دوره ۱۱، شماره ۲ - ( پاییز و زمستان ۱۴۰۳ )                   جلد ۱۱ شماره ۲ صفحات ۱۷۲-۱۶۰ | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shahbeyki S, jafari titkanloo S. (2024). The Effect of Knowledge Management Strategies on the Financial Performance of Knowledge-Based Agricultural Companies in Khorasan Razavi Province: Analysis of the Mediating Role of Innovation Capabilities and Corporate Social Responsibility. J Entrepreneurial Strategies Agric. 11(2), 160-172. doi:10.61186/jea.11.2.160
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-415-fa.html
شاه بیکی شهرزاد، جعفری تیتکانلو سعید. بررسی اثر استراتژی ‎های مدیریت دانش بر عملکرد مالی شرکت‎ های دانش بنیان کشاورزی خراسان: تحلیل نقش میانجی قابلیت‎ های نوآوری و مسئولیت اجتماعی شرکتی راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی ۱۴۰۳; ۱۱ (۲) :۱۷۲-۱۶۰ ۱۰,۶۱۱۸۶/jea.۱۱.۲.۱۶۰

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-۱-۴۱۵-fa.html


۱- گروه مدیریت کسب وکار، گرایش مالی، دانشکده علوم اداری دانشگاه بین‎المللی امام رضا (علیه‎السلام)، مشهد، ایران
۲- گروه مدیریت، دانشگاه بین‎المللی امام رضا
چکیده:   (۷۶ مشاهده)
چکیده مبسوط
مقدمه و هدف: شرکت‎ های دانش بنیان به‌عنوان محرک‎ های چرخ اقتصاد کشورها‎ی توسعه‌یافته و درحال‌توسعه شناخته می‌شوند. عملکرد این شرکت‎ ها به‎ خصوص در بخش کشاورزی بر عملکرد آینده اقتصاد کشور تأثیرگذار است. ازاین‌رو بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد مالی، به‌عنوان مهم‌ترین شاخص در ارزیابی عملکرد شرکت ‎ها، همواره موردتوجه بوده است. در کنار عوامل خارجی و شرایط اقتصادی، اجتماعی، اقلیمی و سیاست‎ ها و برنامه‌ریزی‌های حمایت از این شرکت‎ ها عوامل مدیریتی نیز تأثیر به‎ سزایی بر عملکرد مالی آنها دارد. سازمان ها در استفاده از منابع خود سیاست‎ ها و استراتژی‎ های متفاوتی اتخاذ می‌کنند همچنین انتخاب راهبردهای مناسب، شرکت‎ ها را در مسیر درست پیشرفت و توسعه قرار می ‎دهد. در دنیای دانش‌محور امروز، اثر دانش و مدیریت دانش بر عملکرد شرکت‎ ها برای نخبگان پوشیده نیست. استراتژی‎ های مدیریت دانش را می ‎توان به‌عنوان برنامه ‎های خاصی درک کرد که برای کمک به سازمان برای مدیریت اطلاعات، داده ‎ها و دانش به نفع خود سازمان و ذی‌نفعان آن طراحی شده است به‌کارگیری استراتژی بهره‎ برداری دانش، دانش موجود را در عرصه بهره ‎برداری قرار می ‎دهد و استراتژی اکتشاف دانش با کشف دانش پنهان، مسیر توسعه و پیشرفت را هموار می ‎سازد. از سویی عصر حاضر، عصر نوآوری و قابلیت‎ های نوآوری است که سازمان با استفاده از آن پیشرفت و توسعه خود را امکان‎ پذیر‎تر می‎ سازد. از سوی دیگر پایداری و ایجاد مزیت رقابتی مشترک، سازمان‎ ها را به‎ سمت تعهداتی در قبال مسئولیت زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی برده است، این در حالی است که مهم‌ترین عملکرد مورد انتظار سرمایه‌گذاران، عملکرد مالی شرکت است. ازاین‌رو تمایل و اصرار واحدهای تجاری بر ایفای مسئولیت اجتماعی شرکتی در ابعاد محیطی، اجتماعی و اقتصادی و تأثیر قابل‌توجهی که بر محبوبیت و عملکرد مالی آنها دارد جلب شده است. در این‌بین استفاده هم‌زمان از هر دو استراتژی بهره‌برداری و اکتشافی مدیریت دانش که به "دو سوتوانی"معروف است و اثر میانجی‎ گری عوامل تأثیرگذاری چون؛ قابلیت ‎های نوآوری و مسئولیت اجتماعی شرکتی، بر عملکرد مالی می‌تواند چالشی باشد که شرکت‎ های دانش بنیان کشاورزی در عصر جدید برای ایجاد مزیت رقابتی پایدار با آن روبه‌رو هستند؛ بنابراین این پژوهش باهدف بررسی اثر استراتژی‎ های مدیریت دانش بر عملکرد مالی و نیز بررسی نقش میانجی‌گری قابلیت‎ های نوآوری و مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکتی در تأثیر استراتژی‎ های مدیریت دانش بر عملکرد مالی شرکت‎ های دانش بنیان کشاورزی خراسان شکل‌گرفته است.
