دوره ۱۱، شماره ۱ - ( بهار و تابستان ۱۴۰۳ )                   جلد ۱۱ شماره ۱ صفحات ۹۱-۷۹ | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahimi Kolour H, Nikkhah Y, Ebrahimzadeh M. (2024). The Effect of Technological Entrepreneurship on the Growth of Iranian Knowledge-Based Firms in the Fields of Biotechnology, Agriculture, and Food by Emphasizing the Mediating Role of Digitalization and Innovation. J Entrepreneurial Strategies Agric. 11(1), 79-91. doi:10.61186/jea.11.1.79
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-391-fa.html
رحیمی کلور حسین، نیکخواه یونس، ابراهیم‌زاده مهدی. بررسی تأثیر کارآفرینی فناورانه بر رشد شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در حوزه فناوری زیستی، کشاورزی و مواد غذایی با تأکید بر نقش میانجی دیجیتالی‌سازی و نوآوری راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی ۱۴۰۳; ۱۱ (۱) :۹۱-۷۹ ۱۰,۶۱۱۸۶/jea.۱۱.۱.۷۹

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-۱-۳۹۱-fa.html


۱- گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
۲- دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده:   (۱۸۳۶ مشاهده)
چکیده مبسوط
مقدمه و هدف: با توجه به شرایط پیچیده و پویای محیطی همه شرکت‌ها برای تدوام فعالیت خود نیازمند ایجاد و به‌کارگیری مهارت‌های اثرگذار در جهت اهداف شرکت هستند. از سوی دیگر، با به‎ کار آمدن فناوری‌های جدید و بستر دیجیتال، شرکت‌ها الزام به تطبیق اهداف خود در این راستا شدند. یکی از متغیرهایی که می‌تواند شرکت‌ها را در راستای بهبود عملکرد هدایت کند و مطابق با بستر فناوری و محیط دیجیتال امروزی باشد، در ارتباط با کارآفرینی فناورانه است، زیرا در جذب ارزش و اجرای نوآورانه علم و دانش پیشرو هست و می‌تواند شرکت را در رسیدن به اهداف خود هدایت کند. همچنین، استفاده از فناوری‌های دیجیتال، سرمایه‌گذاری‌های جدید کسب‌وکار را در مدل‌ها و عملیات کسب‌وکار ادغام می‌کند و منجر به کارآفرینی دیجیتال از طریق محصولات، ابزارها و پلت‎ فرم‌های دیجیتال می‌شود. در این راستا، دیجیتالی‌سازی می‌تواند تغییرات پایدار را تسریع کند و به چالش‌های محیطی و حاکمیتی پاسخ‌گو باشد و در عین حال با دسترسی به فرصت‌ها منجر به بهبود عملکرد شود. همچنین، در دنیای پیچیده متغیر نوآوری یک عامل کلیدی برای ایجاد مزیت رقابتی است که نیاز به حمایت و سرمایه‌گذاری دارد، زیرا نوآوری مطلوب می‌تواند منجر به افزایش سهم شرکت‌ها شود. به ‎همین دلیل، هدف این مطالعه بررسی نقش میانجی دیجیتالی‌سازی و نوآوری در رابطه بین کارآفرینی فناورانه و رشد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در زمینه فناوری زیستی، کشاورزی و مواد غذایی است که در مطالعات قبلی موردتوجه پژوهشگران قرار نگرفته است.
مواد و روش‌ها: این پژوهش از انواع پژوهش‌های فرضیه‌ای- استنتاجی، کمی و کاربردی محسوب می‌شود. جامعه آماری این پژوهش شامل شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی فعال در زمینه فناوری زیستی، کشاورزی و مواد غذایی است. تعداد جامعه آماری برابر با 480 شرکت است که تعداد نمونه از طریق فرمول کوکران برابر با 213 نمونه برآورد شد. گردآوری داده‌ها از طریق پرسشنامه با مقیاس پنج سطحی لیکرت انجام پذیرفت و تعداد 189 پرسشنامه قابل‌ تحلیل گردآوری شد. برای بررسی روابط بین متغیرها چندین فرضیه ارائه شد و برای تحلیل آن‌ها از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری بهره گرفته شد. در نهایت، از نرم‌افزارهای
SPSS24 و SmartPLS3 برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها بهره گرفته شد.
یافته‌ها: خروجی نرم‌افزارها نشان می‌دهد که کارآفرینی فناورانه بر رشد شرکت در سطح اطمینان 99 درصد اثر مثبت و معنادار دارد. همچنین، نقش میانجی دیجیتالی‌سازی در رابطه بین کارآفرینی فناورانه و رشد شرکت در سطح 99 درصد معنادار حاصل شد. علاوه‌براین، نقش میانجی نوآوری در رابطه بین کارآفرینی فناورانه و رشد شرکت نیز در سطح 99 درصد تأیید شده است.
نتیجه‌گیری: سهم این مطالعه از تجزیه‌وتحلیل‌ها ارائه یک مدل تجربی جدید و پر کردن شکاف موجود و ارائه راهکارهای کاربردی در راستای موضوع برای جامعه موردمطالعه است. این مطالعه در راستای رشد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در زمینه فناوری زیستی، کشاورزی و مواد غذایی اقدام به بررسی کرد که با توجه به محیط پیچیده و پویای امروزی در این میان از متغیرهای دیجیتالی‌سازی و نوآوری به‎عنوان متغیر میانجی بهره گرفته شد که در مطالعات قبلی مورد توجه پژوهشگران نبوده است. نتیجه فرضیه اول پژوهش نشان می‌دهد که ابتکارات کارآفرینی موجب تسهیل تصمیمات در راستای اهداف شرکت‌ها می‌شود. همچنین، تمرکز بر کارآفرینی مبتنی بر فرایندهای استرتژیک که با اهداف بلندمدت سروکار دارد، می‌تواند بر عملکرد شرکت اثر مثبت داشته باشد و از سوی دیگر، طبق تحقیقات قابلیت کارآفرینی فناورانه نیز منجر به ایجاد مزیت رقابتی شده و رونق اقتصادی شرکت‌ها را رقم می‌زند. لذا این مطالعه نیز به‎ طور خاص نشان داد که کارآفرینی فناورانه یک عامل پیش‌بین کلیدی بر بهبود رشد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در زمینه فناوری زیستی، کشاورزی و مواد غذایی است. در راستای نتیجه فرضیه دوم پژوهش، دولت با سرمایه‌‌گذاری زیرساختی در حوزه کشاورزی و با اعمال سیاست‌های تشویقی مانند حذف یا تخفیف در مالیات برای سرمایه‌گذاران، می‌تواند توسعه کارآفرینی بخش کشاورزی را رقم برند. بر این اساس، شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در زمینه فناوری زیستی، کشاورزی و مواد غذایی با تمرکز بر کارآفرینی با بستر فناورانه می‌توانند به دیجیتالی کردن روندهای عملیاتی، فرآیندی و تولیدی خود اقدام کنند که با تأکید بر دیجیتالی‌سازی نتایج نشان می‌دهند که رشد شرکت متأثر از این متغیر است. همچنین، نتیجه فرضیه سوم پژوهش نشان می‌دهد که شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در زمینه فناوری زیستی، کشاورزی و مواد غذایی با تمرکز بر کارآفرینی فناورانه می‌توانند بر بهبود سطوح نوآوری در محصول و فرآیند خود اقدام کنند و موجبات بهبود عملکرد و رشد سهم خود در بازار مربوطه را فراهم کنند. قابل ذکر است که نوآوری و تغییر برای شرکت‌ها به منابع مهم مزیت رقابتی تبدیل شده است و تمایل به کارآفرینی نیز در بهبود عملکرد و تضمین منبع رشد آن‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کند. به‌طورکلی، این مطالعه نشان داد که شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در زمینه فناوری زیستی، کشاورزی و مواد غذایی با سرمایه‌گذاری بر فعالیت‌های کارآفرینی فناورانه می‌توانند بر رشد شرکت خود اثرات مثبت بگذارند که در این بین، وجود متغیرهای دیجیتالی‌سازی و نوآوری به‎ عنوان عوامل بسیار مهم شناسایی شدند که پایه‌های رشد شرکت‌های موردمطالعه را تقویت می‌کنند. نتایج حاصل از این پژوهش به شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در زمینه فناوری زیستی، کشاورزی و مواد غذایی در جهت تصمیمات استراتژیک و فناورانه برای رشد شرکت و بهبود عملکرد کمک می‌کند. همچنین، این مطالعه چندین پیشنهاد کاربردی را در راستای یافته‌ها ارائه کرده است که می‌توانند در شرکت‌های موردمطالعه عملیاتی شوند.

