هدف از انجام این مطالعه بررسی ویژگیهای جامعهشناختی و تأثیر آن بر توسعه کارآفرینی مدیران
تعاونیهای تولید کشاورزی استان قزوین بود. روش تحقیق، توصیفی- همبستگی و تحلیلی از نوع علّی، ارتباطی می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مدیران عامل تعاونیهای تولید و کشاورزی استان قزوین میباشد، که با توجه به محدود بودن تعداد تعاونیها از روش سرشماری استفاده شده است (86 N= ) . بهمنظور بررسی روایی ابزار تحقیق، از روش پانل متخصصان بهره گرفته شد. پایایی پرسشنامه از طریق ضریب کرونباخ آلفا مورد بررسی قرار گرفت که برای بخشهای مختلف پرسشنامه بالای 85/0 برآورد گردید. جهت بررسی ارتباط میان متغیرها از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد و برای متغیرهای اسمی دوسطحی و چند سطحی به ترتیب از آزمون منویتنی و کراسکالوالیس استفاده شد. همچنین، جهت بررسی تأثیر تعاملی عمده متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته از رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام استفاده شد و جهت مشخص شدن اثرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته از تحلیل مسیر بهر گرفته شد. نتایج بدست آمده نشان داد که سه متغیر ویژگیهای جمعیتشناختی، ویژگیهای موفقیت کارآفرینان، توجه و تأکید بر اهمیت سرمایهگذاری در تعاونیها بهعنوان یک بخش مهم از اقتصاد توانستد که 2/40 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که متغیر ویژگیهای مهارتی کارآفرینان جهت موفقیت به صورت مستقیم و غیرمستقیم بیشترین تأثیر را روی متغیر وابسته دارد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |