دوره 4، شماره 7 - ( بهار و تابستان 1396 )                   جلد 4 شماره 7 صفحات 47-39 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azizi-Khalkheili T. (2017). Investigating the Effectiveness of Farmers Occupational TrainingThe Case of: Vermicompost Production Training in Pasargad Township . jea. 4(7), 39-47. doi:10.29252/jea.4.7.39
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-149-fa.html
عزیزی خالخیلی طاهر. بررسی اثربخشی آموزش های شغلی کشاورزان (مورد مطالعه: آموزش تولید ورمی کمپوست در شهرستان پاسارگاد) راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی 1396; 4 (7) :47-39 10.29252/jea.4.7.39

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-149-fa.html


دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
چکیده:   (2748 مشاهده)
آموزش یکی از مهم ­ترین عوامل تعیین­ کننده توانایی افراد برای کسب و کار موفق و بهبود بهزیستی آنها است. ارزشیابی هم یکی از مهم­ ترین مراحل برنامه‌ریزی آموزشی است که انجام صحیح آن اطلاعات مفیدی را برای بهبود برنامه‌های آموزشی فراهم می‌کند. یکی از ابعاد مهم ارزشیابی، اثربخشی است که در آن میزان موفقیت برنامه با توجه به اهداف آن بررسی می‌شود. این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی یک دوره آموزشی تولید ورمی ­کمپوست با استفاده از روش تحقیق آزمایشی در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان پاسارگاد، استان فارس در سال 1392 طراحی و اجرا شد. طرح تحقیق مورد استفاده، طرح پیش آزمون- پس آزمون از یک گروه بود. ابزار جمع ­آوری اطلاعات پرسش­نامه بود که روایی آن توسط چند تن از متخصصان مرکز آموزش جهاد کشاورزی فارس و اساتید ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه شیراز تأیید شد و دامنه ضرایب آلفا کرونباخ مقیاس‌های موجود در پرسش­نامه (بین 72/0 تا 78/0) نشان­ دهنده پایایی قابل قبول ابزار سنجش بود. نتایج پژوهش حاضر نشان داد انگیزه اصلی افراد از شرکت در دوره افزایش معلومات و بهبود کمّیت و کیفیت محصولات کشاورزی بوده است. میزان رضایت افراد شرکت­ کننده در سه بُعد میزان رضایت از مدرس، رضایت از روش و محتوای آموزشی و رضایت از امکانات و مدت زمان آموزش بالاتر از متوسط بوده است. مقایسه میانگین نگرش و دانش نسبت به تولید ورمی‌کمپوست در قبل و بعد از برگزاری دوره نشان‌دهنده اختلاف معنی‌دار بین آنها بود و بعد از برگزاری دوره شرکت­ کنندگان دارای نگرش و دانش بالاتری بودند. بر اساس نتایج برای برگزاری کلاس­ها نیازسنجی از افراد چندان انجام نمی­ شود لذا پیشنهاد می­ شود تمهیداتی فراهم شود تا به صورت دوره‌ای این نیازسنجی‌ها در مناطق مختلف در ارتباط با موضوع کلاس‌ها و زمان و مکان برگزاری کلاس­ها انجام شود.

 
متن کامل [PDF 255 kb]   (1365 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش و ترویج کشاورزی
دریافت: 1396/11/28 | پذیرش: 1397/4/26 | انتشار: 1397/6/26

فهرست منابع
1. Abdolmaleki, M., G.H. Pezeshki-Rad and M. Chizari. 2007. An investigation on short -term extension and educational courses relating to ranchers in Tuyserkan Township, Iran. Journal of Agricultural Sciences, 13: 39-53 (In Persian).
2. Abedi-Sarvestani, A. 1997. Evaluating the Effectiveness of Jihad-Sazandegi Houses in Fars province. MS.c. thesis, Department of Agricultural Extension and Education, Shiraz University, 176 pp (In Persian).
3. Alavizadeh S.A.M. and M.R. Mirlotfi. 2013. The role of non-farm economy on rural immobility in rural settlements Semirom country. Journal of Regional Planning, 3: 71-82 (In Persian).
4. Azizi-Khalkheili, T., M. Bijani, M.R. Shahpasand and F. Farbod. 2017. Effectiveness evaluation of rural extension education programs (The case of sheep breeders in Pasargad township, Iran). International Journal of Agricultural Management and Development, 7: 465-476.
5. Bailey, N.E., S.H.K. Arnold and C.G. Igo. 2014. Educating the future of agriculture: A focus group analysis of the programming needs and preferences of Montana young and beginning farmers and ranchers. Journal of Agricultural Education, 55: 167-183. [DOI:10.5032/jae.2014.02167]
6. Bijani, M. and N. Fallah Haghighi. 2006. Introduction on Analyzing and Measuring of Agricultural Extension Productivity. Qom: Ebtekare Danesh Press, 136 pp (In Persian).
7. Bisang, K. and W. Zimmerman. 2006. Key concept and methods of programme evaluation and conclusions from forestry practice in Switzerland. Forest Policy and Economics, 8: 502-511. [DOI:10.1016/j.forpol.2005.07.002]
8. Caffaro, F., M. Micheletti Cremasco, G. Bagagiolo, L. Vigoroso and E. Cavallo. 2018. Effectiveness of occupational safety and health training for migrant farmworkers: a scoping review. Public Health, 160: 10-17. [DOI:10.1016/j.puhe.2018.03.018]
9. Eshraqhi Samani, R., T. Karimi, M. Vahedi and T. Saydeh. 2016. Challenges of Rural Entrepreneurship in Ilam Province. Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 3: 57-63.
10. Farzanehfar, M. and A. Mataji. 2014. Assessing the effectiveness of extension/education courses for experts about protection of natural resources (With particular emphasis on forest ecosystems). Journal of Agricultural Extension and Education, 6: 73-85 (In Persian).
11. Gall, M.D., J.P. Gall and W.R. Borg. 2003. Educational research: An introduction. Seven edition. Boston: Pearson Education Inc, 656 pp.
12. Jones, R.A. 1985. Research methods in the social and behavioral sciences. Massachusetts: Sinauer Associates, 411 pp.
13. Lackman, L., R.D. Nieto and R. Gliem. 1997. Instrument Development for Low Literacy Audiences: Assessing Extension Program Personnel Teaching Effectiveness. Journal of Extension, 35 pp.
14. Movahedi, R. and J. Soleymanian Broujeni. 2016. Surveying the education role on entrepreneurship development among rural women. Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 3: 24-323.
15. Norton, R.D. 2004. Agricultural development policy: concepts and experiences. West Sussex: John Wiley and Sons, 540 pp.
16. Pan, D. and N. Zhang. 2018. The role of agricultural training on fertilizer use knowledge: A randomized controlled experiment. Ecological Economics, 148: 77-91. [DOI:10.1016/j.ecolecon.2018.02.004]
17. Pan, D., F. Kong, N. Zhang and R. Ying. 2017. Knowledge training and the change of fertilizer use intensity: Evidence from wheat farmers in China. Journal of Environmental Management, 197: 130-139. [DOI:10.1016/j.jenvman.2017.03.069]
18. Poursadegh, N. 2005. Approaches to Evaluating the Effectiveness of Education. Tadbir Journal, 160: 58-54 (In Persian).
19. Stuffelbeam, D.L. 2001. The meta evaluation imperative America. American Journal of Evaluation, 22: 183-209. [DOI:10.1016/S1098-2140(01)00127-8]
20. Weiss, C.H. 1972. Evaluation research: methods of assessing program effectiveness. New Jersey: Rentice - Hall, 239 pp.
21. Yazdanpanah, M. and F. Rahimi Feyzabad. 2017. Investigating Iranian Farmers' Satisfaction with Agricultural Extension Programs Using the American Customer Satisfaction Index. Journal of Agricultural & Food Information, 18: 123-135. [DOI:10.1080/10496505.2017.1285240]
22. Yusefi, Z., N. Naderi, B. Rezaei and N. Shiri. 2015. Investigation and prioritization of expert's views of Agriculture Jihad Organization of Kermanshah on factors affecting the development of agricultural entrepreneurship in rural areas. Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 2: 53-61 (In Persian). [DOI:10.18869/acadpub.jea.2.4.61]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by : Yektaweb