دوره 12، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1404 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 89-76 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mehtari Arani M, Bagheri A, Baghbani Arani A. (2025). The Impact of Digital Strategy and Entrepreneurial Orientation on the Performance of Rural Women's Cooperatives in the Cities of Kashan and Aran- Bidgol. J Entrepreneurial Strategies Agric. 12(2), 76-89. doi:10.61882/jea.2025.416
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-416-fa.html
مهتری آرانی محمد، باقری ابوالقاسم، باغبانی آرانی ابوالفضل.(1404). بررسی تأثیر استراتژی دیجیتالی و جهت‌گیری کارآفرینی بر عملکرد شرکت‌های تعاونی زنان روستایی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی 12 (2) :89-76 10.61882/jea.2025.416

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-416-fa.html


1- گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2- گروه کشاورزی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (191 مشاهده)
چکیده مبسوط
مقدمه و هدف:
به‎ دلیل پیشرفت سریع فناوری، شرکت‌های خدماتی و تعاونی‌ها برای باقی ماندن در عرصه رقابت، به‌طور روزافزون در حال حرکت به ‎سوی ایجاد ارزش دیجیتالی و اینترنتی شدن و اتخاذ راهبردهای انطباق‎ پذیر و نوآورانه هستند تا بتوانند پاسخگوی تغییرات سریع، عدم اطمینان‌های محیطی و مهم‌ترین موضوع یعنی نیازهای مشتری و بازار در زمان و مکان مناسب باشند. بر این اساس، در پژوهش حاضر سعی شده است تا تأثیر جهت‌گیری کارآفرینی و دیجیتالی شدن بر عملکرد شرکت‌های تعاونی زنان روستایی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل مورد بررسی قرار گیرد.

مواد و روش‌ها: روش کلی مورد استفاده در این پژوهش، توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، مدیران شرکت‌های تعاونی زنان روستایی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل در سال 1402 بود که تعداد 104 نفر از آن‌ها به‎عنوان حجم نمونه و به‎روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه با 22 گویه بود. این پرسشنامه شامل مؤلفه‌های عملکرد شرکت کارآفرین، سطح دیجیتالی شدن، جهت‌گیری کارآفرینی و چشم‌انداز دیجیتالی شدن بود. جهت بررسی روایی سازه از میانگین واریانس استخراج‌شده و بار عاملی و جهت سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و ضریب پایایی ترکیبی با استفاده از نرم‌افزار SPSS استفاده گردید. همچنین، جهت تحلیل داده‌ها و آزمون فرضیه‌های این پژوهش از روش معادلات ساختاری و نرم‌افزار Smart PLS بهره برده شد.
یافته‎ ها: پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ و ضریب پایایی ترکیبی اندازه‌گیری شد. مقدار هر دو ضریب برای سازه‌های تحقیق بیشتر از 0/8 به دست آمد. علاوه بر این، روایی همگرا و واگرای پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت. همچنین، نتایج آزمون مدل کلی حاکی از تأیید برازش مناسب با استفاده از شاخص نکویی برازش بود. نتایج حاصل از تحلیل مدل در این پژوهش نشان داد که ضرایب مربوط به مسیر متغیرهای مورد بررسی در پژوهش از سطح معنی‌داری بالایی برخوردار بودند (0/05 >P ). به‌طوری ‌که دیجیتالی شدن بر عملکرد شرکت‌های تعاونی زنان روستایی کاشان و آران و بیدگل با ضریب مسیر 0/691 و ضریب معناداری 19/868 تأثیر مثبت و معنی‌داری داشت. علاوه بر این، جهت‌گیری کارآفرینی نیز بر عملکرد این شرکت‌ها در شهرستان‌های مذکور با ضریب مسیر 0/408 و ضریب معناداری 10/602 تأثیر مثبت و معنی‌داری داشت. نتایج بررسی اثرات غیر مستقیم متغیرهای پژوهش نشان دادند که سطح دیجیتالی شدن توانست رابطه بین دو متغیر جهت‌گیری کارآفرینی با عملکرد شرکت تعاونی زنان روستایی را با توجه به مقدار ضریب معنی‌داری معادل 6/004، تعدیل نماید. همچنین، بر اساس مقدار ضریب معناداری برابر 8/221 بین دو متغیر استراتژی دیجیتالی شدن و جهت‌گیری کارآفرینی، که بیانگر متغیر تعدیلگر است، با عملکرد شرکت تعاونی زنان روستایی، می‌توان نتیجه گرفت که جهت‌گیری کارآفرینی، رابطه مثبت و معنی‌دار بین استراتژی دیجیتالی شدن و عملکرد شرکت تعاونی زنان روستایی در شهرستان‌های مذکور را تعدیل نمود. با توجه به یافته‌های این پژوهش، شرکت‌های تعاونی زنان روستایی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل می‌توانند با جهت‌گیری کارآفرینی و همچنین حرکت در مسیر دیجیتالی شدن، به بهبود و ارتقای عملکرد شرکت کمک کنند.
نتیجه‌گیری: بر مبنای یافته‌های این پژوهش، چشم‌انداز دیجیتالی شدن به‌طور مستقیم و مثبت بر عملکرد شرکت‌های تعاونی زنان کارآفرین روستایی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل اثرگذار بود. در تبیین این موضوع می‌توان گفت که تمرکز بر استراتژی دیجیتالی شرکت را در استفاده مؤثر از فرصت‌های مختلف و کشف بازارهای جدید و جلب مشتریان با ارائه محصولات خود کمک می‌نماید؛ ضمن این که تمرکز روی این نوع از نوآوری، شرکت را در برابر مشتریان و شرایط و الزامات فناوری پاسخگو می‌نماید. مدیران این شرکت‌ها با ایجاد فرصت­های دیجیتالی و کاهش هزینه‌ها و همچنین بهینه‌سازی خدمات مشتریان، قادر خواهند بود ارزیابی بهتر از ریسک‌های مرتبط با سوددهی خود داشته باشند. یک دیدگاه مشخص در مورد دیجیتالی شدن باعث هموارکردن، تلفیق و پذیرش ابزارهای جدید دیجیتالی و تغییر به سوی استفاده از خدمات دیجیتالی و ابزارهای اینترنتی خواهد شد. علاوه بر شاخص دیجیتالی شدن، جهت‌گیری کارآفرینی نیز بر عملکرد شرکت‌های مذکور تأثیر مثبت و معنی‌داری داشت. جهت‌گیری کارآفرینی اشاره به سبک‌های تصمیم‌گیری، شیوه‌ها و رفتارهای مدیران دارد که منجر به توسعه جدید کسب وکار در بازارهای جدید با کالاها یا خدمات جدید می‌شود. بنا بر این، جهت‌گیری کارآفرینی می‌تواند گرایش و یا تمایل یک شرکت به سوی نوآوری و ریسک‌پذیری را بهبود ببخشد و شرایط اشتغال و رشد اقتصادی شرکت را فراهم آورد. ضمن این که این موضوع می‎ تواند موفقیت‌های اجتماعی و فرهنگی را برای شرکت تعاونی‌های زنان روستایی در شهرستان‌های مذکور در پی داشته باشد. علاوه بر این، یافته‌ها حاکی از این هستند که تعاونی‌هایی که جهت‌گیری کارآفرینی را با دیدگاه استراتژیک در دیجیتالی شدن و سطح بالای دیجیتالی شدن ترکیب می‌کنند و همچنین تعاونی‌هایی که دیدگاه استراتژیک در دیجیتالی شدن را با جهت‌گیری کارآفرینی ترکیب می‌کنند، سطوح بالاتری از عملکرد را در شرکت‌های کارآفرین خود داشته‌اند. این شرکت‌ها، با ارائه راهکارهای نوآورانه به‌ویژه ایجاد فرصت‌های دیجیتالی شدن و ارزیابی بهتر ریسک‌های مرتبط با سوددهی، از توانایی بیشتر برای کشف بخش‌های جدید بازار و جلب مشتریان برخوردار هستند.


متن کامل [PDF 1792 kb]   (22 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کارآفرینی در کشاورزی
دریافت: 1403/11/20 | پذیرش: 1404/3/25

