دوره 2، شماره 3 - ( کارآفرینی و کشاورزی (بهار و تابستان) 1394 )                   جلد 2 شماره 3 صفحات 26-19 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ایلام
چکیده:   (4305 مشاهده)

این پژوهش با هدف بررسی تحلیل عاملی موانع تجاری­­­سازی دانش کشاورزی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام در سال 1392 انجام شد. روش تحقیق این مطالعه از نظر هدف، کاربردی، میزان نظارت و درجه کنترل متغیرها، میدانی و از لحاظ نحوه گردآوری داده­ها از نوع تحقیقات توصیفی است. جامعه آماری تحقیق حاضر شـامل کـلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی
رشته­های کشاورزی با گرایش‌های ترویج و مدیریت کشاورزی به تعداد 90 نفر بودند که به دلیل محدود بودن جامعه آماری، از شیوه سرشماری استفاده شد. پایایی پرسشنامه به روش آلفا کرونباخ محاسبه شد (93/0=
&alpha) که از نظر آماری قابل قبول می‌باشد. روایی صوری پرسشنامه نیز با نظرخواهی از اساتید گروه ترویج و مدیریت کشاورزی تأمین شد. یافته­های حاصل از رتبه‌بندی موانع تجاری­سازی دانش کشاورزی در دانشگاه نشان داد که مانع فرهنگی در اولویت نخست قرار دارد. همچنین، تحلیل عاملی موانع تجاری­سازی دانش کشاورزی نشان داد که پنج عامل اصلی اقتصادی، اجتماعی، آموزشی، سیاستی- حمایتی و قانونی در مجموع 76/76 درصد از واریانس کل را تبیین کردند. مهم­ترین عامل شناخته شده در این پژوهش عامل اقتصادی است که به تنهایی 32/46 درصد از واریانس کل را تبیین می­کند.

متن کامل [PDF 307 kb]   (1323 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کارآفرینی در کشاورزی
دریافت: 1394/8/4 | پذیرش: 1394/8/4 | انتشار: 1394/8/4

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.