مواد و روش ‎ها: جامعه آماری پژوهش مدیران شرکت‎ های دانش بنیان کشاورزی خراسان بالغ بر200 نفر بودند. نمونه‎ گیری به ‎روش تصادفی ساده با حجم نمونه 127 نفر باتوجه ‌به جدول مورگان انجام شد. از پرسشنامه مستخرج از مقالات (González-Ramos, Guadamillas, et al., 2023; Ramos et al., 2018) جهت گردآوری داده ‎ها استفاده گردید. روایی صوری پرسشنامه توسط نخبگان علمی و اساتید دانشگاهی و روایی همگرا و واگرایی آن با استفاده از روش ‎های فورنل و لارکر وHTMT تأیید شد و همچنین پایایی پرسشنامه بر اساس ضرایب آلفای کرونباخ و پایایی مرکب مورد تأیید گردید. تحلیل‌های آمار توصیفی با استفاده از نرم‌افزار SPSS27 استفاده گردیده است. با توجه بـه نرمـال نبـودن توزیـع داده‌هـا، کـه از طریـق انجـام آزمـون کولمـوگرف ـ اسـمیرنوف و بـا اسـتفاده از نرم‌افـزار SPSS27 آزمـون گردیـد، روش حـداقل مربعـات و یا مدل سـازی معـادلات سـاختاری مبتنـی بـر واریـانس بـرای آزمـون فرضـیات و مـدل جزئی مفهـومی پـژوهش انتخـاب گردیـد.
یافته ‎ها: در این پژوهش با ضریب اطمینان 95درصد استراتژی ‎های مدیریت دانش، قابلیت‎ های نوآوری و مسئولیت اجتماعی شرکتی هرکدام به‎ طور مستقیم در جهت مثبت بر عملکرد مالی شرکت ‎های دانش بنیان کشاورزی اثر مثبت و معناداری دارند و ضرایب معناداری آنها به ‎ترتیب 2/11، 3/18، 2/16 است. قابلیت ‎های نوآوری اثر استراتژی‎ های مدیریت دانش بر عملکرد مالی را با ضریب معناداری 2/84 میانجی‌گری می ‎کنند و همچنین میانجی‌گری مسئولیت اجتماعی شرکتی در اثر استراتژی ‎های مدیریت دانش بر عملکرد مالی با ضریب معناداری 2/09 مورد تأیید قرار گرفت. در پژوهش انجام شده اثر مسئولیت اجتماعی شرکتی بر قابلیت‎ های نوآوری در جهت مثبت با ضریب معناداری 3 مورد تأیید قرار گرفت.
