دوره 4، شماره 7 - ( بهار و تابستان 1396 )                   جلد 4 شماره 7 صفحات 39-47 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
چکیده:   (103 مشاهده)
آموزش یکی از مهم ­ترین عوامل تعیین­ کننده توانایی افراد برای کسب و کار موفق و بهبود بهزیستی آنها است. ارزشیابی هم یکی از مهم­ ترین مراحل برنامه‌ریزی آموزشی است که انجام صحیح آن اطلاعات مفیدی را برای بهبود برنامه‌های آموزشی فراهم می‌کند. یکی از ابعاد مهم ارزشیابی، اثربخشی است که در آن میزان موفقیت برنامه با توجه به اهداف آن بررسی می‌شود. این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی یک دوره آموزشی تولید ورمی ­کمپوست با استفاده از روش تحقیق آزمایشی در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان پاسارگاد، استان فارس در سال 1392 طراحی و اجرا شد. طرح تحقیق مورد استفاده، طرح پیش آزمون- پس آزمون از یک گروه بود. ابزار جمع ­آوری اطلاعات پرسش­نامه بود که روایی آن توسط چند تن از متخصصان مرکز آموزش جهاد کشاورزی فارس و اساتید ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه شیراز تأیید شد و دامنه ضرایب آلفا کرونباخ مقیاس‌های موجود در پرسش­نامه (بین 72/0 تا 78/0) نشان­ دهنده پایایی قابل قبول ابزار سنجش بود. نتایج پژوهش حاضر نشان داد انگیزه اصلی افراد از شرکت در دوره افزایش معلومات و بهبود کمّیت و کیفیت محصولات کشاورزی بوده است. میزان رضایت افراد شرکت­ کننده در سه بُعد میزان رضایت از مدرس، رضایت از روش و محتوای آموزشی و رضایت از امکانات و مدت زمان آموزش بالاتر از متوسط بوده است. مقایسه میانگین نگرش و دانش نسبت به تولید ورمی‌کمپوست در قبل و بعد از برگزاری دوره نشان‌دهنده اختلاف معنی‌دار بین آنها بود و بعد از برگزاری دوره شرکت­ کنندگان دارای نگرش و دانش بالاتری بودند. بر اساس نتایج برای برگزاری کلاس­ها نیازسنجی از افراد چندان انجام نمی­ شود لذا پیشنهاد می­ شود تمهیداتی فراهم شود تا به صورت دوره‌ای این نیازسنجی‌ها در مناطق مختلف در ارتباط با موضوع کلاس‌ها و زمان و مکان برگزاری کلاس­ها انجام شود.

 
متن کامل [PDF 255 kb]   (38 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش و ترویج کشاورزی
دریافت: ۱۳۹۶/۱۱/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۷/۴/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۷/۶/۲۶