fa
jalali
1396
6
1
gregorian
2017
9
1
4
7
online
1
fulltext
fa
تبیین و رتبه بندی شاخص های ساختاری مؤثر بر فرآیند کارآفرینی با استفاده از رویکرد دلفی فازی و AHP فازی در شیلات استان مازندران
Verification and Ranking of Effective Structural Indicators on Entrepreneurship Process by using Fuzzy Delphi and FAHP Approach in Mazandaran Fisheries Organization
کارآفرینی سازمانی فرآیندی است که طی آن سازمانها، فرصتهای رشد و توسعه را تشخیص داده و با نوآوری و تخصیص مجدد منابع، ارزشهای جدیدی را برای مشتریان ایجاد می کنند. در این میان شاخصهای ساختاری از عوامل مهم حیاتی مؤثر جهت توسعه فرآیند کارآفرینی سازمانی
می باشند. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و رتبه بندی شاخصهای ساختاری مؤثر بر فرآیند کارآفرینی سازمانی در اداره کل شیلات استان مازندران می باشد. روش این پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه آماری تحقیق کارشناسان و خبرگان اداره کل شیلات استان مازندران میباشند. در پژوهش حاضر پس از مطالعه ادبیات تحقیق، عوامل ساختاری مؤثر بر فرآیند کارآفرینی سازمانی شناسایی گردید. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامههای دلفی و مقایسات زوجی جمع آوری و با استفاده از روش دلفی فازی و فرآیند تحلیل سلسله مراتب گروهی- فازی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل نظرات کارشناسان و خبرگان نشان داد که از بین 16 شاخص در نظر گرفته براساس ادبیات پژوهش، تنها هفت شاخص مؤثر بر فرآیند کارآفرینی شناخته شد. در ادامه با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی فازی
رتبه بندی شاخصها مشخص شد: ساختار سازمانی (507/0)؛ استراتژی سازمانی (279/0)؛ سیستمهای پاداش (110/0)؛ راهبردها و سیاستهای سازمانی (071/0)؛ سیستم منابع انسانی (020/0)؛ سیستم مالی سازمان (010/0) و سیستم منابع اطلاعاتی (004/0). باتوجه به نتایج مدیران سازمان باید با ایجاد ساختاری پویا و منعطف در سازمان، جهت توسعه خلاقیت، نوآوری و در نهایت کارآفرینی گام برداشته و در جهت دستیابی به یک چشم انداز استراتژیک کارآفرینانه قوی و مشترک میان مدیران و کارکنان بکوشند.
Organizational entrepreneurship is the process by which organizations identify opportunities for growth and development and create new value for customers through innovation and reallocation of resources. Meanwhile, the structural indicators are the crucial and influential factors on the development of the organizational entrepreneurship process. The purpose of the present research is the verification and ranking of the effective structural indicators on organizational entrepreneurship process in Mazandaran fisheries organization. This study, in terms of research purposes, is an applied research and the used method in this study, in terms of data collection, is the descriptive-survey. Statistical population of the present study includes the experts and experienced professionals in Mazandaran fisheries organization. In the present study, by means of literature review, the effective structural indicators on organizational entrepreneurship were identified. Data collection was conducted using Delphi and paired comparisons questionnaires, and data analysis was done using Fuzzy Delphi method and FAHP. Results of the experts' opinions analysis indicated that among the 16 extracted indicators from research literature, only seven indicators are recognized as influential factors on the entrepreneurship process. Using FAHP, then, the indicators ranked as following: organizational structure (0.507); organizational strategy (0.279); reward systems (0.110); strategies and organizational policies (0.071); human resources system (0.020); organization financial system (0.010); and information resources system (0.004). The managers of this organization, according to these results, must establish a dynamic and flexible structure toward creation and innovation development, and consequently, entrepreneurship encouragement. They must endeavor to take steps to reach a strong and common entrepreneurial strategic vision between themselves and their staffs.
Organizational Entrepreneurship, Mazandaran Fisheries Organization, Fuzzy Delphi, Fuzzy AHP
کارآفرینی سازمانی, شیلات استان مازندران, دلفی فازی, تحلیل سلسلهمراتبی فازی
1
12
http://jea.sanru.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-364-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/09/18
1396/6/27
2018/05/12
1397/2/22
HOSSEIN
SAMADI MIARKOLAEI
BPJ
حسین
صمدی میارکلائی
hossein_samadi_m@yahoo.com
0031947532846001022
0031947532846001022
Yes
باشگاه پژوهشگران جوان
hamzeh
samadiMiarkolaei
Ph.D. of Public Administration, Department of Public Administration, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
حمزه
صمدی میارکلائی
hamzeh.samadi@srbiau.ac.ir
0031947532846001023
0031947532846001023
No
fa
واکاوی نقش تلاطم های شخصی در تشخیص فرصت های کارآفرینانۀ کشاورزی (مورد مطالعه: استان کرمانشاه)
Investigating the Role of Personal Turbulence in Entrepreneurial Opportunities Recognition in Agriculture Sector (The Case of Kermanshah Province)
اگر چه موضوع تلاطم های شخصی در ادبیات کارآفرینی و خلاقیت تا حدود زیادی مغفول مانده است اما صاحبنظران از آن به عنوان عاملی برای سرمایه گذاری جدید، شکل گیری نیت راه اندازی کسب و کارهای جدید و تشخیص فرصت یاد کرده اند. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف واکاوی نقش تلاطم های شخصی در تشخیص فرصت های کارآفرینانۀ کشاورزی در استان کرمانشاه انجام شد. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیۀ کارآفرینان بخش کشاورزی استان کرمانشاه در سال 1394 بوده است. که به روش تصادفی ساده تعداد 102 نفر از آنها برای انجام پژوهش انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری داده ها، پرسشنامۀ محقق ساختهای بود که روایی و پایایی آن با استفاده از پانل متخصصان و روش کودر- ریچاردسون به تأیید رسید. نتایج پژوهش نشان داد که کارآفرینان مورد مطالعه، فرصتهای کارآفرینی موجود در بخش کشاورزی را به درستی و موفقیت آمیز شناسایی نمودها ند؛ چرا که در سطح بالایی امکان پذیری، تناسب و مطلوبیت آن را مورد بررسی قرار داده بودند. افزون بر این، یافته های پژوهش بیانگر آن بود که از میان کلیۀ کارآفرینان کشاورزی مورد مطالعه تنها 3/37 درصد از آنان تا پیش از راه اندازی کسب و کار کارآفرینانه و تشخیص فرصت کارآفرینی کشاورزی در زندگی شخصی خود با تلاطم ها و وقایع ناخوشایندی مواجه شده بودند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون حاکی از آن بود که تلاطم های شخصی قادر به تبیین 18 درصد از تغییرات واریانس تشخیص فرصتهای کارآفرینی در بخش کشاورزی استان کرمانشاه می باشد. دستاورد اصلی این مطالعه، تشویق سیاست گذاران، برنامه ریزان و مدیران به منظور ایجاد حس خودباوری در روستاییان و کشاورزان برای بهره گیری از پتانسیل های عظیم بخش کشاورزی می باشد.
