دوره 7، شماره 13 - ( بهار و تابستان 1399 )                   جلد 7 شماره 13 صفحات 113-106 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی آزادشهر، دانشگاه گنبد کاووس
چکیده:   (2765 مشاهده)
    توسعه ­ی فناوری اطلاعات و گسترش کاربردهای آن در کسب­وکارها، بسیاری از روش­های پیشین خدمات­ رسانی را متحول ساخته و جهان را برای رقابتی نوین به تکاپو واداشته است. بخش کشاورزی به­ واسطه روش­ها و فرآیندهای سنتی، هرچند نسبت به سایر بخش­ ها دیرتر از مزایای فناوری اطلاعات در فعالیت­ های خود استفاده کرده اما زمینه و فرصت­های کارآفرینانه متعددی برای استفاده از ظرفیت­های فناوری اطلاعات در این بخش وجود دارد. یکی از این فرصت­ها در حوزه­ی بانکداری الکترونیکی است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی استفاده کسب‌وکارهای کشاورزی از خدمات بانکداری الکترونیک در بانک کشاورزی شهرستان گنبد کاووس است. برای دستیابی به هدف پژوهش، به روش آمیخته اکتشافی در دو گام کیفی و کمّی عمل شد. در گام نخست برای شناسایی عوامل موثر بر استفاده کسب‌وکارهای کشاورزی از خدمات بانکداری الکترونیک، واژگان کلیدی مرتبط در مطالعات و پژوهش ­های پیشین بررسی شدند. در مجموع 53 مطالعه در این زمینه یافت شد که پس از بررسی محتوا و چکیده، 26 مطالعه برای تحلیل انتخاب شده و تعداد 116 کد اولیه، شناسایی شد. کدهای شناسایی ­شده از نظر تشابه و هم پوشانی، در چهار دسته­ ی عوامل راهبردی، عوامل سازمانی، عوامل فنی و عوامل عملیاتی دسته­ بندی شده و مدل مفهومی پژوهش ارائه شد. در گام دوم، برای تأیید نتایج حاصل ­شده و اولویت ­بندی عوامل مذکور، از روش توصیفی-پیمایشی استفاده شد. جامعه­ ی آماری در این بخش شامل کارآفرینان کسب­ وکارهای کشاورزی شهرستان گنبد کاووس می ­باشند که از خدمات بانکداری الکترونیکی بانک کشاورزی استفاده کردند. نمونه­ گیری با استفاده از روش نمونه ­گیری در دسترس انجام شد و تعداد نمونه، 183 نفر تعیین شد. برای گردآوری داده ­ها نیز از پرسشنامه استفاده شد. نتایج تحلیل داده­ ها با استفاده از آزمون­ های t تک نمونه­ ای و فریدمن نشان می­ دهد به­ ترتیب عوامل فنی، پشتیبانی، راهبردی و سازمانی بر موفقیت بانکداری الکترونیکی در بانک کشاورزی اولویت دارند.
 

 
متن کامل [PDF 1951 kb]   (876 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کارآفرینی در کشاورزی
دریافت: 1399/2/28 | پذیرش: 1399/4/24 | انتشار: 1399/6/17

فهرست منابع
1. Monjezi. N. 2019. Identifying and prioritizing entrepreneurship development strategies in the agricultural sector of Khuzestan province. Quarterly Journal of Entrepreneurship Strategies in Agriculture. 12: 1-9 (In Persian).
2. Mc Elwee, G. 2012. Developing entrepreneurial skills of farmers. University of Lincoln. EU-EsoF (Entrepreneurial Skolss of Farmers). Report No. SSPE-CT-2005-006500.
3. Bandura, A. 2002. Growing primacy of human agency in adaptation and change in the electronic era. European Psychologist, 7(1): 2-16. [DOI:10.1027//1016-9040.7.1.2]
4. Joseph, M. and G. Stone. 2003. An empirical evaluation of US bank customer perceptions of the impact of technology on service delivery in the banking sector. International Journal of Retail and Distribution Management, 31(4/5), 190-203, 190-204. [DOI:10.1108/09590550310469185]
5. Kolodinsky, J.M., J.M. Hogarth and M.A. Hilgert. 2004. The adoption of electronic banking by US customers. International Journal of Bank Marketing, 22(4/5): 238-276. [DOI:10.1108/02652320410542536]
6. Giannakoudi, S. 1999. Internet banking: The digital voyage of banking and money in cyberspace. Information & Communications Technology Law, 8(3): 1-40. [DOI:10.1080/13600834.1999.9965811]
7. Aladwani, A.M. 2001. Online banking: A field study of drivers, development challenges and expectations. International Journal of Information Management, 21(3): 213-225. [DOI:10.1016/S0268-4012(01)00011-1]
8. Flavian, C., E. Torres and M. Guinaliu. 2004. Corporate image measurement: A further problem for the tangibilization of Internet banking services. The Int. Journal of Bank Marketing, 22(4/5): 366-381. [DOI:10.1108/02652320410549665]
9. Wang, Y.S., Y.M. Wang, H.H. Lin and T.I. Tang. 2003. Determinants of user acceptance of internet banking: An empirical study. International Journal of Service Industry Management, 14(5): 501-520. [DOI:10.1108/09564230310500192]
10. Trkman, P. 2009. The critical success factors of business process management. International Journal of Information Management. Volume 3, Number 2: 125-134. [DOI:10.1016/j.ijinfomgt.2009.07.003]
11. Daniel, E. 1999. Provision of electronic banking in the UK and the Republic of Ireland. International Journal of Bank Marketing. Volume 17, Number 2: 72-83.
