دوره 8، شماره 16 - ( پاییز و زمستان 1400 )                   جلد 8 شماره 16 صفحات 53-44 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nasiri M, Saeedi P. (2021). Designing a Success Model for Start-up Agricultural Businesses with an Interpretive Structural Modeling Approach. J Entrepreneurial Strategies Agric. 8(16), 44-53. doi:10.52547/jea.8.16.44
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-271-fa.html
خسروی محسن، نصیری مجید، سعیدی پرویز.(1400). طراحی الگوی موفقیت کسب‌ وکارهای نوپای کشاورزی با رویکرد مدل سازی ساختاری تفسیری راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی 8 (16) :53-44 10.52547/jea.8.16.44

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-271-fa.html


1- گروه کارآفرینی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
2- گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
3- دانشیارگروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
چکیده:   (3390 مشاهده)
چکیده مبسوط
مقدمه و هدف: اهمیت کسب‌وکارهای نوپا در بخش کشاورزی بیش از هر زمان دیگری مشخص است. لیکن، برای رسیدن به این مهم، فراهم‌کردن محیط و شرایط مناسب کسب‌وکارهای نوپا مورد نیاز است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی موفقیت کسب‌وکارهای نوپای کشاورزی با رویکرد مدل‌‌سازی ساختاری تفسیری بود.
مواد و روش‌ها: تحقیق حاضر بر اساس هدف از نوع کاربردی و بر اساس روش، توصیفی- همبستگی است. در گام اول عناصر تشکیل‌دهنده الگوی موفقیت کسب‌وکارهای نوپای کشاورزی براساس مصاحبه نیمه­ ساختارمند با 11 نفر از خبرگان دانشگاهی استخراج شد.
یافته‌ها: خروجی این مرحله شناسایی 52 متغیر در 9 بعد (توانایی‌های فردی و مدیریتی، منابع انسانی، عوامل محیطی، فعالیت‌های بازاریابی، مسائل مالی، توسعه محصول/ کسب‌وکار، رضایت مشتریان، استراتژی،  شبکه‌سازی و ارتباطات) بود. برای سطح‌بندی ابعاد از مدل‌سازی ساختاری تفسیری و برای خوشه‌بندی از تحلیل میک‌مک1 استفاده شد. نتایج ساختاری تفسیری نشان داد ابعاد موفقیت کسب‌وکارهای نوپای کشاورزی در چهار سطح قرار دارند که زیربنای موفقیت در درجه اول، ابعاد (توانایی‌های فردی و مدیریتی، عوامل محیطی و مسائل مالی)، در درجه دوم منابع انسانی، در درجه سوم فعالیت‌های بازاریابی و در درجه چهارم ابعاد (توسعه محصول/ کسب‌وکار، رضایت مشتریان، استراتژی، شبکه‌سازی و ارتباطات) می­باشند. همچنین، پس از تحلیل میک‌مک، منابع انسانی در خوشه خودمختار، ابعاد (فعالیت‌های بازاریابی، رضایت مشتریان، شبکه‌سازی و ارتباطات) در خوشه وابسته، ابعاد (استراتژی، توسعه محصول/ کسب‌وکار) در خوشه پیوندی و ابعاد (توانایی‌های فردی و مدیریتی، عوامل محیطی، مسائل مالی) در خوشه مستقل قرار گرفتند.
نتیجه‌گیری: در نهایت به مسئولین پیشنهاد می‌شود در راستای رسیدن کسب‌وکارهای نوپای کشاورزی به موفقیت، سند چشم‌انداز برای بخش کشاورزی تدوین کنند.

[1] MICMAC
متن کامل [PDF 1158 kb]   (1364 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کارآفرینی در کشاورزی
دریافت: 1400/2/26 | پذیرش: 1400/4/20

فهرست منابع
1. Alfred, A., A. Richard, O. George and A. Justina. 2018. Success Factors for Micro and Small Agribusiness Enterprises (MSES) -The Case of Ghana. Journal of Agribusiness and Rural Development, 1(47): 5-12. [DOI:10.17306/J.JARD.2018.00406]
2. Azar, A. and F. Khosravani. 2019. Research in soft operations (problem structuring approaches), Industrial Management Organization Publications, Tehran (In Persian).
3. Boyoung, K., K. Hyojin and J. Youngok. 2018. Critical Success Factors of a Design Startup Business. Sustainability, 10(1): 1-15.
4. Daisy, M., M. Yusmani and Kh. Sabai. 2019. The Role of Support on Start-Up Success: A PLS-SEM Approach. Asian Academy of Management Journal, 24(1): 43-59. [DOI:10.21315/aamj2019.24.s1.4]
5. Faisal, M., D.K. Banwet and R. Shankar. 2006. Supply chain risk mitigation: modelling the enablers. Business Process Management, 12(4): 535-552. [DOI:10.1108/14637150610678113]
6. Ghonji, M. and Z. Khoshnodifar .2016. Analysis of Factors Affecting the Success of Small and Medium-Sized Entrepreneurs in Agriculture (Case Study; Farahan County, Markazi Province), Business Management Quarterly, 8(29): 1-17.
7. Helena, S., K. Pavla, U. Hana. 2018. Success Factors for Start-ups Related to Agriculture, Food and Nutrition and Their Relevance to Education. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 66(3): 791-801. [DOI:10.11118/actaun201866030791]
8. Jalili, M. 2016. Presenting a Success Model for Start-up Businesses in Iran Using System Dynamics Approach, M.Sc. Thesis, Al-Zahra University (In Persian).
9. Kordheydari, R., F. Mansouri Moayyed and H. Khodadad Hoseini. 2019. Meta synthesis of Factors Affecting to Develop Startups in New Technology-Based Firms in Entrepreneurial Ecosystem, Journal of Entrepreneurship Development, 12(1): 141-160.
10. Mahdian,Y., A. Alikhani and S. Nikghadam hojati. 2016. Identifying and ranking the factors influencing the success of startups, National Conference on New Research in Management and Accounting.
11. Mirinejad, N. and H. Aramesh. 2019. Analysis of key success factors of start-up businesses in companies located in growth centers and science and technology parks of Sistan and Baluchestan province, National Conference on Economy, Development Management and Entrepreneurship with the approach of supporting Iranian goods. 155-177p (In Persian).
12. Movahed Mohammadi, H., Z. Motamedi Nia, A. Rezvanfar, A. Alambaigi and H. Mahdizadeh .2019. The Accelerating Model for Academic Agricultural Entrepreneurial Ecosystem Growth from the Viewpoints of Startups Experts. Agricultural Education Administration Research, 11(50): 39-59.
13. Nadafi, R. and M. Ahmadvand. 2018. Identification and Prioritization of Development Factors of Startups Using Q methodology. Journal of Entrepreneurship Development, 10(37): 517-534.
14. Naderi, N., Z. Yousefi and B. Rezaei. 2016. Identify of reduction and overcome strategies to barriers the creation and launch agricultural startups with a phenomenological approach. Journal of Technology Development Management, 4(3): 127-150.
15. Naderi, N., Z. Yousefi and B. Rezaei. 2016. Phenomenology Barriers to the Creation and Launch Agricultural Startups. Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 3(5): 35-46 (In Persian).
16. Noormohammad nasrabadi, GH. 2020. Identify and prioritize key success factors for startups (Case study: Health startups). Management, financial and economic studies, 2(2): 20-26.
17. Ries, E. 2011. The Lean Startup: How Today's Entrepreneurs Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses. New York: Crown Business.
18. Sakhdari, K., Z. Zarei and B. Sadeghi. 2017. Analyzing Start Ups' Behavioural Model Based on the Customer Development Model (Case Study: Startups in the Accelerators of Tehran). Journal of Entrepreneurship Development, 10(37): 395-415 (In Persian).
19. Sharafi, L., R. Rezaei, A. Mirakzadeh and A. Karamidehkordi. 2019. Designing the Sustainability Model of Agricultural Small and Medium-Size Businesses in Kermanshah Province. Agricultural Extension and Education Research, 12(2): 11-24 (In Persian).
20. Suresh, J. and R. Ramraj. 2012. Entrepreneurial Ecosystem: Case Study on the Influence of Environmental Factors on Entrepreneurial Success. European Journal of Business and Management, 4(16): 95-101.
21. Vrushank Shah, A. and M. Miriam. 2019. Predicting the success of a startup company. Semantic scholar, 1(1). Corpus ID: 198946712
22. Warfield, J.W. 1974. Developing interconnected matrices in structural modelling, IEEE transcript on systems. Men and Cybernetics, 4(1): 51-81. [DOI:10.1109/TSMC.1974.5408524]
23. Yousefi, Z., N. Naderi and B. Rezaei. 2017. Factors affecting of the growth of agricultural startups. Innovation Management Journal, 5(18): 1-18.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by: Yektaweb