TY - JOUR T1 - The Survey of Effective Criteria on Evaluating Entrepreneurial Opportunities in the Organic Food Industry TT - بررسی معیارهای مؤثر بر ارزیابی فرصت های کارآفرینی در صنایع غذایی ارگانیک JF - sanru-jea JO - sanru-jea VL - 1 IS - 1 UR - http://jea.sanru.ac.ir/article-1-65-fa.html Y1 - 2014 SP - 15 EP - 24 KW - Entrepreneurial Opportunity KW - Opportunity Assessment KW - Organic Food Industry KW - Analytic Hierarchy Process N2 - ارزیابی مناسب فرصت­های کارآفرینی می­تواند به بالا رفتن احتمال موفقیت کسب ­و کار و سهل­انگاری در این فرآیند می­تواند به شکست آن بیانجامد. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی معیار­های اثر­گذار بر ارزیابی فرصت­های کارآفرینی در صنایع غذایی ارگانیک و تعیین میزان اهمیت هر یک از این عوامل در تصمیم­گیری نهایی است. جامعه ­آماری تحقیق شامل کارآفرینان صنایع غذایی ارگانیک در استان ­ های گلستان، اصفهان، مرکزی، خراسان ­رضوی و گیلان در سال 1392 بوده که با توجه به جدول کرجسی ­و­ مورگان 16 نفر از آنها از طریق نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. پرسشنامه استاندارد، ابزار گردآوری داده­ها بوده که روایی صوری آن بر اساس نظر جمعی از متخصصان و پایایی آن نیز از طریق محاسبه نرخ ناسازگاری (برابر 08/0) تأیید شده است. نتایج حاصل از تحلیل داده­ها نشان داد که معیار صنعت و بازار مهم­ترین معیار در ارزیابی فرصت ­ های کار­آفرینی بوده و معیارهای صنعت و بازار ارگانیک، ویژگی­های کارآفرین، ویژگی­های تیم کارآفرین، مالی و فنی به ترتیب در درجه­ی اهمیت بعدی قرار دارند. چارچوب ارائه شده در این پژوهش که بیانگر معیارهای مؤثر بر ارزیابی فرصت­های کارآفرینی است، راهنمایی برای تحقیقات پیمایشی آتی تلقی می­گردد. M3 ER -