فهرست منابع
1. Ajili, A. (2008). Reviewing the issues and problems of women's cooperatives in Khuzestan province and ways to improve their quality and quantity. Cooperative Magazine, 20(8), 34-53. [In Persian]
2. Anbari, N. (2011). Investigating the impact of strategic entrepreneurship on business performance through creating a competitive advantage (case study: knowledge-based companies in Tehran and Alborz provinces). Master's thesis, Central Tehran Azad University, Faculty of Management [In Persian]
3. Aramon, H., Mirghafouri, H., Zare Ahmadabadi, H. (2011). The effect of internal and external factors on the emergence of women's entrepreneurial behaviors. Journal of Women and Culture, 2(8), 9-22.
4. [In Persian]
5. Bahmani, A., Zamanian, A. R., & Aslani, F. (2019). Explaining the mediating role of empathy in the relationship between psychological capital and entrepreneurship of rural women (case study: women in Choubbast village). Entrepreneurship Strategies in Agriculture, 7(14), 87-94. [DOI:10.52547/jea.7.14.87]
6. Dashti, M. (2019). Analysis of the effect of lean entrepreneurship on the psychological empowerment of rural women covered by the cooperative companies of Semiram city, considering the mediating role of healthy lifestyle. Master's thesis, Payam Noor Natanz University. 150 p. [In Persian]
7. Falsoleiman, M., Mikaniki, J., Sadeghi, H., & Dezgi, A. (2013). Investigating the role of rural women's cooperatives in the economic and social status of members (case study of Khusf and Khorashad cooperatives in South Khorasan Province). Spatial Planning, 3(4), 95-116. [In Persian]
8. Fard, M., Kabaranzad-e-Qadim, M. Z., & Haghighat Monfared, J. (2019). Identifying and analyzing the dimensions of digital entrepreneurship development and presenting a model for it in small and medium-sized knowledge-based companies. Journal of Technology Development Management, 8(4), 49-80.
9. [In Persian]
10. Golrod, p. (2004). Effective factors in the development of Iranian women's entrepreneurship. Journal of Women's Research, 1(2), 25-38. [In Persian]
11. Jafari Nia, S., Nur Ali, M. R., & Razmavar, T. (2019). Investigating the impact of entrepreneurial orientation and dynamic capabilities on company performance with the role of two-way mediation. Innovation Management in Defense Organizations, 2(3), 119 142. [In Persian]
12. Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1-55. [DOI:10.1080/10705519909540118]
13. Jafari Yeganeh, A. (2021). Investigation of the effect of entrepreneurial orientation and digitalization strategic perspective on company performance with the moderating variable of digitalization level (case study: Pasargad Insurance Company), Master's Thesis, Payam Noor University, Karaj Center.
14. [In Persian]
15. Luiz, J. M. (2010). Economic perspectives of entrepreneurship. In Frontiers in entrepreneurship. Springer, Berlin, Heidelberg. [DOI:10.1007/978-3-642-04502-8_3]
16. Niemand, J.P., Rigtering, C., Kallmünzer, A., Kraus, S., & Maalaoui, A. (2020). Digitalization in the financial industry: A contingency approach of entrepreneurial orientation and strategic vision on digitalization. European Management Journal, 4(2), 42-54.
17. Nunnally, J. C., & Bernstein, I. H. (1994). Psychometric theory (3rd ed.). New York: McGraw-Hill.
18. Puschmann, T., Nüesch, R., & Alt, R. (2015). Hybrid customer interaction. Business & Information Stystems Engineering, 57(1), 73-78. [DOI:10.1007/s12599-014-0366-9]
19. Roque, B. C., & Ramanujam, V. (2011). Omani women entrepreneurship and SME' s in Oman-challenges and opportunities. In Eighth AIMS International Conference on Management.
20. Saidizadeh, A. (2021). Effect of digitalization and sustainable development on entrepreneurship and national welfare. master's thesis, Shahid Bahonar University of Kerman. [In Persian]
21. Searle, G., Holzinger, A., & Nischelwitzer, A. (2007). On some aspects of improving mobile applications for the elderly. In C. Stephanidis (Ed.), 4th international conference on universal access in human-computer interaction, Beijing: Springer [DOI:10.1007/978-3-540-73279-2_103]
22. Sotoedah Arani; H., Mehtri Arani; M., & Baghbani Arani, A. (2022). Investigating the effect of entrepreneurial desire on the psychological empowerment of rural women members of agricultural cooperative companies in Semiram city. Cooperation and Agriculture, 11(42), 1-18. [In Persian]
23. Sriboonlue, P. (2019). Empirical evidence from small and medium-sized enterprises in empirical evidence from small and medium-sized enterprises in Thailand. Procedia Computer Science, 158, 653-661. [DOI:10.1016/j.procs.2019.09.100]
24. Tang, T. W., Zhang, P., Lu, Y., Wang, T., & Tsai, C.L. (2019). The effect of tourism core competence on entrepreneurial orientation and service innovation performance in tourism small and medium enterprises. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 25(2), 89-100. [DOI:10.1080/10941665.2019.1674346]
25. DOI: 10.1080/10941665.2019.1674346. [DOI:10.1080/10941665.2019.1674346]
26. Wong, K. (2013). Partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM) techniques using SmartPLS. Marketing Bulletin Technical Note, 24, 1.
27. Zarifian, M. R. (2011). Evaluation of the impact of strategic entrepreneurship on company performance. Master's thesis, Allameh Tabatabai University, Faculty of Management and Accounting. [In Persian]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by: Yektaweb