نتیجه‎ گیری: با توجه ‌به یافته ‎ها مدل مفهومی پژوهش تأیید شد و شرکت ‎های دانش بنیان کشاورزی برای حفظ بقا و پیشرفت، با نظر به اهمیت اتخاذ استراتژی‎ های مدیریت دانش درست و متناسب با موقعیت و قابلیت‌های خود، می‎ توانند فضایی برای افزایش ظرفیت و توانایی نوآوری در جهت توسعه و پیشرفت ایجاد کنند؛ این امر با توجه ‌به نیازهای برآورده نشده بازار موجود ممکن خواهد بود. همچنین در کنار افزایش قابلیت‎ های نوآوری در محصول و فرایندها؛ با بهبود، اصلاح و توسعه محصولات موجود و جدید در راستای پیشتازی نسبت به رقبای خود، و به‌موازات پایبندی به مسئولیت اجتماعی شرکتی، با ورودی‌هایی با ضرر زیست‌محیطی کمتر و تولید محصولی با کمترین تأثیرات منفی بر محیط‌زیست، ارائه دست مزدهای منصفانه، توجه به حقوق و مطالبات مردم منطقه به‎ جهت ایجاد مزیت مشترک با دیگر ذی‌نفعان، اثر پایدارتر و بیشتری بر عملکرد مالی خود داشته باشند. همچنین پیشنهاد می‌شود مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان کشاورزی در یک محیط کاری حمایت‌کننده، کارکنان را تشویق به توسعه و ادغام فعالیت‌های اکتشافی و بهره‌برداری مدیریت دانش کنند. آنها همچنین با استفاده از کانال‌های توزیع جدید و نیز تجاری‌سازی محصولات جدید می‌توانند عملکرد مالی شرکت را افزایش دهند.
متن کامل [PDF 673 kb]   (۴۹ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تحقیق و توسعه و نوآوری
دریافت: 1402/10/28 | پذیرش: 1403/2/29

فهرست منابع
1. Abdi, M., Kazemiolum, M., Mohammadpoorzanjani, M., & Parvizi, A. (2019). Gender Diversity within Audit Committee, Board of Directors and Chief Financial Officer and Disclosure of Corporate Social Responsibility: An Altruism Theory Test. Accounting and Auditing Review, 26(4), 544-569. https://doi.org/ 10.22059/acctgrev.2020.281539.1008178 [In Persian] [DOI:10.22059/acctgrev.2020.281539.1008178 [In Persian]]
2. Aftab, J., Abid, N., Sarwar, H., Amin, A., Abedini, M., & Veneziani, M. (2023). Does corporate social responsibility drive financial performance? Exploring the significance of green innovation, green dynamic capabilities, and perceived environmental volatility. Corporate Social Responsibility and Environmental Management. https://doi.org/10.1002/csr.2654 [DOI:10.1002/csr.2654 [In Persian]]
3. Aggarwal, A., & Saxena, N. (2023). Examining the relationship between corporate social responsibility, corporate reputation and brand equity in Indian banking industry. Journal of Public Affairs, 23(1), e2838. https://doi.org/10.1002/pa.2838 [DOI:10.1002/pa.2838 [In Persian]]
4. Akbari, M., Mozafari Far, F., & Sakhdari, K. (2020). Breadth, Depth Knowledge and Innovative and financial Performance of Knowledge-Based Companies National conference on improvement and rebuilding of Organization and Businesses https://civilica.com/doc/1044790 [In Persian]
5. Akhtar, N. (2023). Unlocking the Potential: The Impact of Innovative Capability on Process, Product, and Market Innovation and Firm Performance. https://doi.org/10.21272/mmi.2023.2-03 [DOI:10.21272/mmi.2023.2-03.]
