دوره 4، شماره 7 - ( بهار و تابستان 1396 )                   جلد 4 شماره 7 صفحات 1-12 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


باشگاه پژوهشگران جوان
چکیده:   (91 مشاهده)

     کارآفرینی سازمانی فرآیندی است که طی آن سازمان­ها، فرصت­های رشد و توسعه را تشخیص داده و با نوآوری و تخصیص مجدد منابع، ارزش­های جدیدی را برای مشتریان ایجاد می­ کنند. در این میان شاخص­های ساختاری از عوامل مهم حیاتی مؤثر جهت توسعه فرآیند کارآفرینی سازمانی
می­ باشند. هدف از پژوهش حاضر،
شناسایی و رتبه­ بندی شاخص­های ساختاری مؤثر بر فرآیند کارآفرینی سازمانی در اداره کل شیلات استان مازندران می­ باشد. روش این پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش توصیفی- پیمایشی می­ باشد. جامعه آماری تحقیق کارشناسان و خبرگان اداره کل شیلات استان مازندران می‌باشند. در پژوهش حاضر پس از مطالعه ادبیات تحقیق، عوامل ساختاری مؤثر بر فرآیند کارآفرینی سازمانی شناسایی گردید. داده‌های پژوهش با استفاده از پرسشنامه‌های دلفی و مقایسات زوجی جمع ­آوری و با استفاده از روش دلفی فازی و فرآیند تحلیل سلسله­ مراتب گروهی- فازی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل نظرات کارشناسان و خبرگان نشان داد که از بین 16 شاخص در نظر گرفته براساس ادبیات پژوهش، تنها هفت شاخص مؤثر بر فرآیند کارآفرینی شناخته شد. در ادامه با استفاده از تحلیل سلسله­ مراتبی فازی
رتبه ­بندی شاخص­ها مشخص شد: ساختار سازمانی (507/0)؛ استراتژی سازمانی (279/0)؛ سیستم­های پاداش (110/0)؛ راهبردها و سیاست­های سازمانی (071/0)؛ سیستم منابع انسانی (020/0)؛ سیستم مالی سازمان (010/0) و سیستم منابع اطلاعاتی (004/0).
باتوجه به نتایج مدیران سازمان باید با ایجاد ساختاری پویا و منعطف در سازمان، جهت توسعه خلاقیت، نوآوری و در نهایت کارآفرینی گام برداشته و در جهت دست­یابی به ­یک چشم­ انداز استراتژیک کارآفرینانه قوی و مشترک میان مدیران و کارکنان بکوشند.
 

 

متن کامل [PDF 2180 kb]   (22 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: دولت و سیاست ها و قوانین و مقررات
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۷/۶/۲۶