fa
jalali
1395
10
1
gregorian
2017
1
1
3
6
online
1
fulltext
fa
نقش رویکرد کارآفرینانه و ظرفیت جذب دانش در عملکرد شرکت های صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی
The Role of Entrepreneurial Orientation and Knowledge Absorptive Capacity on Firms’ Performance of Agro Industry
در محیط پویای کسبوکار، که جریانهای سود در آینده از عدم اطمینان برخوردارند، شرکتها نیاز دارند که به صورت مستمر در جستوجوی فرصتهای جدید و بهرهبرداری از آنها باشند. حفظ حضور فعال در بازار و دستیابی به عملکرد بالاتر مستلزم توجه بیشتر این شرکتها به عوامل تأثیرگذار بر شاخصهای مهم عملکردی آنها است. امروزه کارآفرینی و اتخاذ رویکرد کارآفرینانه بهعنوان یک تدبیر مهم برای چگونگی سازماندهی شرکتها و بهرهبرداری از فرصتهای بازار در کانون توجه صاحبنظران و مدیران در عرصه تئوری و عمل مدیریت سازمانها قرار دارد. هدف مقاله حاضر بررسی تأثیر رویکرد کارآفرینانه و ظرفیت جذب دانش بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط صنایع تبدیلی استان مازندران بودهاست. روش نمونهگیری تصادفی طبقهای است و نمونه شامل 99 شرکت میباشد. دادهها از طریق پرسشنامهای که روایی آن براساس نظر جمعی از متخصصان تأیید، و پایایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ 95/0 محاسبه گردید، جمعآوری شده است. نتایج نشان داد که رویکرد کارآفرینانه و ظرفیت جذب دانش تأثیر مثبت و معنیداری برعملکرد شرکتها داشتهاند. به عبارت دیگر، سطح بالاتر فعالیتهای مبتنی بر رویکرد کارآفرینانه، منجر به عملکرد بالاتر گردیدهاست.یافتههای تحقیق مبین آن است که با اکتشاف مستمر دانش بیرون ازشرکت و جذب بخشهای مورد نیاز آن و به عبارتی درونیسازی این دانش در بین افراد و تیمها میتوان سطح بالاتری از عملکرد شرکت را شاهد بود. با توجه به همین نتایج به مدیران این شرکتها پیشنهاد گردید تا برای بهبود عملکرد نسبت به اتخاذ رویکرد کارآفرینانه و فراهمساختن بستر مناسب برای جذب دانش در سازمان اهتمام بیش از پیش معمول دارند.
In dynamic business environment, that profit streams in future is unreliable, the firms continually need to search and exploit new opportunities. As a result, it is essential for firms have more attention to performance and factors affecting on it, to maintain an active presence in this field. Now a day, entrepreneurship and entrepreneurial orientation is at the central point of view of researchers and managers in theory and practice of management in organizations. The purpose of this study is examining the effect of entrepreneurial orientation and knowledge absorptive capacity on SME performance of Agro industry in Mazandaran. The sampling method is stratified random sampling and the sample size consists of 99 firms. Data have been collected thought Questionnaire that its validity confirmed according to experts opinion. Its reliability was calculated 0.95 with Cronbach's alpha formula. The results showed that entrepreneurial orientation and knowledge absorptive capacity have a positive and significant effect on the firm performance. In other words, higher levels of entrepreneurial orientation activities lead to higher level of performance. In addition, the findings has showed that continuous exploration of knowledge outside the firm, absorption and internalization of required components of them among individuals an teams can improve the firm's performance. According to findings, we have introduced that the managers can improve the firm's performance with entrepreneurial orientation, and preparation to knowledge absorptive capacity.
