دوره 4، شماره 7 - ( بهار و تابستان 1396 )                   جلد 4 شماره 7 صفحات 38-30 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشگاه گنبد کاووس
چکیده:   (3684 مشاهده)
کارآفرینان موتور محرکه توسعه اقتصادی می­ باشند که در توسعه کشاورزی و بالأخص توسعه و پیشرفت در مناطق روستایی جایگاه ویژه­ای دارند. به همین دلیل، یکی از مهم‌ترین این استراتژی­ها که در دهه­ های اخیر بسیاری از کشورها ­به­ منظور توسعه در مناطق روستایی بکار گرفته­ اند توسعه کارآفرینی کشاورزی می‌باشد. لذا، هدف پژوهش حاضر بررسی و اولویت­ بندی عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی کشاورزی در مناطق روستایی شهر رستمکلا می ­باشد. روش تحقیق این پژوهش کتابخانه ­ای و میدانی بوده و شاخص­ها و داده­های آماری لازم از طریق پرسش­نامه، جمع­ آوری گردید. جامعه آماری شامل کشاورزان نمونه و کارآفرین دهستان کوهستان و نمونه آماری تحقیق، 150 نفر از سرپرستان خانوارهای منطقه مورد مطالعه در سال 1395، از طریق روش نمونه­ گیری تصادفی و با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شده­ اند. نتایج بیانگر این است که شاخص عوامل اجتماعی با میانگین رتبه ­ای 84/2، مؤثرترین و شاخص عوامل محیطی با میانگین رتبه ­ای 93/1، کم ­اثر­ترین عامل در بین عوامل مؤثر بر کارآفرینی می ­باشند و عوامل نهادی و اقتصادی در رتبه ­های دوم و سوم قرار گرفته­اند. به‌طورکلی نتایج نشان داد که عواملی مانند داشتن روحیه گروه­ گرایی و وجود ارتباطات و شبکه اجتماعی در میان روستاییان، اعتماد به ‌نفس، ابتکار، خلاقیت فردی و انگیزه بالا دارای بیشترین اثرگذاری بر توسعه کارآفرینی روستایی و افزایش سطح مهارت­های کارآفرینانۀ روستاییان بوده است. لذا ایجاد مراکز آموزشی، ترویجی و مشاوره­ای کارآفرینی به ­منظور ارائه توصیه کارشناسی و استفاده از استعدادهای کارآفرینی روستاییان ضرورت دارد.
 
 
متن کامل [PDF 375 kb]   (1423 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کارآفرینی در کشاورزی
دریافت: 1396/10/26 | پذیرش: 1397/3/9 | انتشار: 1397/6/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.