Although a relatively neglected topic within the entrepreneurship and creativity literature, personal turbulence has been suggested to account for emergence of new ventures, intention to start a new business and opportunity recognition. On the basis of the predominant impact of personal turbulence on various crucial aspects of the entrepreneurial process, some scholars contend that personal turbulence will also offer a promising lens for gaining insights into entrepreneurs' creativity. In this regard, the purpose of this study was to investigating the role of personal turbulence in Entrepreneurial Opportunities Recognition in agricultural sector of Kermanshah province. The statistical population of this study consisted of all entrepreneurs in agricultural sector of Kermanshah province, that 102 of whom were selected by simple random sampling method. The instrument was a questionnaire that validity and reliability were confirmed by the panel of experts and Kuder- Richardson coefficients. The results of this study showed that entrepreneurial opportunities in agricultural sector was recognized correctly and successfully by entrepreneurs, because they investigated the feasibility, desirability and the degree of alignment between an opportunity’s specific means of supply and a target market at the high level. In addition, findings showed that only 37.3% of the entrepreneurs in this study, before the start of entrepreneurial business and the recognition of agricultural entrepreneurship opportunities in their personal life were confronted with turbulence. The results of regression analysis indicated that the personal turbulence was able to explain 18% of variation variances in the entrepreneurship opportunities recognition in agricultural sector of Kermanshah province. The main implication of this study is to encourage policymakers, planners and managers to create a sense of self-esteem in villagers and farmers to take advantage of the huge potential of the agricultural sector.
Agricultural entrepreneurship, Desirability of opportunity, Entrepreneurial actions, Feasibility of opportunity
امکانپذیری فرصت, مطلوبیت فرصت, کارآفرینی کشاورزی, اقدامات کارآفرینانه
13
19
http://jea.sanru.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-394-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/09/182018/03/11
1396/12/20
2018/05/122018/06/26
1397/4/5
Mozhgan
Khoshmaram
Department of Agricultural Extension and Education, Faculty of Agriculture Razi University
مژگان
خوش مرام
mkhoshmaram3@gmail.com
0031947532846001024
0031947532846001024
Yes
دانشگاه رازی
Kiomars
Zarafshani
Department of Agricultural Extension and Education, Faculty of Agriculture, Razi University
کیومرث
زرافشانی
Zarafshani2000@yahoo.com
0031947532846001025
0031947532846001025
No
دانشگاه رازی
Ali Asghar
Mirakzadeh
Department of Agricultural Extension and Education, Faculty of Agriculture, Razi University
علی اصغر
میرک زاده
mirakzadeh_ali@yahoo.com
0031947532846001026
0031947532846001026
No
دانشگاه رازی
Amir Hossein
Alibaygi
Department of Agricultural Extension and Education, Faculty of Agriculture, Razi University
امیرحسین
علی بیگی
baygi1@gmail.com
0031947532846001027
0031947532846001027
No
دانشگاه رازی
fa
بررسی نیازهای آموزشی باغداران مرکبات در جهت توسعه کسب و کار (مطالعه موردی: شهرستان ساری)
Investigating Educational Needs of Citrus Gardeners to improve Business (Case study: Sari Township)
پژوهش حاضر با هدف بررسی نیازهای آموزشی باغداران مرکبات در جهت توسعه کسب و کار صورت پذیرفت. جامعه آماری شامل 98 باغدار شهرستان ساری، در سال 1396 بودند که دارای حداقل یک هکتار باغ مرکبات بوده و در هیچ دوره آموزشی شرکت نکرده بودند که کلیه آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه مبتنی بر الگوی نیازسنجی بوریج بود که روایی آن با کسب نظر استادان دانشگاه و کارشناسان مربوطه و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (86/0) تائید گردید. نتایج نشان داد که موضوعاتی نظیر آشنایی با اصول انتخاب رقم مرکبات، روشهای تأمین مالی، قابلیت های کسب و کارهای اینترنتی، عناصر غذایی خاک، اصول مبارزه بیولوژیک، اصول کشت ارگانیگ، قوانین و مقررات تجارت و کسب و کار و مقررات بیمه ای، در بالاترین اولویت قرار گرفتند. لذا پیشنهاد میگردد دوره های آموزشی کاربردی متناسب با نیازهای آموزشی مذکور باغداران مرکبات اجرا گردد.
TThe purpose of this study was to investigate educational needs of citrus gardeners to improve business. The population of this study included 98 Citrus gardeners in Sari, in 2017, which had at least one hectare of citrus gardens and did not attend any training course, all of which were selected as samples. In order to assess the educational needs, a questionnaire based on Borich Model was used. Its validity was confirmed by a panel of experts and also its reliability was reported 0.86 (the Cronbach's alpha). Results showed that competencies such as: Citrus species selection, financing methods, internet business capabilities, soil nutrition elements, biological pest control, organic planting, business regulations and insurance regulations was noticed as the most important priority for education. Therefore, it is suggested that training courses should be implemented in accordance with the educational needs of gardeners.
Business, Borich Needs Model, Citrus Gardeners, Educational Need Assessment
نیازسنجی آموزشی, باغداران مرکبات, مدل نیازسنجی بوریچ, کسب و کار
20
29
http://jea.sanru.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-24-4&slc_lang=fa&sid=1
2017/09/182018/03/112017/12/10
1396/9/19
2018/05/122018/06/262018/08/6
1397/5/15
Mohammad Mehdi
Mardanshahi
Sari Agricultural Sciences and Natural Resources University, Sari, Iran
محمد مهدی
مردانشاهی
Mehdy1352@yahoo.com
0031947532846001028
0031947532846001028
Yes
ساری. کیلومتر 10 جاده دریا. دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
fa
اولویت بندی عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی کشاورزی در توسعه روستایی (مطالعه موردی: دهستان کوهستان شهر رستمکلا)
Ranking the Effective Factors on the Development of Agricultural Entrepreneurship in Rural Development
(Case Study of Kouhestan District, Rostamkola City)
کارآفرینان موتور محرکه توسعه اقتصادی می باشند که در توسعه کشاورزی و بالأخص توسعه و پیشرفت در مناطق روستایی جایگاه ویژهای دارند. به همین دلیل، یکی از مهمترین این استراتژیها که در دهه های اخیر بسیاری از کشورها به منظور توسعه در مناطق روستایی بکار گرفته اند توسعه کارآفرینی کشاورزی میباشد. لذا، هدف پژوهش حاضر بررسی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی کشاورزی در مناطق روستایی شهر رستمکلا می باشد. روش تحقیق این پژوهش کتابخانه ای و میدانی بوده و شاخصها و دادههای آماری لازم از طریق پرسشنامه، جمع آوری گردید. جامعه آماری شامل کشاورزان نمونه و کارآفرین دهستان کوهستان و نمونه آماری تحقیق، 150 نفر از سرپرستان خانوارهای منطقه مورد مطالعه در سال 1395، از طریق روش نمونه گیری تصادفی و با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شده اند. نتایج بیانگر این است که شاخص عوامل اجتماعی با میانگین رتبه ای 84/2، مؤثرترین و شاخص عوامل محیطی با میانگین رتبه ای 93/1، کم اثرترین عامل در بین عوامل مؤثر بر کارآفرینی می باشند و عوامل نهادی و اقتصادی در رتبه های دوم و سوم قرار گرفتهاند. بهطورکلی نتایج نشان داد که عواملی مانند داشتن روحیه گروه گرایی و وجود ارتباطات و شبکه اجتماعی در میان روستاییان، اعتماد به نفس، ابتکار، خلاقیت فردی و انگیزه بالا دارای بیشترین اثرگذاری بر توسعه کارآفرینی روستایی و افزایش سطح مهارتهای کارآفرینانۀ روستاییان بوده است. لذا ایجاد مراکز آموزشی، ترویجی و مشاورهای کارآفرینی به منظور ارائه توصیه کارشناسی و استفاده از استعدادهای کارآفرینی روستاییان ضرورت دارد.
Entrepreneurs are the engines of economic development and have a special place in agricultural development and especially in rural development. For this reason, one of the most important strategies that have been used by many countries in recent decades to develop rural areas is the development of agricultural entrepreneurship. Therefore, the aim of this study was to investigate and prioritize the factors affecting the development of agricultural entrepreneurship in rural areas of Rostamkola. The library and field research method was used and the indices and statistical data were gathered through a questionnaire. The statistical population consisted of sample farmers and entrepreneurs in the mountain village and a sample of 150 students of households in the study area in 1395 were selected using random sampling method using Cochran formula. The results indicate that the index of social factors with an average of 2.84, the most effective and index of environmental factors with a mean of 1.93 is the least effective factor among the factors affecting entrepreneurship. The institutional and Economical factors are ranked second and third respectively. Overall, the results showed that factors such as having grouping spirit and the existence of communication and social network among the villagers, trust, initiative, individual creativity and high motivation have had the most impact on the development of rural entrepreneurship and increasing the level of entrepreneurial skills of villagers. Therefore, it is necessary to create educational, advisory, and entrepreneurial counseling centers in order to provide expert advice and utilize the entrepreneurial talents of villagers.
Agricultural entrepreneurship, Economic factors, Friedman test, rural economics
کارآفرینی کشاورزی, عوامل اقتصادی, اقتصاد روستا, آزمون فریدمن
30
38
http://jea.sanru.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-389-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/09/182018/03/112017/12/102018/01/16
1396/10/26
2018/05/122018/06/262018/08/62018/05/30
1397/3/9
Reza
Mazhari
Gonbad Kavous University
رضا
مظهری
srmazhari@yahoo.com
003194753284600874
003194753284600874
No
دانشگاه گنبد کاووس
Mohsen
Mohammadi Khyareh
Gonbad Kavous University
محسن
محمدی خیاره
m.mohamadi@ut.ac.ir
003194753284600873
003194753284600873
Yes
دانشگاه گنبد کاووس
Masoud
Khayrandish
Gonbad Kavous University
مسعود
خیراندیش
ecomkh@gmail.com
003194753284600875
003194753284600875
No
دانشگاه گنبد کاووس
Masoumeh
Jahanbakhsh Rostami
Gonbad Kavous University
معصومه
جهانبخش رستمی
m.rostami@gmail.com
003194753284600876
003194753284600876
No
دانشگاه گنبد کاووس
fa
بررسی اثربخشی آموزش های شغلی کشاورزان (مورد مطالعه: آموزش تولید ورمی کمپوست در شهرستان پاسارگاد)
Investigating the Effectiveness of Farmers Occupational TrainingThe Case of: Vermicompost Production Training in Pasargad Township
آموزش یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده توانایی افراد برای کسب و کار موفق و بهبود بهزیستی آنها است. ارزشیابی هم یکی از مهم ترین مراحل برنامهریزی آموزشی است که انجام صحیح آن اطلاعات مفیدی را برای بهبود برنامههای آموزشی فراهم میکند. یکی از ابعاد مهم ارزشیابی، اثربخشی است که در آن میزان موفقیت برنامه با توجه به اهداف آن بررسی میشود. این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی یک دوره آموزشی تولید ورمی کمپوست با استفاده از روش تحقیق آزمایشی در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان پاسارگاد، استان فارس در سال 1392 طراحی و اجرا شد. طرح تحقیق مورد استفاده، طرح پیش آزمون- پس آزمون از یک گروه بود. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بود که روایی آن توسط چند تن از متخصصان مرکز آموزش جهاد کشاورزی فارس و اساتید ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه شیراز تأیید شد و دامنه ضرایب آلفا کرونباخ مقیاسهای موجود در پرسشنامه (بین 72/0 تا 78/0) نشان دهنده پایایی قابل قبول ابزار سنجش بود. نتایج پژوهش حاضر نشان داد انگیزه اصلی افراد از شرکت در دوره افزایش معلومات و بهبود کمّیت و کیفیت محصولات کشاورزی بوده است. میزان رضایت افراد شرکت کننده در سه بُعد میزان رضایت از مدرس، رضایت از روش و محتوای آموزشی و رضایت از امکانات و مدت زمان آموزش بالاتر از متوسط بوده است. مقایسه میانگین نگرش و دانش نسبت به تولید ورمیکمپوست در قبل و بعد از برگزاری دوره نشاندهنده اختلاف معنیدار بین آنها بود و بعد از برگزاری دوره شرکت کنندگان دارای نگرش و دانش بالاتری بودند. بر اساس نتایج برای برگزاری کلاسها نیازسنجی از افراد چندان انجام نمی شود لذا پیشنهاد می شود تمهیداتی فراهم شود تا به صورت دورهای این نیازسنجیها در مناطق مختلف در ارتباط با موضوع کلاسها و زمان و مکان برگزاری کلاسها انجام شود.
Education is one of the most important determinants of people's ability to succeed in their job as well as improve their well-being. Also, evaluation is one of the most important stages of educational planning, and the correct implementation of it provides useful information for improving educational programs. Effectiveness is one of the most important aspects of evaluation in which the success of the program is evaluated according to its goals. This research was conducted to evaluate the effectiveness of a training course on Vermicompost production based on experimental research in Agricultural Jihad Department of Pasargad Township, Fars province in 2013. The research design was one-group pretest-posttest design. The data gathering tool was a questionnaire whose validity was confirmed by some experts from Fars Agricultural Education Complex and scientific board of agricultural extension and education in Shiraz University, also, the range of Cronbach's alpha coefficients of the questionnaire scales (from 0.72 to 0.78) indicates the reliability of the measurement tool. Research results showed the main motivation of individuals to participate in the course were increasing information and improving the quantity and quality of agricultural products. The degree of satisfaction of the participants in three dimensions; satisfaction from the teacher, satisfaction with the method and content of the training, and the satisfaction of the facilities and the duration of the training was higher than the average. Comparing the mean of attitude and knowledge about the production of vermicompost before and after the course showed a significant difference between them and after the course participants had a higher attitude and knowledge. Based on the results, had not paid special attention to individuals' need assessment. Therefore, it is suggested that measures have been taken to perform this need assessment for time, location and subject of educational classes periodically in different areas.
Effective Education, Evaluation, Occupational training
آموزش اثربخش, ارزشیابی, آموزش شغلی
39
47
http://jea.sanru.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-292-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/09/182018/03/112017/12/102018/01/162018/02/17
1396/11/28
2018/05/122018/06/262018/08/62018/05/302018/07/17
1397/4/26
Taher
Azizi-Khalkheili
Sari agricultural sciences and natural resources university
طاهر
عزیزی خالخیلی
azizi.taher@gmail.com
003194753284600948
003194753284600948
Yes
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
fa
واکاوی نقش آفرینی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در توسعه کارآفرینی دانش آموختگان رشته های مرتبط در شهرستان خرمآباد
Analysis the Role Playing of Agricultural and Natural Resources Engineering Organization in Development of Entrepreneurship Among Related Graduates in Khorramabad Township
تحقیق پیش رو با هدف بررسی زمینهها و چگونگی نقشآفرینی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در توسعه کارآفرینی دانشآموختگان رشتههای کشاورزی در شهرستان خرمآباد (استان لرستان) صورت گرفته است و با بهرهگیری از پارادایم کیفی با ﻧﻈﺮﻳﺔ مفهومﺳﺎزی ﺑﻨﻴﺎدی در سال 1396 شکل گرفت. جامعه آماری در این تحقیق افراد عضو این سازمان بودهاند که پیشزمینه، راهکارهای اجرا شده موفق و یا ایدههای کاربردی دارند تا بتوانند مسئله مورد نظر را پاسخ دهند و با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند زنجیرهایی نمونهایی به تعداد 24 نفر انتخابشدهاند. برای جمعآوری اطلاعات، مصاحبههایی نیمساختارمند صورت گرفت. اعتبار و روایی دادهها در پژوهش حاضر از روش بازبینی توسط مشارکتکنندگان در پژوهش استفاده شد و پس از دریافت نظرات اصلاحی، ویرایشهای لازم انجام شد و همچنین بـرای افزایـش قابلیـت اطمینـان پژوهـش به مسیرنمای حسابرسی اقدام شـد. در ابتدا "سازوکارهای نقشآفرینی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در کارآفرینی دانشآموختگان رشتههای کشاورزی" با استفاده از الگوی گیلزر و اشتراوس تعیین گردید و با بهکارگیری نرمافزار MAXQDA12 فرآیند کدگذاریها صورت گرفت و مقولههای اصلی و فرعی استخراج شدند. همچنین در ادامه بر پایهی مدل پارادایمی اشتراوس و کوربین، شرایط علّی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر یا واسطهای، راهبردها و پیامدهای مسئله اصلی تحقیق، مشخص شده است. نتایج نشان داد که این سازمان میتواند با ارائه معرفی افراد کارآفرین به نهادهایی مرتبط برای عقد قرارداد جهت فروش تولیدات، معرفی کسبوکارهای خرد کمسرمایه با محوریت فعالیتهای کارآفرینانه، نیازسنجی برای اعضا در جهت گرایشهای مرتبط برای کارآفرینی، ارائه مشاورههایی در جهت بهرهمندی مفید افراد از وامهای کشاورزی در این راستا موفقتر عمل کند.
Purpose of this study was"Analysis the Role playing of Agricultural and Natural Resources Engineering Organization (ANREO) in the development of entrepreneurship among agricultural and natural resources sciences graduates in Khorramabad Township, Lorestan province.This qualitative research by Grounded theory (GT) in 2017. The statistical population in this research was the 24 members of this organization and through snowball sampling .Initially, the "mechanisms" were determined using the Glaser & Strauss patterns.Then, using the MAXQDA12 software, the main and secondary categories were extracted. The study continued on the basis of Strauss & Corbin's paradigmatic model. The results showed that this organization could be more successful if it performed the following: By introducing entrepreneurs to the relevant institutions for contracting for the sale of their products, introducing the Small low credit enterprises, Needs assessment of members in field of related entrepreneurship subjects, providing consultative services to Proper loan.
Agricultural and Natural Resources Engineering (ANRE), Entrepreneurship Development, Graduates, Lorestan
نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی, توسعه کارآفرینی, دانشآموختگان, لرستان
48
56
http://jea.sanru.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-391-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/09/182018/03/112017/12/102018/01/162018/02/172018/03/3
1396/12/12
2018/05/122018/06/262018/08/62018/05/302018/07/172018/07/17
1397/4/26
Saeed
Gholamrezai
Dep of Rural Development, Lorestan University
سعید
غلامرضایی
sgholamrezai@gmail.com
0031947532846001029
0031947532846001029
Yes
گروه توسعه روستایی دانشگاه لرستان
Fatemeh
Sepahvand
Agricultural Development, Dep of Agricultural Extension and Education Bu-Ali Sina University
فاطمه
سپهوند
fatemeh.sepahvand.3530@gmail.com
0031947532846001030
0031947532846001030
No
گروه ترویج و اموزش کشاورزی بوعلی سینا- همدان
Karim
Naderi Mehdi
Dep of Agricultural Extension and Education, Bu-Ali Sina University
کریم
نادری
knadery@yahoo.com
0031947532846001031
0031947532846001031
No
گروه ترویج و اموزش کشاورزی بوعلی سینا- همدان
Narges
Kakolvand
Dep of Rural Development, Lorestan University
نرگس
کاکولوند
n.hani1391@gmail.com
0031947532846001032
0031947532846001032
No
گروه توسعه روستایی دانشگاه لرستان
fa
شناسایی فرصت های کارآفرینانه در گردشگری روستایی
Identify Entrepreneurial Opportunities in Rural Tourism
هدف از اجرای تحقیق حاضر شناسایی فرصتهای کارآفرینانه صنعت گردشگری روستایی استان مازندران در پاسخ به این سوال که زمینه های مناسب سرمایه گذاری و پتانسیل های بالقوه گردشگری روستایی استان مازندران کدامند، می باشد. روش تحقیق حاضر بر مبنای ماهیت توصیفی و بر مبنای هدف توسعه ای بوده است. بر این اساس به منظور اجرای تحقیق حاضر و شناسایی فرصت از روش تحقیق آمیخته استفاده شد. به عنوان ابزار پژوهش در بخش کیفی تحقیق، مصاحبه نیمه ساختار یافته با مدیران، فعالان اقتصادی صنعت گردشگری و صاحب نظران دانشگاهی استان به کار گرفته شد تا فرصتهای زیسته استان مازندران شناسایی شوند، در این مرحله 9 نفر از صاحب نظران استان به روش هدفمند شناسایی شده و مصاحبه نیمه ساختار یافته ای جهت گردآوری داده ها اجرا شد. بعد از اتمام فرآیند مصاحبه مرحله نخست کدگذاری باز بر مبنای گزاره های شفاهی صورت گرفت و در مرحله دوم کدگزاری محوری انجام شد و تعداد 17 کد محوری استخراج شد و در مرحله سوم شناسایی ابعاد، 5 بّعد باغداری و گلخانه؛ پرورش و صید ماهیان؛ بسته بندی و صنایع تبدیلی؛ دام و طیور؛ و فرهنگی و اقامتی شناسایی شدند. روش نمونه گیری در بخش کیفی هدفمند بوده است. در بخش کمی نیز بر اساس مدل استخراج شده از مصاحبه ها، پرسشنامه ای 55 سوالی طراحی شد و به روش نمونه گیری گلوله برفی در اختیار جامعه آماری تحقیق قرار گرفت. دادهها توسط نرم افزار PLS تجزیه و تحلیل شدند و یافته های تحقیق نشان داد فرصتهای فرهنگی و اقامتی به عنوان فرصت نخست گردشگری روستایی در استان مازندران شناخته شد.
TThe purpose of this research is to identify the entrepreneurial opportunities for the rural tourism industry in Mazandaran province in order to answer the question of what the appropriate fields of investment and rural tourism potentials in Mazandaran province are. The methodology used in this research is of a descriptive nature and is based on developmental purposes. Accordingly, a combined approach was used in order to conduct this research and opportunity identification as well. As a research tool in the qualitative research section, semi-structured interviews with managers, economics activists in tourism industry and university scholars of the province were used to identify the livelihood opportunities of Mazandaran province. At this stage, nine experts from the province were identified by a targeted method and the semi-structured interviews were conducted to collect data. After completing the interview process, the first stage of the open source codification was based on oral statements and in the second stage, the coding was done axially and 17 axial codes were extracted. In the third stage of dimension identification, five dimensions including gardening and greenhouses, breeding and catching fish, packing and conversion industries, livestock and poultry, and cultural and residential dimensions were identified. Considering the qualitative aspect of the research, sampling method was done purposefully in this study. Regarding its quantitative aspect, based on the model extracted from the interviews and using a snowball sampling method, a questionnaire consisting of 55 questions was designed and provided to the statistical community of the research. Data were analyzed by a PLS software, and the findings of this study showed that cultural and residential opportunity was identified as the first rural tourism opportunity in Mazandaran province.
Entrepreneurship, Mazandaran, Opportunity Identification, Rural Tourism, Tourism Industry
شناسایی فرصت, کارآفرینی, گردشگری روستایی, صنعت گردشگری, مازندران
57
65
http://jea.sanru.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-377-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/09/182018/03/112017/12/102018/01/162018/02/172018/03/32017/12/25
1396/10/4
2018/05/122018/06/262018/08/62018/05/302018/07/172018/07/172018/05/12
1397/2/22
Aliakbar
Aghajani Afrouzi
Payam e Noor University
علی اکبر
آقاجانی افروزی
aghajaniali3@gmail.com
0031947532846001033
0031947532846001033
No
دانشگاه پیام نور
Mahdi
Alizadeh
Payam e Noor University
مهدی
علیزاده
alizadehmahdik@gmail.com
0031947532846001034
0031947532846001034
Yes
دانشگاه پیام نور