هدف کلی این پژوهش، سنجش سطح روحیه کارآفرینی دانشجویان کشاورزی در دانشگاه یاسوج میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی دانشجویان سال اول و آخر دانشکده کشاورزی بود که در سال تحصیلی 92-1391 در دانشگاه یاسوج مشغول به تحصیل بودند. از این میان، تعداد 207 نفر با استفاده از فرمول نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادههای پژوهش، پرسشنامهی ساخت محقق بود که روایی آن بر اساس دیدگاه کارشناسان و متخصصان و پایایی آن بر اساس ضریب آلفای کرونباخ تأیید گردید. یافتههای تحقیق نشان داد که 4/75 درصد دانشجویان از لحاظ روحیه کارآفرینی در سطح متوسطی قرار داشتند. همچنین نتایج نشان داد که تفاوت معنیداری در روحیه کارآفرینی دانشجویان دختر و پسر وجود نداشت. مقایسه میانگین وضعیت خصیصههای کارآفرینی (آزمون t ) نشان داد تنها در خصیصه تحمل ابهام تفاوت معنیداری بین دانشجویان دختر و پسر مشاهده گردید. افزون بر این، بین دانشجویان سال اول و آخر و نیز دانشجویان رشتههای مختلف از نظر خصیصههای روحیه کارآفرینی تفاوت معنیداری مشاهده نشد. این یافته حاکی از آن است که آموزشهای دانشگاه نتوانسته منجر به بهبود روحیه کارآفرینی دانشجویان شود. بنابراین، پیشنهاد میگردد، ارتباط بیشتری بین دانشگاه و مراکز کارآفرینی برقرار شود و در حین طراحی و ارائه برنامههای درسی، پرورش روحیه کارآفرینی مورد توجه قرار گیرد. علاوه بر این، به جنبههای عملی دروس و نیز مطابقت محتوای مطالب نظری دانشگاهها با آنچه در محیط کسب و کار وجود دارد، بیشتر توجه شود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |