پاییز و زمستان                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- پیام نور
چکیده:   (12 مشاهده)
مقدمه و هدف: رفتارهای زیست محیطی شرکت‌ها تحت تأثیر قوانین ملی محیط زیست کشورها و همچنین توافق نامه‌های بین المللی گرفته است. افزایش آگاهی مشتری از اثرات زیست محیطی فعالیت‌ها و محصولات تولیدی، ترجیحات مشتریان را برای محصولات سبز برانگیخته است. این دو نیرو شرکت‌های متعددی را به سمت تعیین اهداف پایداری و تعامل با مدیریت زیست محیطی به طور کلی و نوآوری محصولات سبز به طور خاص سوق داده اند، که از طریق آن شرکت‌ها می‌توانند به اهداف زیست محیطی خود دست یابند، انتظارات اجتماعی خود را برآورده کنند و مزیت رقابتی خود را افزایش دهند. کارآفرینی سبز به مشاغلی‌مرتبط هستند که در فعالیت‌های اقتصادی در گیرند و به حفاظت یا بازیابی محیط­زیست و یا حفظ منابع طبیعی کمک می‌کنند. در نگاهی ایده آل به موضوع می‌توان گفت که در بنگاه‌ها برای دستیابی به حداکثر سود، فقط باید مسائل بنگاه مورد ملاحظه قرار گیرد؛ اما توجه به این نکته ضروری است که بنگاه‌ها علاوه بر سود می‌توانند با ملاحظه جنبه‌های اخلاقی و اجتماعی به شهرت و اعتبار عمومی نیز دست یابند. بنابراین، کارآفرینی سبز فرصتی برای بنگاه‌های اقتصادی است تا خود را از سایر بنگاه‌ها متمایز نمایند و فرصتی طلایی برای پیشرفت خود فراهم کنند. از طرفی امروزه نوآوری‌های سبز موضوعی بسیار داغ است. نگرانی‌ها در مورد محیط زیست بیشتر و بیشتر در میان جامعه به اشتراک گذاشته می‌شود. اثر گازهای گلخانه ای، انتشار آلاینده ها، انرژی جایگزین و کمبود منابع، همگی با نوآوری سبز مرتبط هستند. به همین دلیل، شرکت‌ها بیشتر درگیر نوآوری سبز هستند. نوآوری محصول سبز به نوآوری محصول اشاره دارد که شامل طراحی محصول سبز، غیر سمی، صرفه جویی در انرژی، بازیافت زباله یا جلوگیری از آلودگی است. علیرغم تأثیر نوآوری محصول سبز برای رشد پایدار شرکت‌ها و کمک به پایداری اجتماعی ، اینکه چگونه نوآوری محصول سبز می‌تواند توسط موقعیت‌های استراتژیک تسهیل شود، به طور کامل درک نشده است. نوآوری و تغییر در¬حال تبدیل شدن به منابع مهم مزیت رقابتی برای شرکت‌های تعاونی است. هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر جهت­گیری کارآفرینی سبز بر نوآوری محصول سبز با¬توجه¬به نقش میانجی خلاقیت سبز باغداران می‌باشد.
مواد و روش­ها: پژوهش حاضر از لحاظ نحوه گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی - تحلیلی و کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل باغداران بخش گتاب شهرستان بابل به تعداد حدود 5000 نفر بود. با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 360 نفر به عنوان نمونه آماری با روش تصادفی ساده انتخاب شد.ابزار اصلی گردآوری داده‌ها در این پژوهش، پرسشنامه بود که از دو بخش مشخصه های فردی و حرفه‌ای پاسخگویان و پرسش های مرتبط با سنجش جهت‌گیری کارآفرینی سبز، نوآوری محصول سبز و خلاقیت سبز تشکیل شده بود. در این پژوهش، مقیاس پنج درجه‌ای لیکرت، در طیفی بین کاملاً موافق تا کاملاً مخالف تعریف شده است.برای سنجش جهت‌گیری کارآفرینی سبز از مقیاس هشت گویه‌‌ای،  نوآوری محصول سبز از مقیاس چهار گویه‌‌ای و خلاقیت سبز  مقیاس شش گویه‌‌ای استفاده شد. روایی ابزار پژوهش از طریق روایی محتوای با نظرخواهی از خبرگان و روایی سازه متغیرهای پژوهش با محاسبه شاخص میانگین واریانس استخراج‌شده سنجیده شد. علاوه بر این، پایایی ابزار پژوهش با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، به ترتیب برای متغیر جهت‌گیری کارآفرینی سبز 910/0، متغیر نوآوری محصول سبز 907/0و متغیر خلاقیت سبز 942/0 محاسبه و تایید شد.‌در قسمت تحلیل داده‌ها از روش مدل سازی معادلات ساختاری با رویکرد روش حداقل مربعات جزئی و با استفاده از برای بررسی مدل مفهومی،از نرم¬افزارSmart PLS  بهره گرفته شد.
یافته ­ها: نتایج نشان¬داد که جهت‌گیری کارآفرینی سبز بر خلاقیت سبز،تاثیر مستقیم و معنی¬داری دارد. همچنین جهت‌گیری کارآفرینی سبز بر نوآوری محصول سبز، تأثیر مستقیم و معنی‌داری دارد؛ خلاقیت سبز نیز بر نوآوری محصول سبز، تأثیر مستقیم و معنی‌داری دارد. در¬نهایت خلاقیت سبز، رابطه بین جهت‌گیری کارآفرینی سبز و نوآوری محصول سبز،میانجی‌گری می‌کند.
نتیجه ­گیری: شرکت‌های تعاونی و باغداران با تمرکز بر جهت‌گیری کارآفرینی می‌توانند در توسعه محصولات سبز برای دستیابی به پایداری سبز در رشد کلی خود گام بردارند و برای برآورده ساختن ترجیحات مشتری و انتظارات جامعه، استراتژی کارآفرینی سبز خود را به طور بهینه به محصولات سبز تبدیل کنند. زمانی که جهت‌گیری کارآفرینی سبز پیاده‌سازی می‌شود، باغداران و شرکتهای تعاونی در تلاش‌های خلاقانه سبز برای ایجاد ایده‌ها یا راه‌حل‌های جدید در رابطه با طرح‌های سبز یا بسته‌بندی محصولات، یا پذیرش فناوری‌های سبز یا تولید مواد سبز موفق می­شوند. مشارکت خلاقانه باغداران در نوآوری محصول سبز باید به رسمیت شناخته شود، ارزیابی شود و برای تقویت تلاش‌های خلاق سبز آنها پاداش داده شود. شرکت‌های تعاونی و مدیران کشاورزی باید باغداران را به دانش روزآمد در مورد مواد سبز و فن‌آوری‌های سبز و همچنین مهارت‌های تفکر متفاوت برای ارتقای خلاقیت خود برای محصولات سبز جدید مجهز کنند.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کارآفرینی در کشاورزی
دریافت: 1403/9/21 | پذیرش: 1404/5/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by: Yektaweb