6. Al-Dmour, A., Zaidan, H., & Al Natour, A. R. (2023). The impact knowledge management processes on business performance via the role of accounting information quality as a mediating factor. VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems, 53(3), 523-543. [DOI:10.1108/VJIKMS-12-2020-0219]
7. alipour, s., & pashazadeh, y. (2024). Analysis the Role of Open Innovation Strategy and Effectuation on Innovative Performance by Creating Entrepreneurial Opportunities in Iranian Startups [Research]. Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 10(20), 138-150. https://doi.org/10.61186/jea.10.20.138 [DOI:10.61186/jea.10.20.138 [In Persian]]
8. Alketbi, M. S., & Ahmad, S. Z. (2023). Corporate social responsibility and sustainability practices: mediating effect of green innovation and moderating effect of knowledge management in the manufacturing sector. International Journal of Organizational Analysis. [DOI:10.1108/IJOA-02-2023-3627]
9. Amirhosseini, M., & Bahmanabadi, A. (2023). Stakeholders in The Establishment of the Knowledge-Based Education System in the Agricultural Sector Based on Knowledge Management Thinking. Agricultural Information Sciences and Technology, 6(1), 21-29. doi. 10.22092/jaist.2023.360905.1077 [In Persian]
10. Andersson, M., Moen, O., & Brett, P. O. (2020). The organizational climate for psychological safety: Associations with SMEs' innovation capabilities and innovation performance. Journal of Engineering and Technology Management, 55, 101554. [DOI:10.1016/j.jengtecman.2020.101554]
11. arkavazi, k., Pishbin, S. A., Hejazi, Y., & Alambeigi, A. (2023). Importance-performance matrix analysis of the agricultural knowledge-based companies of Iran. Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research,. [DOI:10.22059/ijaedr.2023.361344.669232 [In Persian]]
12. Ataie Solout, K. (2022). Investigating the Performance of Agricultural Technology Units in the Mazandaran Science and Technology Park, (Case Study: Agricultural Technology Units Located in The Sari's Incubator) [Research]. Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 9(17), 104-115. https://doi.org/10.52547/jea.9.17.104 [DOI:10.52547/jea.9.17.104 [In Persian]]
13. Azimi, H., Pirayesh, R., & Karami, F. (2024). Modeling the Effect of Transformational Leadership on Financial Performance with the Mediating Role of Organizational Innovation and Performance Readiness. Innovation Management in Defensive Organizations, 7(1), 1-26. [DOI:10.22034/qjimdo.2023.407613.1609 [In Persian]]
14. Bhat, A. A., Mir, A. A., Allie, A. H., Lone, M. A., Al-Adwan, A. S., Jamali, D., & Riyaz, I. (2024). Unlocking corporate social responsibility and environmental performance: Mediating role of green strategy, innovation, and leadership. Innovation and Green Development, 3(2), 100112. [DOI:10.1016/j.igd.2023.100112]
15. Carroll, A. B. (1999). Corporate social responsibility: Evolution of a definitional construct. Business & Society, 38(3), 268-295. [DOI:10.1177/000765039903800303]
16. Dadashi, N., & Pourali, M. R. (2022). The effect of social responsibility and risk-taking on the performance of companies according to the moderator variable of financial constraint. Journal of Management Accounting and Auditing Knowledge, 11(41), 145-158. https://www.jmaak.ir/article_19157_en.html?lang=en [In Persian]
17. Dijkstra, T. K., & Henseler, J. (2015). Consistent and asymptotically normal PLS estimators for linear structural equations. Computational Statistics & Data Analysis, 81, 10-23. [DOI:10.1016/j.csda.2014.07.008]
18. Falahnejad, S., & Pirayesh, R. (2019). Developing knowledge management strategies to improve business performance in service institutions. Applied Research in Management and Accounting, 3(12), 80-94. https://www.joas.ir/user/articles/3546 [In Persian]
19. Fazel, A., Karamshahi, B., & Harandi, A. (2024). Green Process Innovation and Financial Performance; The Moderating Role of Green Social Capital and Customers' Tacit Green Needs. Journal of Innovation Management in Defensive Organizations, 6(4), DOI: 10.22034/QJIMDO.2023.405331.1603 [In Persion]
20. Fazli Kobriya, H., Chekin, M., Babaei Samirmi, M., & Aziz Abadi Farahani, P. (2021). Investigating the impact of intellectual capital and innovation on financial performance (Study of Mapna Company). Innovation and Creativity in Humanities, 11(1), 43-23. https://www.sid.ir/paper/1032539/fa [In Persian]
