افزایش تعداد دانشجویان دختر در دانشگاهها، نقش ویژگیهای کارآفرینی در اشتغال دانشآموختگان و همچنین اهمیت بخش کشاورزی و پیامدهای ناشی از بیتوجهی به آنها باعث شده است تا این پژوهش با هدف بررسی ویژگیهای کارآفرینانه دانشجویان دختر رشته کشاورزی صورت بگیرد. جامعه آماری این پژوهش (1780 نفر دختر) میباشند که به روش تصادفی 336 نفر نمونه انتخاب شدند. پس از انجام آزمون همبستگی و آزمون t ، نتایج نشان میدهد که اغلب دانشجویان به جز ویژگی تحمل ابهام در دیگر
ویژگیهای کارآفرینانه شامل، ریسکپذیری، سلاست فکری، عملگرایی، کانون کنترل، نیاز به موفقیت، رویاپردازی و چالشطلبی شرایط مطلوبی نداشتند. از نظر جنسیت بین پسرها و دخترهای دانشجو، در ویژگیهای عملگرایی، نیاز به موفقیت، تحمل ابهام، چالشطلبی، رویاپردازی و در نهایت کارآفرینی اختلاف معنیداری وجود ندارد. اما در ویژگیهای ریسک پذیری، سلاست فکری، کانون کنترل بین دانشجویان پسر و دختر اختلاف معنیداری وجود دارد. از نظر ویژگی فردی، بین نوع دیپلم و ویژگیهای ریسکپذیری، نیاز به موفقیت، سلاست فکری، تحمل ابهام و همچنین کارآفرینی رابطهای معنیدار وجود دارد. نوع شغل پدر به جز ریسکپذیری، با هیچ یک از ویژگیها رابطه ندارد، داشتن تخصص نیز با تحمل ابهام، سابقه راهاندازی کسب و کار و تمایل به راهاندازی کسب و کار رابطهای معنیداری دارد. از سوی دیگر بین دانشجویان سال اول و سال چهارم، در کارآفرینی و هیچ یک از ویژگیها اختلاف معنیداری وجود ندارد. مجموع نتایج ضرورت برنامهریزی برای تقویت این ویژگیها را با توجه اهمیت کارآفرینی و گرایش روزافزون زنان به تحصیلات دانشگاهی و همچنین نقش راهبردی کشاورزی در استقلال و رفاه اجتماعی، نشان میدهد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |