523]
7. Anderson, A. (2022). Agriculture's globalization: Endowments, technologies, tastes and policies. Journal of Economic Surveys. 37(4), 1314-1352. [DOI:10.1111/joes.12529]
9. Baghaee, T. (2021). Developing a Model of Rural Women Entrepreneurial Activities Based on Educational Experts' Perspectives. Journal of Entreneurship and Agriculture, 8(15), 100-110. doi: 10.52547/jea.8.15.100 [In Persian] [DOI:10.52547/jea.8.15.100]
11. Baniasadi, N. (2022). Designing a model for the development of date transformation and complementary industries with an emphasis on comprehensive innovation management (TIM) in Kerman province. Supervisor Dr. Daoud Samari. University of Science and Research in Tehran. [In Persian]
12. Baniasadi, N., Farajollah Hosseini, S. J., & Omidi Najafabadi, M. (2023). Modeling the Effective Dimensions of Indigenous Knowledge on Total Innovation Management in the Development of Palm Processing and Complementary Industries in Kerman Province. Journal of Innovation and Value Creation, 21(21), 135-150. [In Persian]
13. Baniasadi, N., Samari, D., Farajullah Hosseini, J., & Omid Najafabadi, M. (2018). Development strategies of date conversion and complementary industries with an entrepreneurial approach in rural areas (case study: villages of Bam city, Kerman province). Rural Development Strategies, 6(4), 445-462. [In Persian]
14. Baniasdi, N., Samari, D., Farajullah Hosseini, S. J., & Omidi Najafabadi, M. (2021). Factors Affecting the Development of Date Processing and Complementary Industries in Rural Areas of Kerman Province. Space Economy & Rural Development, 10(37),41-58. [In Persian]
15. Baniasdi. N., Samari, D., Farajullah Hosseini, S. J., &Omidi Najafabadi, M. (2021). Strategic study of total innovation management and its relationship with marketing capabilities in palm conversion and complementary industries. Journal of Innovation and Entrepreneurship, 10(46), 1-14. [DOI:10.1186/s13731-021-00179-z]
17. Bazvand, Z. (2021). Prioritization of rural settlements in terms of agricultural ransformation-supplementary industries Zarin Dasht city. Journal of Geographical Sciences (Applied Geography). 32(16), 65-72 [In Persian]
18. Bhattacharyya, S. (2006), "Entrepreneurship and Innovation: How Leadership Style Makes the Difference?" Vikalpa, Volume 31, No 1, January - March, 107-115. [DOI:10.1177/0256090920060109]
20. Bradley.S.W. Klein.P.G.(2016). Institutions, Economic Freedom, and Entrepreneurship: The ontribution of Management Scholarship. Academy of Management Executive. 30(3), 211-221. DOI: 10.5465/amp.2013.0137 [DOI:10.5465/amp.2013.0137]
22. Buultjens, J. W., Ratnayake, I., & Gnanapala, W. A. C. (2016). Post-Conflict tourism development in Sri Lanka: implications for building resilience. Current Issues in Tourism, 19(4), 355-372. [DOI:10.1080/13683500.2014.1002760]
24. Chen, Z., & Barcus, H. R. (2024). The rise of home-returning women's entrepreneurship in China's rural development: Producing the enterprising self through empowerment, cooperation, and networking. Journal of Rural Studies, 105, 103156. [DOI:10.1016/j.jrurstud.2023.103156]
26. Diiro, G.M., Seymour, G., Kassie, M., Muricho, G. & Muriithi, B.W. (2018). Women's empowerment in agriculture and agricultural productivity: evidence from rural maize farmer households in western Kenya. Plos One, 1(5), 1-27. DOI: 10.1371/journal.pone.0197995 [DOI:10.1371/journal.pone.0197995]
28. Donga, G., & Chimucheka, T. (2024). Rural Women Entrepreneurship in South Africa: Issues and Challenges. African Journal of Inter/Multidisciplinary Studies, 6(1), 1-12. [DOI:10.51415/ajims.v6i1.1175]
30. Ghanbari, A., Yadavar, H., & Kazimieh,. (2020). Determining the drivers effective on the development of agricultural transformation and supplementary industries in Tabriz city. Agricultural Knowledge and Sustainable Production (Agricultural Knowledge), 32(4), 303-316. [In Persian]
31. Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1982). Epistemological and methodological bases of naturalistic inquiry. Educational Communications & Technology, 30(4), 233-252. [DOI:10.1007/BF02765185]
33. Heidari, A., Ramezani Baseri, A., & Easaei Khosh, K. (2021). Semantic Analysis of the Status of Developments and Change in Women's Economic Activities in Rural Areas: A Case Study of Garmeh Village, Kamfirooz District in Fars Province of Iran. Village and Development, 24(3), 121-144. doi: 10.30490/rvt.2020.335753.1166 [In Persian]
34. Jamshidi, A., Samad, A., & Bafande Zinda, A. (2018). Solutions for the development of knowledge-based employment in the country based on the Foundation's data method. Applied Theories of Economics, 6(4), 85-108 [In Persian].