 
متن کامل [PDF 780 kb]   (۵۰۴ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کارآفرینی در کشاورزی
دریافت: 1401/11/26 | پذیرش: 1402/3/3

فهرست منابع
1. Abbas, J., Balsalobre-Lorente, D., Amjid, M.A., Al-Sulaiti, K., Al-Sulaiti, I., & Aldereai, O. (2024). Financial innovation and digitalization promote business growth: The interplay of green technology innovation, product market competition and firm performance. Innovation and Green Development, 3(1), 1-10. [DOI:10.1016/j.igd.2023.100111]
2. Ahn, S., Kim, K.S., & Lee, K. H. (2022). Technological capabilities, entrepreneurship and innovation of technology-based start-ups: The resource-based view. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 8(3), 1-16. [DOI:10.3390/joitmc8030156]
3. Al-Shaer, H., Uyar, A., Kuzey, C., & Karaman, A. S. (2023). Do shareholders punish or reward excessive CSR engagement? Moderating effect of cash flow and firm growth. International Review of Financial Analysis, 88(C), 1-20. [DOI:10.1016/j.irfa.2023.102672]
4. Ancillo, A. L., & Gavrila, S. G. (2023). The impact of research and development on entrepreneurship, innovation, digitization and digital transformation. Journal of Business Research, 157(113566), 1-11. [DOI:10.1016/j.jbusres.2022.113566]
5. Asadi, N., Fattahi, M., & Taghvaie, M. (2021). Providing a model for comme rcialization of knowledge-based agricultural ideas for enhancement of technological capabilities (Case study: Knowledge-based companies in science and technology parks). Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 8(16), 113-124 (In Perisain). [DOI:10.52547/jea.8.16.113]
6. Bahmani, A., Zamanian, A., & Barkhordar, N. (2023). The effect of entrepreneurial orientation regarding the mediating role of innovative behaviour on the job performance of Mazandaran agricultural jahad organization employees. Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 10(19), 1-12 [DOI:10.61186/jea.10.19.1]
7. (In Perisain).
8. Bailetti, T. (2012). Technology entrepreneurship: Overview, definition, and distinctive aspects. Technology Innovation Management Review, 2(2), 3-12. [DOI:10.22215/timreview/520]
9. Bordbar, G., Monfared, A. K., Sabokro, M., Dehghani, N., & Hosseini, E. (2021). Human resources competencies scale development and validation: An Iranian measure. Industrial and Commercial Training, 53(3), 250-267. [DOI:10.1108/ICT-03-2020-0028]
10. Bosco, B. D., Chierici, R., & Mazzucchelli, A. (2019). Fostering entrepreneurship: An innovative business model to link innovation and new venture creation. Review of Managerial Science, 13, 561-574. [DOI:10.1007/s11846-018-0318-8]
11. Broccardo, L., Truant, E., & Dana, L. P. (2023). The interlink between digitalization, sustainability, and performance: An Italian context. Journal of Business Research, 158(4), 113621. [DOI:10.1016/j.jbusres.2022.113621]
12. Chitsaz, E., Tajpour, M., Hosseini, E., Khorram, H., & Zorrieh, S. (2019). The effect of human and social capital on entrepreneurial activities: A case study of Iran and implications. Entrepreneurship Technological entrepreneurship and Sustainability, 6(3), 1193-1203. [DOI:10.9770/jesi.2019.6.3(24)]
13. Davali, M. M., Razavi, S. R., & Masoumzadeh Jouzdani, R. (2022). The impact of information technology and innovation on performance mediated by organizational entrepreneurship (Case study: Sarmayeh bank). Quarterly journal of Industrial Technology Development, 20(48), 63-76 (In Perisain).
14. Delbazeh, H., Sadeh, E., & Pagheh, A. (2021). Investigating the pattern of sustainable competitive advantage based on technological entrepreneurship capabilities in dairy industries cooperatives in Mazandaran and Golestan provinces. Journal of Studies in Entrepreneurship and Sustainable Agricultural Development, 8(1), 85-104 (In Perisain).
15. Edwards, J., Miles, M. P., D'Alessandro, S., & Frost, M. (2023). Entrepreneurial strategy-making, corporate entrepreneurship preparedness and entrepreneurial sales actions: Improving B2B sales performance. Journal of Business Research, 157(113586), 1-9. [DOI:10.1016/j.jbusres.2022.113586]
16. Elia, G., Margherita, A., & Passiante, G. (2020). Digital entrepreneurship ecosystem: How digital technologies and collective intelligence are reshaping the entrepreneurial process. Technological Forecasting and Social Change, 150, 119791. [DOI:10.1016/j.techfore.2019.119791]
17. Fatonah, S., & Haryanto, A.T. (2022). Exploring market orientation, product innovation and competitive advantage to enhance the performance of SMEs under uncertain evens. Uncertain Supply Chain Management, 10(1), 161-168. [DOI:10.5267/j.uscm.2021.9.011]
18. Ferreira, J. J. M., Fernandes, C. I., & Veiga, P. M. (2024). The effects of knowledge spillovers, digital capabilities, and innovation on firm performance: A moderated mediation model. Technological Forecasting and Social Change, 200(123086), 1-10. [DOI:10.1016/j.techfore.2023.123086]
19. Flamini, G., Pellegrini, M. M., Fakhar Manesh, M., & Caputo, A. (2022). Entrepreneurial approach for open innovation: Opening new opportunities, mapping knowledge and highlighting gaps. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 28(5), 1347-1368. [DOI:10.1108/IJEBR-01-2021-0079]
20. Gregori, P., & Holzmann, P. (2020). Digital sustainable entrepreneurship: A business model perspective on embedding digital technologies for social and environmental value creation. Journal of Cleaner Production, 272, 1-9. [DOI:10.1016/j.jclepro.2020.122817]
21. Henseler, J. Ringle, C. M., & Sinkovics, R. R. (2009). The use of partial least squares path modeling in international marketing. Advances in International Marketing, 20, 277-320. [DOI:10.1108/S1474-7979(2009)0000020014]
22. Holzmann, P., & Gregori, P. (2023). The promise of digital technologies for sustainable entrepreneurship: A systematic literature review and research agenda. International Journal of Information Management, 68, 1-14. [DOI:10.1016/j.ijinfomgt.2022.102593]
23. Hosseini, S. S., Karami, A., & Nikkhah, Y. (2018). Structural equation modeling with SmartPLS V3: The approach to thesis writing and essay writing. First Edition, Tehran: Andisheh Fazel Publications (In Persian).
24. Huselid, M. A. (1995). The impact of human resource management practices on turnover, productivity, and corporate financial performance. Academy of Management Journal, 38(3), 635-672. [DOI:10.2307/256741]
25. Jafari-Sadeghi, V., Mahdiraji, H. A., Alam, G. M., & Mazzoleni, A. (2023). Entrepreneurs as strategic transformation managers: Exploring micro-foundations of digital transformation in small and medium internationalizes. Journal of Business Research, 154(113287), 1-15. [DOI:10.1016/j.jbusres.2022.08.051]
26. Kraus, S., Vonmetz, K., Orlandi, L. B., Zardini, A., & Rossignoli, C. (2023). Digital entrepreneurship: The role of entrepreneurial orientation and digitalization for disruptive innovation. Technological Forecasting and Social Change, 193, 1-12. [DOI:10.1016/j.techfore.2023.122638]
27. Larios-Francia, R. P., & Ferasso, M. (2023). The relationship between innovation and performance in MSMEs: The case of the wearing apparel sector in emerging countries. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 9(1), 1-16. [DOI:10.1016/j.joitmc.2023.100018]
28. Lin, W. L., Ho, J. A., Ng, S. I., & Lee, C. (2020). Does corporate social responsibility lead to improved firm performance? The hidden role of financial slack. Social Responsibility Journal, 16(7), 957-982. [DOI:10.1108/SRJ-10-2018-0259]
29. Lu, K., Zhu, J., & Bao, H. (2015). High-performance human resource management and firm performance: The mediating role of innovation in China. Industrial Management & Data Systems, 115(2), 353-382. [DOI:10.1108/IMDS-10-2014-0317]
30. Mohammadzadeh, P., Khangaldizadeh, S., & Kamangar, S. (2020). The impact of innovation and entrepreneurship on economic growth: An intercountry study. Iranian Journal of Economic Research, 25(82), 121-148 (In Perisain).
