دوره 3، شماره 6 - ( پاییز و زمستان 1395 )                   جلد 3 شماره 6 صفحات 24-33 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (683 مشاهده)
با توجه به نقش و اهمیت مشارکت زنان روستایی و روحیه کارآفرینی آنان، بی­شک توجه همزمان به این دو موضوع از اهمیت ویژه­ای در پیشبرد برنامه­های توسعه روستایی برخوردار است. به همین دلیل، هدف مطالعه حاضر بررسی نقش آموزش در توسعه کارآفرینی زنان روستایی است. جامعه آماری تحقیق را 110 تن از زنان روستایی کارآفرین شهرستان بروجن تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی ساده تعداد 86 تن از آن‌ها به عنوان نمونه انتخاب شدند. روایی محتوایی سوالات پرسشنامه با استفاده از نظرات کارشناسان و متخصصین مورد تأیید قرار گرفته و پایایی آن نیز در طی پیش‌آزمون و با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بررسی و به میزان 899/0 محاسبه شد. داده­های به‌دست آمده توسط نرم­افزار SPSS نسخه 19 تحلیل شد. نتایج تحقیق نشان داد میزان آگاهی زنان مورد مطالعه پیرامون کارآفرینی در حد متوسط می­باشد و بیشتر آن‌ها نگرش مثبتی نسبت به نقش آموزش در بهبود کارآفرینی داشتند. بر اساس نتایج آزمون تحلیل عاملی، شیوه‌های آموزشی مؤثر بر توسعه کارآفرینی زنان روستایی به­ترتیب اهمیت در سه عامل آموزش‌های تخصصی کارآفرینی، استفاده از اطلاعات و تجارب کارآفرینان زن موفق و استفاده از رسانه‌ها و اینترنت دسته­بندی شدند. به منظور توسعه کارآفرینی بین زنان روستایی استفاده از روش­های آموزش عملی،  زنان کارآفرین موفق  همچنین رسانه‌های نوین پیشنهاد می‌شود.
متن کامل [PDF 904 kb]   (604 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۱۰/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۰/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۱۰