دوره 3، شماره 6 - ( پاییز و زمستان 1395 )                   جلد 3 شماره 6 صفحات 1-8 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استادیار
چکیده:   (449 مشاهده)
   در محیط پویای کسب­و­کار، که جریان­های سود در آینده از عدم اطمینان برخوردارند، شرکت­ها نیاز دارند که به صورت مستمر در جست­و­جوی فرصت­های جدید و بهره­برداری از آن­ها باشند. حفظ حضور فعال در بازار و دستیابی به عملکرد بالاتر مستلزم توجه بیشتر این شرکت­ها به عوامل تأثیرگذار بر شاخص­های مهم عملکردی آنها است. امروزه کارآفرینی و اتخاذ رویکرد کارآفرینانه به­عنوان یک تدبیر مهم برای چگونگی سازماندهی شرکت­ها و بهره­برداری از فرصت­های بازار در کانون توجه صاحب­نظران و مدیران در عرصه تئوری و عمل مدیریت سازمان­ها قرار دارد. هدف مقاله حاضر بررسی تأثیر رویکرد کارآفرینانه و ظرفیت جذب دانش بر عملکرد شرکت­های کوچک و متوسط صنایع تبدیلی استان مازندران بوده­است. روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای است و نمونه شامل 99 شرکت می­باشد. داده­ها از طریق پرسشنامه­ای که روایی آن براساس نظر جمعی از متخصصان تأیید، و پایایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ 95/0 محاسبه گردید، جمع­آوری شده است. نتایج نشان داد که رویکرد کارآفرینانه و ظرفیت جذب دانش تأثیر مثبت و معنی­داری برعملکرد شرکت­ها داشته­اند. به عبارت دیگر، سطح بالاتر فعالیت­های مبتنی بر رویکرد کارآفرینانه، منجر به عملکرد بالاتر گردیده­است.یافته­های تحقیق مبین آن است که با اکتشاف مستمر دانش بیرون ازشرکت و جذب بخش­های مورد نیاز آن و به عبارتی درونی­سازی این دانش در بین افراد و تیم­ها می­توان سطح بالاتری از عملکرد شرکت را شاهد بود. با توجه به همین نتایج به مدیران این شرکت­ها پیشنهاد گردید تا برای بهبود عملکرد نسبت به اتخاذ رویکرد کارآفرینانه و فراهم­ساختن بستر مناسب برای جذب دانش در سازمان اهتمام بیش از پیش معمول دارند.
 
متن کامل [PDF 1194 kb]   (159 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۱۰/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۰/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۱۰