دوره 8، شماره 15 - ( بهار و تابستان 1400 )                   جلد 8 شماره 15 صفحات 54-46 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Seyed Mehdi Khakzadian S M K, Hamid Rezaei H R. (2021). Identifying and Analyzing Factors Affecting the Entrepreneurial Marketing in Agricultural Cooperatives in Mazandaran Province. jea. 8(15), 46-54. doi:10.52547/jea.8.15.46
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-247-fa.html
خاکزادیان سید مهدی، رضائی حمید. شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر بازاریابی کارآفرینانه در تعاونی‌های کشاورزی استان مازندران راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی 1400; 8 (15) :54-46 10.52547/jea.8.15.46

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-247-fa.html


گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی پردیسان، فریدونکنار،
چکیده:   (2317 مشاهده)
   تحولات پیچیده و سریع چند دهه اخیر موجب شده است که کشورهای توسعه ­یافته و در حال توسعه، تعاونی‌ها را به‌­عنوان زمینه‌ای برای دستیابی به اهداف توسعه از جمله توسعه اقتصادی در نظر بگیرند. نتایج بررسی‌ها حاکی از آن است که عوامل زیادی سبب تقویت تعاونی‌ها می‌شوند که در این میان، بسیاری از محققان تأکید ویژه‌ای بر روی بازاریابی کارآفرینانه داشته و آن‌را یکی از مهمترین عوامل تعیین‌کننده بقاء تعاونی‌ها در نظر‌ می‌گیرند. هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر بازاریابی کارآفرینانه در تعاونی‌های کشاورزی استان مازندران بود. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از حیث روش اجرا، توصیفی- پیمایشی و از نوع هدفمند بود که به­ روش آمیخته اکتشافی انجام شده است. در مرحله کیفی تیم مشارکت‌کننده تحقیق 10 نفر از خبرگان دانشگاهی بودند که به ­روش هدفمند و تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند. در مرحله کمی جامعه آماری، مدیران تعاونی‌های کشاورزی استان مازندران به تعداد 290 نفر بودند که حجم نمونه مطابق جدول کرجسی و مورگان 165 نفر تعیین و برای نمونه ­گیری از روش تصادفی ساده استفاده شد. برای شناسایی عوامل از روش تحلیل محتوا و برای تحلیل روابط متغیرها از روش معادلات ساختاری با نرم­افزار اسمارت پی‌ال‌اس استفاده شده است. نتایج نشان داد عوامل مؤثر بر بازاریابی کارآفرینانه تعاونی‌های کشاورزی، شامل 15 مولفه در قالب سه بعد (زمینه‌ای، علی و محیطی) می‌باشند. همچنین تحلیل معادلات ساختاری نشان داد عوامل زمینه‌ای (0/344)، علی (0/503) و محیطی (0/258) بر بازاریابی کارآفرینانه تأثیر مثبت و معنی‌دار دارند.
 
متن کامل [PDF 981 kb]   (625 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کارآفرینی در کشاورزی
دریافت: 1399/11/1 | پذیرش: 1399/12/23 | انتشار: 1400/5/26

فهرست منابع
1. Abbasi, L., M.Sh. Sharifzadeh, Gh.H. Abdollahzadeh and M.R. Mahboobi. 2018. Entrepreneurial Marketing Mechanism in Agricultural Cooperatives: Special Approach to Branding. Journal of Entrepreneurship in Agriculture, 4(2): 73-86 (In Persian).
2. Allah Dadi, M., TajZadeh A. Namin, M. Iran doost and H. Soltan Panah. 2018. Designing an Entrepreneurial Marketing Model Using Meta-Synthesis and Delphi (Case Study: SME in the western country). Iranian Journal of Management Sciences, 13(49): 72-90 (In Persian).
3. Amirnejad, H., F. Mazrae and R. Zahedian Tajanki. 2018. Investigating the Factors Affecting the Financial Success of Agricultural Enterprises (Case Study of Agricultural Cooperatives in selected cities). Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 5(10): 20-26 (In Persian). [DOI:10.29252/jea.5.10.20]
4. Azar, A., A. Tizro, A.Moghabel baarz, A.Anvari rostami. 2011. Modeling the Agility of Supply Chain Using Interpretive Structural Modeling Approach. IQBQ, 14(4): 1-25 (In Persian).
5. Bechere, R.C., M.M. Helms and J.P. McDonald. 2012. The Effect of Entrepreneurial Marketing on Outcome Goals in SMEs. New England Journal of Entrepreneurship, 15(1): 1- 12. [DOI:10.1108/NEJE-15-01-2012-B001]
6. Faisal, M., D.K. Banwet and R. Shankar. 2006. Supply chain risk mitigation: modelling the enablers. Business Process Management, 12(4): 535-552. [DOI:10.1108/14637150610678113]
7. Hamali, H. 2015. The Effect of Entrepreneurial Marketing on Business Performance: Small Garment Industry in Bandung City, Indonesia. Developing Country Studies, 5(1): 24- 30.
8. Hassanpour, I. and M. Giti Nejad. 2020. Regional Planning in Developing an Entrepreneurial Marketing Pattern in Innovative Iranian Innovative Companies. Geography (regional planning), 10(2): 577-588 (In Persian).
9. Hills, G.E. and C.M. Hultman. 2011. Academic Roots: The Past and Present of Entrepreneurial. Marketing. Journal of Small Business and Entrepreneurship, 24(1): 1-10. [DOI:10.1080/08276331.2011.10593521]
10. Jones, R. and J. Rowley. 2011. Entrepreneurial marketing in small businesses: A conceptual exploration. International Small Business Journal, 29(1): 25-36. [DOI:10.1177/0266242610369743]
11. Khakzadian, M., M. Fattahi and M. Salehi. 2020. Improving Innovative Performance from the Perspective of University Faculty Members: A Quality Paradigm. Quarterly Journal of Education in Law Enforcement Sciences, 7(25): 223-249 (In Persian).
12. Kilenthong, P., G.E. Hills, C. Hultman and L.S. Sclove. 2010. Entrepreneurial Marketing Practice: Systematic Relationships with Firm Age, Firm Size, and Operator's Status. Glebal Research Sym Posium. On Marketing and Entrepreneurship Boston, 194-202.
13. Kolabi, A.M., R. Mehrabi and H. Salamzadeh. 2011. Developing Entrepreneurial Marketing Mix: Case Study of Entrepreneurial Food Enterprises in Iran. Journal of Knowledge Management, Economics and Information Technology, 5: 1-17.
14. Kolongahapitiya, K.H.M.A.R. 2018. Progression of Theory of Entrepreneurial Marketing. International Journal of Engineering Technologies and Management Research, 5(5): 41-57. [DOI:10.29121/ijetmr.v5.i5.2018.225]
15. Kurgun, H., D. Bagiran, E. Ozeren and B. Maral. 2011. Entrepreneurial Marketing-The Interface between Marketing and Entrepreneurship: A Qualitative Research on Boutique Hotels. European Journal of Social Sciences, 26(3): 340-357.
16. Kouseh gharavi, Sh. and S. Safariyan Hamedani. 2019. Design strategic entrepreneural marketing model in building industry with exploratory Mixed approach. Journal of Entrepreneurship Development, 12(1): 121-140 (In Persian).
17. Lavis, J., H. Davies, R. Gruen, K. Walshe and C. Farquhar. 2005. Working within and beyond the Cochrane Collaboration to make systematic reviews more useful to healthcare managers and policy makers. Healthcare Policy, 1(2): 21-33. [DOI:10.12927/hcpol.2006.17872]
18. Manasra, E.A., M.A. Zyadat, M.A. Awamreh and M.S. Alnsour. 2013. Linking entrepreneurial marketing and performance indicators in Jordanian hotel industry. Journal of Management Research, 5(3): 86-94. [DOI:10.5296/jmr.v5i3.3509]
19. Maritz, A., H. Frederick and M. Valos. 2010. A discursive approach to entrepreneurial marketing: Integrating academic and practice theory. Small Enterprise Research, 17(1): 74-86. [DOI:10.5172/ser.17.1.74]
20. Matoufi, A. 2018. An Investigation of the Interrelationships of Effective Factors on Entrepreneurial Marketing in Agricultural Cooperatives by Using Fuzzy DEMATEL. Cooperatives and Agriculture, 7(25): 1-40 (In Persian).