31. Nguyen, D. T., & Dao, T. K. (2023). The mediating role of innovation in the relationship between high-performance human resource management practices and firm performance. Heliyon, 9(12), 1-15. [DOI:10.1016/j.heliyon.2023.e22720]
32. Nikraftar, T., Hosseini, E., & Mohammadi, E. (2022). The factors influencing technological entrepreneurship in nanotechnology businesses. Revista de Gestão, 29(1), 76-99. [DOI:10.1108/REGE-02-2021-0029]
33. Pirayesh, R., Amiri, V., Jafari, M., & Imani barandagh, M. (2020). The effect of organizational entrepreneurship and entrepreneurship orientation on organizational performance with regard to strategic entrepreneurship in industrial companies in Zanjan province. The Journal of Productivity Management, 14(1), 23-45 (In Perisain).
34. Radicic, D., & Petkovic, S. (2023). Impact of digitalization on technological innovations in small and medium-sized enterprises (SMEs). Technological Forecasting and Social Change, 191, 1-16. [DOI:10.1016/j.techfore.2023.122474]
35. SaberKohne-Goorabi, M. H., Iranmanesh, S. H., & Jafari, P. (2021). Technological entrepreneurship model with open innovation approach: Sustainable development of oil and gas knowledge-based companies. Program and Development Research, 2(3), 44-71 (In Perisain).
36. Salamzadeh, A., Markovic Radovic, M., & Salamzadeh, Y. (2022). The economic resilience-entrepreneurship nexus. Journal of Entrepreneurship and Business Resilience, 5(1), 7-12.
37. Shirzadi Laskookalayeh, S., & Manzouri, S. (2020). Investigating the factors affecting entrepreneurship development with a view to improving agricultural entrepreneurship. Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 6(12), 139-148 (In Perisain). [DOI:10.52547/jea.6.12.139]
38. Su, Z., Sun, X., & Zhao, D. (2023). The impact of employee entrepreneurship on effect of value co-creation and role stress. Chinese Management Studies, 17(4), 808-828. [DOI:10.1108/CMS-12-2021-0535]
39. Tajpour, M., & Hosseini, E. (2021). Entrepreneurial intention and the performance of digital startups: The mediating role of social media, Journal of Content, Community and Communication, 13, 2-15. [DOI:10.31620/JCCC.06.21/02]
40. Tapanainen, T., Dao, K. T., Thanh, H. N. T., Nguyen, H. T., Dang, N. B., & Nguyen, D. (2022). Impact of dynamic capabilities and firm characteristics on the firm performance of Vietnamese small and medium-sized retail enterprises. International Journal of Management and Enterprise Development, 21(1), 28-61. [DOI:10.1504/IJMED.2022.120539]
41. ThiCanh, N., Thanh Liem, N., Anh Thu, P., & Vinh Khuong, N. (2019). The impact of innovation on the firm performance and corporate social responsibility of Vietnamese manufacturing firms. Sustainability, 11(3666), 1-14. [DOI:10.3390/su11133666]
42. Tuan, N., Nhan, N., Giang, P., & Ngoc, N. (2020). The effects of innovation on firm performance of supporting industries in Hanoi-Vietnam. Journal of Industrial Engineering and Management, 9(2), 413-431. [DOI:10.3926/jiem.1564]
43. Varmazyari, H., & Zare Emamverdikhan, Z. (2023). Formulating the paradigm model for product development in knowledge-based bio-agri inputs companies. Journal of Studies in Entrepreneurship and Sustainable Agricultural Development, 10(4), 83-102 (In Perisain).
44. Zhuo, Z. (2018). Albert N. Link, Donalds, Siegel, and Mike Wright's the Chicago handbook of university technology transfer and academic entrepreneurship. High Education, 75, 1125-1128. [DOI:10.1007/s10734-017-0181-6]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by: Yektaweb