21. Ghaedamini Harouni, A., Sadeghi de cheshmeh, M., Musharraf ghahfarakhi, e., & keldani, S. (2023). The effect of green knowledge management on green innovation and sustainable development with the mediating role of green organizational culture. Journal of Green Management, 3(3), 104-126. https://journals.iau.ir/article_707949.html [In Persian]
22. Ghorbani, M., Sabouhi, M., & avazpoor, p. (2022). Troubleshooting Agricultural Knowledge-Based Companies in Razavi Khorasan Province and Presenting a Map to Improve its Efficiency [Research]. Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 9(17), 73-81. https://doi.org/10.52547/jea.9.17.73 [DOI:10.52547/jea.9.17.73 [In Persian]]
23. González-Ramos, M. I., Donate, M. J., & Guadamillas, F. (2023). The interplay between corporate social responsibility and knowledge management strategies for innovation capability development in dynamic environments. Journal of Knowledge Management, 27(11), 59-81. [DOI:10.1108/JKM-08-2022-0637]
24. González-Ramos, M. I., Guadamillas, F., & Donate, M. J. (2023). The relationship between knowledge management strategies and corporate social responsibility: Effects on innovation capabilities. Technological Forecasting and Social Change, 188, 122287. [DOI:10.1016/j.techfore.2022.122287]
25. Hair Jr, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C. M., Sarstedt, M., Danks, N. P., & Ray, S. (2021). Partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM) using R: A workbook. Springer Nature. [DOI:10.1007/978-3-030-80519-7]
26. Hajizadeh, Z., Rajabpour, E., Ahmadi, H., & Esmaeilpour, M. (2023). Corporate Social Responsibility's Influence on Product Innovation: Spotlight on the Mediating Role of Employer Branding (A Case Study of Medium and Large Manufacturing Firms in Bushehr City). Journal of Business Management, 15(4), 722-746. [DOI:10.22059/JIBM.2022.345250.4405]
27. Hamel, G. (2006). The why, what, and how of management innovation. Harvard business review, 84(2), 72.
28. Heenkenda, H., Xu, F., Kulathunga, K., & Senevirathne, W. (2022). The role of innovation capability in enhancing sustainability in SMEs: An emerging economy perspective. Sustainability, 14(17), 10832. [DOI:10.3390/su141710832]
29. Hjalager, A.-M. (2010). A review of innovation research in tourism. Tourism management, 31(1), 1-12. [DOI:10.1016/j.tourman.2009.08.012]
30. Jafarpoor Inallo, H., Nakhaei, H., & Talebnia, G. (2023). Investigating the Impact of Environmental Management Criteria on Social Responsibility on Financial Performance of Manufacturing Companies with Emphasis on New Financial Criteria in Accounting. Accounting Knowledge and Management Auditing, 12(47), 323-342 [In Persian]
31. Kafetzopoulos, P., Psomas, E., & Katou, A. A. (2023). Promoting strategic flexibility and business performance through organizational ambidexterity. Sustainability, 15(17), 12997. [DOI:10.3390/su151712997]
32. Kakaei, H., Malekzadeh, E., Akhavi, S. M. S., & Haghighat, T. (2022). Examining the role of corporate governance on the financial performance of knowledge-based companies The second international conference of management laboratory and innovative approaches in management and economics. https://civilica.com/doc/1588910 [In Persian]
33. Karami, M., Nasr Esfahani, A., & Daneshyar, F. (2023). Investigating the effect of board attributes on the relationship between social responsibility and financial performance in companies listed on the Tehran Stock Exchange. Journal of Motaher Auditing Studies, 1(2), 71-91. https://masj.ihu.ac.ir/article_208555.html?lang=en [In Persian]
34. Kazazi, A., Taghavifard, M. T., Kianimavi, R., & Hooshangi, M. (2022). Social Capital and Innovation Capabilities in the Buyer-Supplier Relationship: The Role of Opportunism and Intellectual Property Risk. Industrial Management Studies, 20(64), 35-61. [DOI:10.22054/jims.2022.58477.2606 [In Persian]]
35. Kirwa, T., & Ngeno, V. (2020). Organizational capital and financial performance; What is the mediation effect of firm innovation: Evidence from insurance firms in Kenya. Journal of Accounting, Business and Finance Research, 8(2), 72-78. http://scipg.com/index.php/102/article/view/252/331 [DOI:10.20448/2002.82.72.78]
36. Kolah Kaj, K., & Pouriyan Far, F. (2022). The effect of customer knowledge management and innovation on the organization's financial performance. Innovation Management, 2(1), 41-56. https://journals.iau.ir/article_699189.html?lang=en [In Persian]
37. Liu, G., Tsui, E., & Kianto, A. (2020). A meta-analysis study on the relationship between strategic KM and firm performance. European Conference on Knowledge Management,
38. Mashayekh, S., Parsaei, M., & Korani, A. (2021). The Relation between Corporate Social Responsibility (CSR), Accounting Information Quality and Auditor's Report. The Financial Accounting and Auditing Researches, 13(51), 41-64. https://sid.ir/paper/414087/en
39. Mehdizadeh, m. (2022). Designing a social responsibility model for knowledge-based companies. National Research Institute for Science Policy (NRISP), 32(86), 25-42. [DOI:10.22034/rahyaft.2023.11284.1367 [In Persian]]
40. Mendoza-Silva, A. (2021). Innovation capability: A sociometric approach. Social Networks, 64, 72-82. [DOI:10.1016/j.socnet.2020.08.004]
41. Migdadi, M. M. (2022). Knowledge management processes, innovation capability and organizational performance. International Journal of Productivity and Performance Management, 71(1), 182-210. https://doi.org/10.1108/IJPPM-04-2020-0154 [DOI:10.1108/IJPPM-04-2020-0154 [In Persian]]
42. Mohsenin, S., & Esfidani, M. R. (2017). Structural equations based on the partial least squares approach using Smart-PLS software. Mehraban Book Publishing House [In Persion].
43. Nadri Nezhad, T. S., Ali. (2024). Investigating the Impact of Knowledge Management Strategies on Innovation Capabilities with the Mediating Role of Corporate Social Responsibility Activities and Information and Communication Technology in Hamrah Aval Company. Journal of Behavioral Studies and Organizational Excellence, 1(2), 38-54. https://www.sid.ir/paper/1132593/en [In Persian]
44. Namazi, M., & Khorramdel Masouleh, Z. (2022). The Effect of Green Innovation and Environmental Management Accounting on Financial, Environmental and Economic Performance of the Company. Empirical Studies in Financial Accounting Quarterly, 19(74), 1-40. [DOI:https://doi.org/10.22054/qjma.2022.65916.2350 [In Persian]]
45. Norouzi, H., Ashrafzadeh, A., & Nosratpanah, R. (2023). The effect of information and communication technology capabilities on the innovation performance: The mediating role of knowledge management capabilities, innovation capability and product innovation flexibility. Journal of Innovation Management in Defensive Organizations, 6(1), 57-82. [DOI:10.22034/qjimdo.2023.376822.1548 [In Persian]]
46. Pashawi, Q., Seyed Abbaszadeh, M. M., Khazri Azar, H., & Amani, J. (2014). Introduction to Modeling Structural Equation by PLS and its Application in Behavioral Sciences by introducing PLS-GRAPH software, Visual Pls, Smart Pls. Urmia University. [In Persian]
47. Pourebrahimi, M., Daliri, A., SAGHAFI, A., & Abdoh Tabrizi, H. (2021). Investigating the effect of corporate and performance variables on the choice of financing method and the interaction of financing method on these variables. Journal of Innovation and Enterpreneurship, 9(18), 99-122. https://sid.ir/paper/1038279/en [In Persian]
48. Ramos, M. I. G., Manzanares, M. J. D., & Gómez, F. G. (2018). The effect of technological posture and corporate social responsibility on financial performance through corporate reputation. International Journal of Innovation, 6(2), 164-179. http://dx.doi.org/10.5585/iji.v6i2.244 [DOI:10.5585/iji.v6i2.244]
49. Ruggiero, J. (2004). Performance evaluation when non-discretionary factors correlate with technical efficiency. European Journal of Operational Research, 159(1), 250-257. [DOI:10.1016/S0377-2217(03)00403-X]
50. Saberi, N., & Rahimi, H. (2024). The Impact of Entrepreneurial Thinking Skills on Organizational Ambidexterity: The Mediating Role of Intellectual Capital (Case Study: Teachers of Isfahan City). Education and Management of Entrepreneurship, 2(4), 58-43. [In Persian]
51. Sari, D., Kusuma, B. A., Sihotang, J., & Febrianti, T. (2023). The role of entrepreneurial marketing & innovation capability in the performance of SMEs during covid-19 pandemic: Evidence of MSMEs in West Java. Cogent Business & Management, 10(1), 2194091. [DOI:10.1080/23311975.2023.2194091]
52. Schumpeter, J. A. (1983). The theory of economic development: An inquiry into profits, capital, credit, interest, and the business cycle (46). Transaction Books.
