Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture
راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی
jea
Agriculture
http://jea.sanru.ac.ir
1
admin
2538-3426
2676-4563
10.61186/jea
fa
jalali
1400
4
1
gregorian
2021
7
1
8
15
online
1
fulltext
fa
شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر بازاریابی کارآفرینانه در تعاونیهای کشاورزی استان مازندران
Identifying and Analyzing Factors Affecting the Entrepreneurial Marketing in Agricultural Cooperatives in Mazandaran Province
کارآفرینی در کشاورزی
کارآفرینی در کشاورزی
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:11px;"><strong> تحولات پیچیده و سریع چند دهه اخیر موجب شده است که کشورهای توسعه ­یافته و در حال توسعه، تعاونیها را به­عنوان زمینهای برای دستیابی به اهداف توسعه از جمله توسعه اقتصادی در نظر بگیرند. نتایج بررسیها حاکی از آن است که عوامل زیادی سبب تقویت تعاونیها میشوند که در این میان، بسیاری از محققان تأکید ویژهای بر روی بازاریابی کارآفرینانه داشته و آنرا یکی از مهمترین عوامل تعیینکننده بقاء تعاونیها در نظر میگیرند. هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر بازاریابی کارآفرینانه در تعاونیهای کشاورزی استان مازندران بود. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از حیث روش اجرا، توصیفی- پیمایشی و از نوع هدفمند بود که به­ روش آمیخته اکتشافی انجام شده است. در مرحله کیفی تیم مشارکتکننده تحقیق 10 نفر از خبرگان دانشگاهی بودند که به ­روش هدفمند و تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند. در مرحله کمی جامعه آماری، مدیران تعاونیهای کشاورزی استان مازندران به تعداد 290 نفر بودند که حجم نمونه مطابق جدول کرجسی و مورگان 165 نفر تعیین و برای نمونه ­گیری از روش تصادفی ساده استفاده شد. برای شناسایی عوامل از روش تحلیل محتوا و برای تحلیل روابط متغیرها از روش معادلات ساختاری با نرم­افزار اسمارت پیالاس استفاده شده است. نتایج نشان داد عوامل مؤثر بر بازاریابی کارآفرینانه تعاونیهای کشاورزی، شامل 15 مولفه در قالب سه بعد (زمینهای، علی و محیطی) میباشند. همچنین تحلیل معادلات ساختاری نشان داد عوامل زمینهای (0/344)، علی (0/503) و محیطی (0/258) بر بازاریابی کارآفرینانه تأثیر مثبت و معنیدار دارند.</strong></span><br>
</div>
<div style="text-align: justify;">The complex changes and rapid developments of the last few decades have led developed and developing countries to consider cooperatives as a basis for achieving development goals, including economic development. The results indicate that many factors strengthen cooperatives, among which many researchers have a special emphasis on entrepreneurial marketing and consider it as one of the most important factors determining the survival of cooperatives, so the goal the present study identifies and analyzes the factors affecting the entrepreneurial marketing of agricultural cooperatives in Mazandaran province. Therefore, this research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of implementation method and is of purposeful type, which has been done by mixed exploratory method. In the qualitative stage, the research team consists of 10 university experts who have been selected by purposeful method and snowball technique. In the quantitative stage, the statistical population included 290 managers of agricultural cooperatives. The sample size was determined to be 165 according to Krejcie and Morgan table and simple random sampling method was used for sampling. The content analysis method was used to identify the factors and the structural equation method with Smart PLS software was used to analyze the relationships. The results showed that the factors affecting the entrepreneurial marketing of agricultural cooperatives include contextual, causal and environmental factors. Also, the analysis of structural equations showed that underlying factors (0.344), causal (0.503) and environmental factors (0.258) have a positive and significant effect on entrepreneurial marketing.<br>
</div>
بازاریابی کارآفرینانه, تحلیل محتوا, تعاونی, معادلات ساختاری
Cooperative, Content Analysis, Entrepreneurial Marketing, Structural Equations
46
54
http://jea.sanru.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-536-1&slc_lang=fa&sid=1
Seyed Mehdi Khakzadian
Seyed Mehdi Khakzadian
سید مهدی
خاکزادیان
khakzadian.mehdi@gmail.com
10031947532846002596
10031947532846002596
No
Entrepreneurship and University Lecturer
موسسه آموزش عالی پردیسان
Hamid Rezaei
Hamid Rezaei
حمید
رضائی
rezaei.hamid66@gmail.com
10031947532846002597
10031947532846002597
Yes
Management, Higher Education Institution of Pardisan, Fereydunkenar, Iran
گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی پردیسان، فریدونکنار،