35. Jayadatta, S. (2017). Major Challenges and Problems of Rural Entrepreneurship in India. Journal of Economics, Business. 19(9), 35-44
36. Karami, A., Faryabi, M., & Ahmadvand, M. (2020). Analysis of the Consequences of Establishing Transformation and Complementary Industries in the Agricultural Sector Case: Central Part of Jiroft County, Quarterly Journal of Space Economics and Rural Development, 8(28), 223-238. [In Persian]
37. Karimi Amaleh, Z., & Fatemi, M. (2021). Determinants of entrepreneurial activities development of rural women: The case of omid entrepreneurship fund of Larestan county. Journal of Entreneurship and Agriculture, 8(16), 97-112. DOI: 10.52547/jea.8.16.97 [In Persian] [DOI:10.52547/jea.8.16.97]
39. Kermani, M., Asemani, F., Majdi, A., & Hassani Darmian, G. R. (2023). Women in the Employment Labyrinth: A Qualitative Study of Women's Strategies for Achieving Job Opportunities (Case of study: working women of Mashhad in 2018-2019). Women Studies, 14(43), 171-195.
40. Khomiuk, N., Voichuk, M., Bilous, O., & Dorosh-Kizym, M. (2022). Marketing support of competitiveness of agricultural enterprises. Scientific Messenger of LNU of Veterinary Medicine and Biotechnologies. Series Economical Sciences, 24(99), 3-9. [DOI:10.32718/nvlvet-e9901]
42. Malekzadeh, Gh. & Rahnam., N. (2016). Entrepreneurship and its relationship with innovation. The second international conference on information and communication technology management [In Persian]
43. Nhleko, M., Msomi, T., & Ogunsola, S. A. (2023). Challenges of Women Entrepreneurship and Empowerment in South Africa: Evidence from Rural Areas. International Journal of Environmental Sustainab, 4(5), 1398-1407. DOI: 10.38142/ijesss. v4i5.796 [DOI:10.38142/ijesss]
45. OECD. (2014). Strengthening Women's Entrepreneurship in Agriculture in ASEAN Countries
46. Patil, P., & Deshpande, Y. (2018). Women Entrepreneurship: A Road Ahead. International Journal of Economics, Business, and Entrepreneurship, 1(1), 155-159. [DOI:10.31023/ijebe.101.0004]
48. Pietrobelli, C., & Rabellotti, R. (2011). Global value chains meet innovation systems: are there learning opportunities for developing countries? World development, 39(7), 1261-1269. doi: 10.1016/j.worlddev. 2010.05.013. [DOI:10.1016/j.worlddev.2010.05.013]
50. Rugoho, T., & Chindimba, A. (2018). Experience of female entrepreneurs with disabilities in Zimbabwe. In Examining the Role of Women Entrepreneurs in Emerging Economies (pp. 145-163). IGI Global. [DOI:10.4018/978-1-5225-5112-6.ch007]
52. Shahraki, H., Mohadi, R., & Yagoubi Farani, A. (2015). Anthropological analysis of entrepreneurship and rural development in the era of globalization: a case study of Hamadan province. Iranian Anthropological Researches, 6(1), 23-43. doi: 10.22059/ijar.2016.60808
53. Shokohi, Z., Zulnawari, S., & Sheikh Zainaldin, A. (2022). Strategies for the development of transformation and complementary industries of horticultural products in Fars province, Iran.. Journal of Strategic Researches in Agricultural Sciences and Natural Resources, 6(1), 1-16. doi: 10.22047/srjasnr.2021.129126
54. Tesfay, A., & Tadele, H. (2013). The role of cooperatives in promoting socio-economic empowerment of women: evidence from multipurpose cooperative societies in south-eastern zone of Tigray, Ethiopia. International Journal of Community Development, 1(1), 1-11 [DOI:10.11634/233028791301325]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by: Yektaweb