53. Shafiee, F., & Jamshidi, O. (2023). Identifying and Analyzing the Challenges of Agricultural Technological and Knowledge-based Companies, Fairs and Startups, Mazandaran Province [Research]. Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 10(2), 87-99. https://doi.org/10.61186/jea.10.20.81 [DOI:10.61186/jea.10.20.81 [In Persian]]
54. Shahriari, S., & Jahanshahi, F. (2021). Explaining the Mediating Role of Marketing Ambidexterity in the Relationship between Market Knowledge Development, Intellectual Capital, and Knowledge based Firms' Performance. New Marketing Reserch Journal, 11(4), 107-126. [DOI:10.22108/nmrj.2021.124133.2191 [In Persian]]
55. Shea, T., Usman, S. A., Arivalagan, S., & Parayitam, S. (2023). "Knowledge management practices" as moderator in the relationship between organizational culture and performance in information technology companies in India. VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems, 53(4), 719-747. [DOI:10.1108/VJIKMS-12-2020-0232]
56. Shehzad, M. U., Zhang, J., Dost, M., Ahmad, M. S., & Alam, S. (2024). Knowledge management enablers and knowledge management processes: a direct and configurational approach to stimulate green innovation. European Journal of Innovation Management, 27(1), 123-152. https://doi.org/10.1108/EJIM-02-2022-0076 [DOI:10.1108/EJIM-02-2022-0076.]
57. Trieu, H. D., Van Nguyen, P., Nguyen, T. T., Vu, H. M., & Tran, K. (2023). Information technology capabilities and organizational ambidexterity facilitating organizational resilience and firm performance of SMEs. Asia Pacific Management Review, 28(4), 544-555. https://doi.org/10.1016/j.apmrv.2023.03.004 [DOI:10.1016/j.apmrv.2023.03.004.]
58. Vazife, Z., & Karbalai, S. (2021). Investigating the relationship between knowledge management and social responsibility in the tax administrations of Sistan and Baluchistan province. Economic Magazine-Monthly Review of Economic Issues and Policies, 21(5), 11-20. [in persian]
59. Villavicencio, G. J. D., Zumba-Zúñiga, M.-F., & Toledo-Macas, R.-K. (2023). Entrepreneurship and Corporate Social Responsibility related to Financial Performance: Evidence from Ecuadorian Companies. Revista Brasileira de Gestão e Desenvolvimento Regional, 19(1). [DOI:10.54399/rbgdr.v19i1.6665]
60. Wetzels, M., Odekerken-Schröder, G., & Van Oppen, C. (2009). Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration. MIS Quarterly, 177-195. [DOI:10.2307/20650284]
61. Yasir, M., Khan, S., Khan, S., Khan, K., & Nisar, M. (2023). Impact of Corporate Social Responsibility on Financial Performance; Evidence from Banking Sector of Pakistan. International Journal of Business and Economic Affairs, 8(2), 66-85. [DOI:10.24088/IJBEA-2023-82006]
62. YuSheng, K., & Ibrahim, M. (2020). Innovation capabilities, innovation types, and firm performance: evidence from the banking sector of Ghana. Sage Open, 10(2), 2158244020920892. [DOI:10.1177/2158244020920892]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by: Yektaweb