Entrepreneurial Orientation, Knowledge Absorptive Capacity, Agro Industry Performance, Mazandaran Province
رویکرد کارآفرینانه, ظرفیت جذب دانش, عملکرد صنایع تبدیلی و تکمیلی, استان مازندران
1
8
http://jea.sanru.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-9&slc_lang=fa&sid=1
2017/12/31
1396/10/10
2017/12/31
1396/10/10
Khatereh
Pourahangarian
University of Mazandaran
خاطره
پورآهنگریان
0031947532846001035
0031947532846001035
No
دانشگاه مازندران
Morteza
Movaghar
University of Mazandaran
مرتضی
موقر
m.movaghar@umz.ac.ir
0031947532846001036
0031947532846001036
Yes
دانشگاه مازندران
Meisam
Shirkhodaee
University of Mazandaran
میثم
شیرخدایی
0031947532846001037
0031947532846001037
No
دانشگاه مازندران
fa
بررسی نگرش به کارآفرینی در بنگاههای زودبازده کشاورزی (مطالعه موردی: شهرستان بیرجند)
Investigating the Attitude to Entrepreneurship in Agricultural Quick-Impact Companies (Case Study: City of Birjand)
افزایش بیکاری در سراسر جهان میلیونها نفر را بهسوی کارآفرینی و شناخت فرصتها، در جهت کسب و کارهای جدید هدایت نموده است. این پژوهش با هدف بررسی نگرش به کارآفرینی در بنگاههای زودبازده کشاورزی در شهرستان بیرجند انجام شد. تحقیق حاضر از جنبه هدف، کاربردی و از حیث و نحوه کنترل متغیرها، غیرآزمایشی به حساب میآید. جامعه آماری این تحقیق را بنگاهداران مؤسس، بنگاههای زودبازده کشاورزی تشکیل دادهاند. همچنین، تعداد 130 بنگاهدار به روش نمونهگیری تصادفی با انتساب متناسب در سال 1395 انتخاب گردیده است. در تحقیق حاضر جهت اندازهگیری پایایی ابزار اندازهگیری، پرسشنامه طراحی شده بین 30 بنگاهدار توزیع و پس از تکمیل، با استفاده از نرمافزار کامپیوتری spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای حاصل از آزمون t نشان میدهد که، بین متغیر میزان نگرش به کارآفرینی با متغیرهای تجربه حضور در
کلاسهای آموزشی کارآفرینی و انگیزه و هدفمندی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین، نتایج آزمون تجزیه واریانس یکطرفه (F) که با گروهبندی بهوسیله آزمون LSD و دانکن انجام گرفته، نشان میدهد از نظر میزان نگرش به کارآفرینی در بین گروههای مختلف سنی تفاوت معنیدار وجود دارد. بهطوری که طبقه سنی زیر 30 سال (جوان) و طبقه سنی
31– 40 سال نگرش بیشتری به کارآفرینی نسبت به طبقه سنی بالاتر از 41 سال دارند.
Increase of unemployment has pushed millions of people around the world toward entrepreneurship and knowing opportunities for new businesses. The research was accomplished aiming to survey the attitude to entrepreneurship in agricultural quick-impact companies in the city of Birjand. The present research is considered practical in terms of purpose and of non-experimental kind in terms of method how to control the variables. The statistical society of the research has included founder company-owners, agricultural quick-impact companies. Also, it has been selected 130 company-owners by proportionate assignment in random sampling in 2016. In the present research, in order to measure the reliability of measurement tool, it was distributed the designed questionnaire among 30 company-owners and it was analyzed using SPSS20 computer software after filling out. The findings from t-test represent that there's a positive and significant relationship between the variable of attitude to entrepreneurship and the variables of experience of attending in motivation and purposefulness and entrepreneurship training classes. Also, the results of one-way analysis of variance test (F) which has been accomplished by grouping using LSD and Duncan's test represent that there's a significant difference in terms of attitude to entrepreneurship among various age groups. As the age category under 30 years (young) and the age category from 31-40 years include more attitude to entrepreneurship than the age category more than 41 year.
Birjand, Agricultural Quick-Impact Companies, Educational Classes, Attitude to Entrepreneurship
نگرش به کارآفرینی, کلاسهای آموزشی, بنگاههای زودبازده کشاورزی, بیرجند
9
15
http://jea.sanru.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-10&slc_lang=fa&sid=1
2017/12/312017/12/31
1396/10/10
2017/12/312017/12/31
1396/10/10
saeid
najafi
Azad Islamic University of Birjand Branch
سعید
نجفی
0031947532846001038
0031947532846001038
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند
javad
Mikaniki
Birjand University
جواد
میکانیکی
0031947532846001039
0031947532846001039
No
دانشگاه بیرجند
Fatemeh
Khajehee
Azad Islamic University of Birjand Branch
فاطمه
خواجه ای
0031947532846001040
0031947532846001040
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند
Mojtaba
Davarpanah
Azad Islamic University of Birjand Branch
مجتبی
داورپناه
0031947532846001041
0031947532846001041
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند
fa
بازدارندههای کسب و کارهای تولید فرش دستباف ترکمن در شهرستان گنبدکاووس
Production Inhibitors of Turkmen Handmade Carpet Enterprises in Gonbad Kavoos County
فرش دستباف ترکمن به عنوان یکی از منابع مهم درآمدی خانوادههای ترکمن در سالهای گذشته با چالشهای مختلفی مواجه بوده است. این تحقیق با هدف شناسایی بازدارندههای تولید فرش دستباف ترکمن از دیدگاه بافندگان زن روستایی در شهرستان گنبد کاووس انجام شد. تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی و جامعه آماری کلیه بافندگان فرش ترکمن در دهستان آقآباد از بخش مرکزی شهرستان گنبد کاووس به تعداد 120 نفر بودند که 95 نفر از آنان به شیوه تصادفی به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. جمعآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه انجام شد و روایی پرسشنامه با استفاده از پانل متخصصان تأیید شد و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ انجام شد و مقدار ضریب 84/0 به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد بازدارندههای تولید فرش دستباف ترکمن به ترتیب اهمیت در 10 عامل بازدارندههای سیاستی و عملیاتی، فردی، فرهنگی، حمایتی، قانونی و بهداشت فردی، بازاریابی، فنی و انگیزشی، اقتصادی، قیمتی و نهادی و بهداشت شغلی قرار میگیرند و در حدود 3/66 درصد از واریانس کل بازدارندههای تولید فرش را تبیین میکنند.
In recent years, Turkmen carpet as an important source of Turkmen families’ income, faced with different challenges.This study aimed to identify Turkmen carpet production deterrents from viewpoint of rural women weavers, in Gonbad Kavoos County, based on descriptive and survey research method. The target population in the study consisted all of women weavers in Aqabad rural district in centeral district of Gonbad Kavoos County in Golestan province (N=120). Using random sampling, 95 of them were selected as research samples. Data gathered through a questionnaire and its validity was confirmed by expert’s panel. The reliability analysis was conducted with Cronbach’s alpha method and coefficient was 0.84. The factor analysis results showed about 66/326% of the variance of carpet production inhibitors can explain with ten factors: policy and operational, individual, cultural, supportive, legal and personal health, marketing, technical and motivational, economical, price and institutional and occupational health, respectively.
Economical Inhibitor, Gonbad Kavoos County, Rural Woman, Turkmen Carpet
فرش ترکمن, بازدارنده اقتصادی, زن روستایی, شهرستان گنبدکاووس
16
23
http://jea.sanru.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-11&slc_lang=fa&sid=1
2017/12/312017/12/312017/12/31
1396/10/10
2017/12/312017/12/312017/12/31
1396/10/10
Mohammad Reza
Mahboobi
Department of Agricultural Extension and Education, Gorgan Agricultural Sciences and Natural Resources University
محمدرضا
محبوبی
0031947532846001042
0031947532846001042
Yes
گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
Ameneh
Avarand
Agricultural Economics, Payame Noor University, Tehran center
آمنه
آورند
0031947532846001043
0031947532846001043
No
دانشگاه پیام نور مرکز تهران
fa
بررسی شیوههای آموزشی مؤثر در توسعه کارآفرینی زنان روستایی
Surveying the Education Role on Entrepreneurship Development among
Rural Women
با توجه به نقش و اهمیت مشارکت زنان روستایی و روحیه کارآفرینی آنان، بیشک توجه همزمان به این دو موضوع از اهمیت ویژهای در پیشبرد برنامههای توسعه روستایی برخوردار است. به همین دلیل، هدف مطالعه حاضر بررسی نقش آموزش در توسعه کارآفرینی زنان روستایی است. جامعه آماری تحقیق را 110 تن از زنان روستایی کارآفرین شهرستان بروجن تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 86 تن از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. روایی محتوایی سوالات پرسشنامه با استفاده از نظرات کارشناسان و متخصصین مورد تأیید قرار گرفته و پایایی آن نیز در طی پیشآزمون و با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بررسی و به میزان 899/0 محاسبه شد. دادههای بهدست آمده توسط نرمافزار SPSS نسخه 19 تحلیل شد. نتایج تحقیق نشان داد میزان آگاهی زنان مورد مطالعه پیرامون کارآفرینی در حد متوسط میباشد و بیشتر آنها نگرش مثبتی نسبت به نقش آموزش در بهبود کارآفرینی داشتند. بر اساس نتایج آزمون تحلیل عاملی، شیوههای آموزشی مؤثر بر توسعه کارآفرینی زنان روستایی بهترتیب اهمیت در سه عامل آموزشهای تخصصی کارآفرینی، استفاده از اطلاعات و تجارب کارآفرینان زن موفق و استفاده از رسانهها و اینترنت دستهبندی شدند. به منظور توسعه کارآفرینی بین زنان روستایی استفاده از روشهای آموزش عملی، زنان کارآفرین موفق همچنین رسانههای نوین پیشنهاد میشود.
According to rural women's contribution and importance also their entrepreneurial spirit, there is no doubt these two issues are very important to better achieve rural development programs if they will consider together. Therefore, the main aim of this study was to review the education role in improving rural women's entrepreneurship. The study population included all 110 rural women entrepreneurs in Borujen city, of those a sample of 86 people was selected by a simple randomized method. The content validity of questions was verified by a group of experts and specialists and reliability of the questions was done during a pre-test using a Cronbach's alpha coefficient and it was 0.899. Data were analyzed using SPSS software 19 version. The results showed that the women's awareness about entrepreneurship is at average level, but majority of them agreed to the role of education in improving entrepreneurship with a positive attitude. The results of factor analysis test revealed that the factors affecting the development of rural women entrepreneurship can be divided into three main factors that respectively were: specialized training about entrepreneurship, use from pioneer women's entrepreneurs' information and experiences, and use from mass media and internet. In order to develop entrepreneurship among rural women to use practical training courses, experienced women's entrepreneurs and modern media are strongly recommended.
Borujen, Educational Courses, Entrepreneur's Women, Rural Development, Rural Entrepreneurship
کارآفرینی روستایی, زنان کارآفرین, دورههای آموزشی, توسعه روستایی, بروجن
24
33
http://jea.sanru.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-12&slc_lang=fa&sid=1
2017/12/312017/12/312017/12/312017/12/31
1396/10/10
2017/12/312017/12/312017/12/312017/12/31
1396/10/10
Reza
Movahedi
Bu-Ali Sina University, Hamedan
رضا
موحدی
0031947532846001044
0031947532846001044
Yes
دانشگاه بوعلی سینا، همدان
Jalileh
Soleymanian Broujeni
Bu-Ali Sina University, Hamedan
جلیله
سلیمانیان بروجنی
0031947532846001045
0031947532846001045
No
دانشگاه بوعلی سینا، همدان
fa
تحلیل اثر بخشی نظام آموزش عالی کشاورزی بر پرورش قابلیتهای کارآفرینی از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی کشاورزی (مورد مطالعه: دانشگاه محقق اردبیلی)
Analysis of the Effectiveness of Agricultural Higher Education System on Improvement of Entrepreneurial Capabilities from the Graduate Students' Viewpoints of Agriculture (Case study: University of Mohaghegh Ardabili )
امروزه پیشروی به سوی دانشگاههای کارآفرین و کارآیی بهینه در نظام آموزش عالی کارآفرینانه، به عنوان راهبرد اصلی در نظام آموزش عالی کشاورزی مطرح است. در این راستا هدف اصلی این مطالعه، تحلیل اثربخشی نظام آموزش عالی کشاورزی بر پرورش قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان مقاطع کارشناسیارشد و دکتری بود. به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی، از میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی کشاورزی در دانشگاه محقق اردبیلی (995 N=)، حجم نمونه به تعداد 288 نفر تعیین شد. ابزار پژوهش مرکب از آزمون استاندارد شده "سنجش ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی در ایران" و آزمون استاندارد شده بینالمللی مرکز کارآفرینی دانشگاه "دارهام" انگلستان و پنج متغیر تعیین اثربخشی نظام آموزش عالی کارآفرینانه بود. یافتهها نشان داد که غالب پاسخگویان، از لحاظ میزان انگیزه پیشرفت و کنترل درونی در حد "به نسبت زیاد" بوده، اما از لحاظ میزان استقلالطلبی، ریسکپذیری و خلاقیت در حد "به نسبت کم" و"کم" بودند. دیگر یافتهها حاکی از آن بود که تنها برای دو قابلیت استقلالطلبی و ریسکپذیری، میان دانشجویان مقاطع کارشناسیارشد و دکتری تفاوت معنیداری وجود داشت؛ همچنین بالابودن میزان معدل کل در میان پاسخگویان، قابلیت انگیزه پیشرفت در آنان را افزایش داده؛ اما بر دیگر قابلیتهای کارآفرینی تأثیر معنیداری را ایجاد نکرده است. مطابق تحلیل رگرسیون، سه متغیر محتوا و برنامه درسی (0.392 Beta=)، مدیریت و عوامل زیرساختی (0.304 Beta=) و شیوههای تدریس و آموزش (0.229 Beta=)، در مجموع 2/60 درصد عوامل اثرگذار بر پرورش قابلیتهای کارآفرینی پاسخگویان را تبیین کردند. لذا، اولویت برنامهریزی آموزشی جهت تقویت قابلیتهای استقلالطلبی، ریسکپذیری و خلاقیت دانشجویان در سه متغیر اثربخشی بدست آمده، بر بهبود اثربخشی نظام آموزش عالی کشاورزی مؤثر خواهد بود.
Nowadays, facing toward the entrepreneurial Universities and optimal performance in entrepreneurial higher education system is the main strategy in agricultural higher education system. In this regard, the main of this study was to analyze the effectiveness of agricultural higher education system on improvement of entrepreneurial capabilities among agricultural students (M.Sc. and PhD levels). By using of stratified random sampling method, among graduate students of agriculture in University of Mohaghegh Ardabili (N=995), sample size of 288 was determined. The research instrument consisting of standardized test "to measure personality traits of entrepreneurship in Iran" with standardized international test of entrepreneurship center of Durham University in England and five variables of the effectiveness of entrepreneurial higher education system. The results showed that the majority of respondents, in terms of achievement motivation and internal control were "relatively high" level; but in terms of independence, risk taking and creativity were at "relatively low" and "low" levels, respectively. Other findings suggest that only there was significant difference between two abilities of independence and risk taking, among M.Sc. and PhD students. Also, the upper GPA among respondents has increased their achievement motivation; but the increase in GPA, has not made a significant impact on entrepreneurial capabilities. According to regression analysis, totally, three variables of content and curriculum (Beta= 0.392), management and infrastructure factors (Beta= 0.304) and methods of teaching and training (Beta= 0.229) explained 60.2 percent of factors affecting on improvement of entrepreneurial capabilities among respondents. Therefore, the priority of educational planning to enhance the independence, risk taking and creativity of students in the three effective variables will be effective in improving the effectiveness of the agricultural education system.
Agricultural students, Entrepreneurial higher education system, Entrepreneurial capabilities, Effectiveness, University of Mohaghegh Ardabili
نظام آموزش عالی کشاورزی, قابلیتهای کارآفرینی, اثربخشی, دانشجویان کشاورزی, دانشگاه محقق اردبیلی
34
43
http://jea.sanru.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-13&slc_lang=fa&sid=1
2017/12/312017/12/312017/12/312017/12/312017/12/31
1396/10/10
2017/12/312017/12/312017/12/312017/12/312017/12/31
1396/10/10
Mojtaba
Sookhtanlou
University of Mohaghegh Ardabili
مجتبی
سوختانلو
0031947532846001046
0031947532846001046
Yes
دانشگاه محقق اردبیلی
fa
چالشها و فرصتهای توسعه کارآفرینی در بخش صنایع تبدیلی محصولات باغی (مطالعه موردی: استان خراسان شمالی)
Challenges and Opportunities for the Development of Entrepreneurship in the Industrial Conversion of Garden Products
(Case Study: North Khorasan Province)
هدف اصلی این مقاله شناسایی چالشها و موانع توسعه کارآفرینی در بخش صنایع تبدیلی محصولات باغی در استان خراسان شمالی و اولویتبندی آن موانع و نهایتاً ارائه راهکارها جهت رفع موانع توسعه این صنایع میباشد. بدین منظور اطلاعات مورد نیاز از طریق مصاحبه حضوری و تکمیل پرسشنامه تخصصی با 20 نفر از مدیران و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل صنعت، معدن، تجارت، اتاق بازرگانی و بانک کشاورزی استان خراسان شمالی صورت گرفت. نتایج نشان میدهد که از بین عوامل مطرح، موانع تأمین مالی در رتبه اول عوامل تأثیرگذار بر صنایع تبدیلی استان خراسان شمالی قرار دارد و پس از آن تنگناهای مرتبط با بازار در رتبه دوم، فقدان برنامهریزی راهبردی در صنایع تبدیلی محصولات باغی در رتبه سوم، کاغذبازی در فرآیند صدور مجوزها (نظام بروکراسی) و ضعف نظام مدیریتی بخش خصوصی و تعاونی واحدهای تبدیلی به طور مشترک در رتبه چهارم قرار دارد و ضعف هماهنگی بین دستگاههای دولتی در رتبه پنجم قرار دارند. بنابراین، پیشنهاد میشود پرداخت وام با شرایط آسانتر و زمان بازپرداخت طولانیتر صورت گیرد. همچنین، ایجاد یک پنجره واحد میان سازمانها جهت اخذ مجوز، هزینهها و زمان شروع ایجاد کارگاهها و کارخانههای صنایع تبدیلی را کاهش میدهد و اجرای برنامههای بازاریابی متمرکز جهت حضور در بازارچههای منطقهای و مرزی و بازارچههای فصلی به حل مشکل مربوط به تنگناهای بازار کمک میکند.
The main purpose of this paper is to identify the challenges and barriers of entrepreneurship development in the conversion industry of horticultural products in North Khorasan Province and prioritize those barriers and finally provide solutions to the barriers to the development of this industry. For this purpose, the required information was obtained through face-to-face interviews and completed a questionnaire with 20 managers and experts from Jihad-e-Agriculture Organization, Department of Industry, Mine, Trade, Chamber of Commerce and Agricultural Bank of North Khorasan Province. The results show that the barriers to financing in the first place are the factors affecting the transformation industries of North Khorasan province, after which the market-related bottlenecks are ranked second, the lack of strategic planning in the gardening products conversion industry is ranked third, paperwork In the process of issuing licenses (bureaucratic system) and the weakness of the private sector management system and the cooperative of conversion units, they are ranked fourth in the fourth place, and the weakness of coordination between government agencies is in the fifth position. Therefore, it is proposed to pay a loan with easier conditions and a longer repayment period Will happen. It also, reduces the creation of a single window between organizations for licensing, costs, and the timing of the start-up of workshops and conversion industries, and the implementation of focused marketing programs to engage in regional and cross-border markets and seasonal markets will help solve the problem market bottlenecks.
Agricultural Waste, Horticultural Products, Entrepreneurship, Challenges and Opportunities, Finance, North Khorasan
صنایع تبدیلی, محصولات باغی, کارآفرینی, چالشها و فرصتها, تأمین مالی, خراسان شمالی
44
50
http://jea.sanru.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-14&slc_lang=fa&sid=1
2017/12/312017/12/312017/12/312017/12/312017/12/312017/12/31
1396/10/10
2017/12/312017/12/312017/12/312017/12/312017/12/312017/12/31
1396/10/10
Ali
Karshenasan
University of Gonbad-Kavos
علی
کارشناسان
0031947532846001047
0031947532846001047
Yes
دانشگاه گنبد کاووس
Mozhgan
Alizade
University of Gonbad-Kavos
مژگان
علیزاده
0031947532846001048
0031947532846001048
No
دانشگاه گنبد کاووس
fa
شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی کشاورزی در مناطق روستایی
(مطالعه موردی: شهرستان سرباز)
Identification and Prioritization of Factors Affecting Agricultural Entrepreneurship in Rural Areas )Study Case: Sarbaz County)