12. Amade, H. and M. Jafarpour. 2009. Explaining the Barriers and Strategies for the Development of Electronic Banking. Journal of Knowledge and Development, Volume 16, Number 76. (In Persian).
13. Liao. Z. and T. Cheung. 2002. Internet based e-banking and consumer attitude: An empirical study, Information & Management, 39: 283-295. [DOI:10.1016/S0378-7206(01)00097-0]
14. King. S.F. and J. Liou. 2004. A framework for internet channel evaluation, Journal of Information Management, 24: 473-488. [DOI:10.1016/j.ijinfomgt.2004.08.006]
15. Cantoni, F. and C. Rossignoli. 2000. New distribution models for financial services: The Italian Banks' approach to online trading development, Journal of Electronic Commerce Research, 1(2): 1-10.
16. Griffiths, G. and P.N. Finlay. 2004. IS-enabled sustainable competitive advantage in financial services, retailing and manufacturing, Journal of Strategic Information Systems, 13(1): 29-59. [DOI:10.1016/j.jsis.2004.03.002]
17. El Sawy, O., A. Malhotra, S. Gosain and K.M. Young. 1999. IT-intensive value innovation in the electronic economy: Insights from Marshall Industries, MIS Quarterly, 23(3): 305-335. [DOI:10.2307/249466]
18. Mols, N.P. 1998. The behavioral consequences of PC banking, International Journal of Bank Marketing, 16(5): 195-201. [DOI:10.1108/02652329810228190]
19. Cronin, M.J. 1998. Defining net impact: The realignment of banking and finance on the web. In: M.J. Cronin, Editor, Banking and finance on the internet, Wiley, New York, USA, pp: 1-18 [Chapter 1].
20. Harden, G. 2002. E-banking comes to town: Exploring how traditional UK high street banks are meeting the challenge of technology and virtual relationships, Journal of Financial Services Marketing, 6(4): 323-332. [DOI:10.1057/palgrave.fsm.4770062]
21. Yousafzai, S.Y. J.G. Pallister and G.R. Foxall. 2005. Strategies for building and communicating trust in electronic banking: A field experiment, Psychology & Marketing, 22(2):181-202. [DOI:10.1002/mar.20054]
22. Orr, B. 2004. E-banking job one: Give customers a good ride. ABA Banking Journal, 96(5): 56-57.
23. Jayawardhena C. and Foley, P. 2000. Changes in the banking sector-the case of internet banking in the UK, Internet Research: Electronic Networking Applications and Policy, 10 (1): 19-30. [DOI:10.1108/10662240010312048]
24. Riggins, F.J. 1999. A framework for identifying web-based electronic commerce opportunities, Journal of Organizational Computing and Electronic Commerce, 9(4): 1-11. [DOI:10.1207/S153277440904_4]
25. Storey, A., J.B. Thompson, A. Bokma and J. Bradnum. 2000. An evaluation of UK and USA online banking and web sites, in: H. M. Chung (Ed.), Proceedings of the Americas conference on information systems, 2: 723-728.
26. Shah, M.H., R.J. Paul and A.W. Khalfan. 2003. A survey of critical success factors in e-financial services within UK. Technical report no. 386. Department of Computer Science, University of Hertfordshire: United Kingdom.
27. Sher, P.J. and P.Y. Yang. 2005. The effect of innovative capabilities and R&D clustering on firm performance: the evidence of Taiwan's semiconductor industry. Technovation (25): 33-45. [DOI:10.1016/S0166-4972(03)00068-3]
28. Gold, A.H. and A.H.S. Arvind-Malhotra. 2001. Knowledge management: An organizational capabilities perspective. Journal of management information systems, 18(1):185-214. [DOI:10.1080/07421222.2001.11045669]
29. Statistics Center of Iran. 2014. Detailed results of general agricultural census - Golestan province. (In Persian).
30. Rossman, G.B. and B.L. Wilson. 1985. Numbers and words: Combing quantitative and qualitative methods in a single large-scale evaluation study. Evaluation Review, 9: 627-643. [DOI:10.1177/0193841X8500900505]
31. Creswell, J.W. 2003. Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches, Thousand Oaks, CA: Sage.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.