TY - JOUR JF - sanru-jea JO - jea VL - 4 IS - 7 PY - 2017 Y1 - 2017/9/01 TI - Identify Entrepreneurial Opportunities in Rural Tourism TT - شناسایی فرصت های کارآفرینانه در گردشگری روستایی N2 - هدف از اجرای تحقیق حاضر شناسایی فرصت­های کارآفرینانه صنعت گردشگری روستایی استان مازندران در پاسخ به این سوال که زمینه­ های مناسب سرمایه­ گذاری و پتانسیل ­های بالقوه گردشگری روستایی استان مازندران کدامند، می­ باشد. روش تحقیق حاضر بر مبنای ماهیت توصیفی و بر مبنای هدف توسعه ­ای بوده است. بر این اساس به­ منظور اجرای تحقیق حاضر و شناسایی فرصت از روش تحقیق آمیخته استفاده شد. به ­عنوان ابزار پژوهش در بخش کیفی تحقیق، مصاحبه نیمه ساختار یافته با مدیران، فعالان اقتصادی صنعت گردشگری و صاحب­ نظران دانشگاهی استان به­ کار گرفته شد تا فرصت­های زیسته استان مازندران شناسایی شوند، در این مرحله 9 نفر از صاحب­ نظران استان به روش هدفمند شناسایی شده و مصاحبه نیمه ساختار یافته ­ای جهت گردآوری داده­ ها اجرا شد. بعد از اتمام فرآیند مصاحبه مرحله نخست کدگذاری باز بر مبنای گزاره ­های شفاهی صورت گرفت و در مرحله دوم کدگزاری محوری انجام شد و تعداد 17 کد محوری استخراج شد و در مرحله سوم شناسایی ابعاد، 5 بّعد باغداری و گلخانه؛ پرورش و صید ماهیان؛ بسته ­بندی و صنایع تبدیلی؛ دام و طیور؛ و فرهنگی و اقامتی شناسایی شدند. روش نمونه ­گیری در بخش کیفی هدفمند بوده است. در بخش کمی نیز بر اساس مدل استخراج شده از مصاحبه ­ها، پرسشنامه­ ای 55 سوالی طراحی شد و به روش نمونه­ گیری گلوله ­برفی در اختیار جامعه آماری تحقیق قرار گرفت. داده­ها توسط نرم ­افزار PLS تجزیه و تحلیل شدند و یافته ­های تحقیق نشان داد فرصت­های فرهنگی و اقامتی به­ عنوان فرصت نخست گردشگری روستایی در استان مازندران شناخته شد. SP - 57 EP - 65 AU - Aghajani Afrouzi, Aliakbar AU - Alizadeh, Mahdi AD - Payam e Noor University KW - Entrepreneurship KW - Mazandaran KW - Opportunity Identification KW - Rural Tourism KW - Tourism Industry UR - http://jea.sanru.ac.ir/article-1-139-fa.html DO - 10.29252/jea.4.7.57 ER -