کارآفرینی روستایی یکی از راهکارهای جدید در راستای دستیابی به توسعه پایدار است و بخش کشاورزی از بخشهای مهم اقتصاد روستا و زمینهساز رشد و پیشرفت آن است. توسعه کشاورزی مبنای سرمایهگذاری، اشتغال و کاهش بیکاری است، بنابراین ضرورت دارد عوامل تأثیرگذار بر کارآفرینی کشاورزی روستایی شناسایی گردد. هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی کشاورزی از دیدگاه کشاورزان شهرستان سرباز میباشد. این تحقیق از حیث روش، توصیفی- پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش 550 نفر از کشاورزان شهرستان سرباز می باشند که با استفاده از فرمول کوکران 225 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. پرسشنامه بهعنوان ابزار پژوهش، جهت جمعآوری دادهها مورد استفاده قرار گرفت که روایی آن توسط کارشناسان کشاورزی و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (783/0) تأیید شد. دادهها به کمک نرمافزار 23Spss تحلیل گردیده است. بر اساس نتایج تحقیق پنج عامل اقتصادی، اجتماعی، محیطی، رفتاری و ترویجی در توسعه کارآفرینی کشاورزی نقش داشتهاند که عوامل اقتصادی با میانگین رتبهای 25/3 بیشترین تأثیرگذاری را بر کارآفرینی کشاورزی داشته و پس از آن عوامل محیطی، اجتماعی، رفتاری و ترویجی به ترتیب بیشترین تأثیر را بر کارآفرینی کشاورزی گذاشتهاند، بنابراین باید بستری فراهم گردد که به دریافت تسهیلات مالی و اعتباری (حمایت مالی) کشاورزان برای کارآفرینی کشاورزی، تسهیل همافزایی شبکهای و افزایش توان رقابت (فضای آزاد بازار) کشاورزان کمک کند.
Rural entrepreneurship is one of the new approaches to achieve sustainable development and agricultural sector is an important part of the rural economy providing ground for its growth and development. Agricultural development is the basis of investment, employment and reduction of unemployment. So, it is necessary to identify factors affecting rural agricultural entrepreneurship. The main objective of this study is to identify factors affecting agricultural entrepreneurship development from the perspective of entrepreneur farmers and agricultural experts. In terms of method, this research is of descriptive - surveying type and in terms of objective it is an applied research. The statistical population of this research is 550 of farmers of Sarbaz county 225 of which were selected as the sample using a Cochran formula. The survey instrument was a Researcher made questionnaire the validity of which was confirmed by a group of farmers and agricultural experts and its reliability was estimated about 0.783 using Cronbach's alpha coefficient. the data has been analyzed with the help of 23 Spss software. Based on the results, five factors of economic, environmental, social, behavioral and promotion have played a role in the development of agricultural entrepreneurship among which the Economic factors with average rating 3/25 have the greatest impact on agricultural entrepreneurship and then, environmental, social, behavioral and promotional factors respectively are the greatest impact have influenced the agricultural entrepreneurship. Therefore, there should be a provision for providing farmers with financial and credit facilities (financial support) for agricultural entrepreneurship, facilitating network co-operation, and increasing the competitiveness of farmers (free market space).
Agricultural entrepreneurship, Behavioral factors, Economic factors, Environmental
factors, Promotion factors, Sarbaz County, Social factors
کارآفرینی کشاورزی, عوامل اقتصادی, عوامل اجتماعی, عوامل محیطی, عوامل رفتاری, عوامل
ترویجی, شهرستان سرباز
51
58
http://jea.sanru.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-15&slc_lang=fa&sid=1
2017/12/312017/12/312017/12/312017/12/312017/12/312017/12/312017/12/31
1396/10/10
2017/12/312017/12/312017/12/312017/12/312017/12/312017/12/312017/12/31
1396/10/10
Aboubakr
Reisi
University of Sistan and Baluchestan
ابوبکر
رئیسی
0031947532846001049
0031947532846001049
No
دانشگاه سیستان و بلوچستان
Mohim
Sheihaki Tash
University of Sistan and Baluchestan
مهیم
شیهکی تاش
0031947532846001050
0031947532846001050
Yes
دانشگاه سیستان و بلوچستان
Habibollah
Salarzehi
University of Sistan and Baluchestan
حبیبالله
سالارزهی
0031947532846001051
0031947532846001051
No
دانشگاه سیستان و بلوچستان
Abdulaziz
valinafs
University of Sistan and Baluchestan
عبدالعزیز
ولی نفس
0031947532846001052
0031947532846001052
No
دانشگاه سیستان و بلوچستان