دوره 1، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1393 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 40-49 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
چکیده:   (1383 مشاهده)

  با توجه به اهمیت آموزش و همچنین پرورش نیروی کار نیمه­ماهر جهت کار در بخش­های مختلف تولیدی و خدماتی و همین­طور انجام تحقیقات علمی قبل و بعد از برگزاری دوره­های مذکور جهت نیاز سنجی و مشخص­سازی عمکرد آموزش­های ارائه شده، بایستی گفت که هدف این پژوهش ارزیابی میزان کارآیی کارآفرینی آموزش­های تخصصی کشاورزی در سازمان آموزش فنی و حرفه­ای در زمینه درآمدزایی با توجه به استانداردهای سازمان بین­المللی کار است. جهت انجام این ارزیابی، اطلاعات مربوط به چهار متغیر میزان درآمد کسب شده، نمرات ارزشیابی نهایی، تعداد دفعات مراجعه برای دریافت مشاوره و میزان وام دریافتی یک نمونه 100 نفره از دانش­آموختگان رشته­های گوناگون کشاورزی مرکز آموزش فنی و حرفه­ای شهرستان بابلسر طی سال­های 1389 و 1390 جمع­آوری گردید و پس از میانگین­گیری مورد استفاده قرار گرفت . در مرحله اول شدت و جهت اثرپذیری میزان درآمد دانش­آموختگان از سه متغیر مستقل مورد نظر در قالب برآورد ضرائب یک رگرسیون خطی اندازه­گیری گردید و در مرحله بعد رابطه بین این سه متغیر مستقل و کارآیی کارآموزان در چهارچوب روش تحلیل فراگیر داده­ها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل حاکی از آن است که علی­رغم اثر مثبت و معنی­دار سه متغیر نمرات ارزشیابی نهایی، تعداد دفعات مراجعه برای دریافت مشاوره و همچنین میزان وام دریافتی بر درآمد کسب شده دانش­آموختگان مرکز فنی و حرفه­ای بابلسر، امکان بهره­گیری بهتر از این سه عامل به میزان زیادی وجود دارد. بنابراین، بایستی برنامه­ریزی­ها و سیاست­گذاری­های مؤثری در این زمینه صورت گیرد.

متن کامل [PDF 356 kb]   (210 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۴/۵/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۴/۵/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۴/۵/۱۳