21. Monjezi, N. 2020. Identifying and Prioritizing Entrepreneurship Development Strategies in the Agricultural Sector of Khuzestan Province. Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 6(12): 1-9 (In Persian).
22. Moumenihelali, H., H. Sadighi, M. Chizari and E. Abbasi. 2020. Pluriactivity: An Entrepreneurial Strategy for Smallholder Farmers. Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 6(12): 112-124 (In Persian).
23. Morrish, S. and J. Deacon. 2011. A tale of two spirits: Entrepreneurial marketing at 42 Below Vodka and Penderyn Whisky. Journal of Small Business and Entrepreneurship, 24(1): 113-124. [DOI:10.1080/08276331.2011.10593529]
24. Mort, G.S., J. Weerawardena and L. Peter. 2012. Advancing entrepreneurial marketing evidence from global firms. European Journal of marketing, 46(3/4): 546-561. [DOI:10.1108/03090561211202602]
25. Niehm, L.S., J.L. Hurst, J. Son, A.M. Fiore and A. Sadachar. 2013. Entrepreneurial marketing: Scale development and validation in the small firm context. Proceeding of Conference on Apparel. Events and Hospitality Management, United States, Iwoa University, 1-6.
26. Nwaizugbo, I.C. and A.I. Anukam. 2014. Assessment of entrepreneurial marketing practices among Small and Medium Scale Enterprises in Imo State Nigeria: Prospects and challenges. Review of Contemporary Business Research, 3(1): 77- 98.
27. Odwyer, M., A. Gilmore and D. Carson. 2009. Innovative marketing in SMEs. European Journal of Marketing, 43(1/2): 42-61. [DOI:10.1108/03090560910923238]
28. Rezaei, R., N. Mangeli and L. Safa. 2015. Studying the Concept and Dimensions of Entrepreneurial Marketing and its Effect on Small and Medium Enterprises. Journal of Entrepreneurship in Agriculture, 2(2): 1-16 (In Persian).
29. Rezvani, M. and M. Khazaei. 2013. Prioritization of entrepreneurial marketing dimensions: A case of in higher education Institutions by using entropy. International Journal of Information, Business and Management, 4(12): 297-306 (In Persian).
30. Schumpeter, J.A. 1960. The Theory of Economic Development, MA: Harvard University Press.
31. Tahmasbi Roshan, N., A. Morovati Sharif Abadi, S.H. Mirghafoori, S.H. Fakhreddini. 2019. Role of Sustainable Supply Chain Management Dimensions on Sustainability of Mazandaran Province Agricultural Cooperatives. Co-Operation and Agriculture (Taavon), 8(29): 1-33 (In Persian).
32. Toghraee, M., M. Rezvani and M. Mobaraki. 2015. Conceptual model of entrepreneurial marketing in art-cultural marketing enterprises. Journal of Entrepreneurship Development, 9(3): 473-491 (In Persian).
33. Toghraee, M., M. Rezvani, H. Khodadad Hosseini. 2011. Applying entrepreneurial marketing to small and large businesses, Presenting a conceptual model. National Conference on Entrepreneurship, Cooperation, Economic Jihad (In Persian).
34. Thomas, L.C., S. Paninbeni and H. Barton. 2013. Entrepreneurial marketing within the French wine industry. International Journal of Entrepreneurial Behavior and Research, 19(2): 238-260. [DOI:10.1108/13552551311310392]
35. Warfield, J.W. 1974. Developing interconnected matrices in structural modelling. IEEE transcript on systems, Men and Cybernetics, 4(1): 51-81. [DOI:10.1109/TSMC.1974.5408524]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by : Yektaweb