دوره 4، شماره 7 - ( بهار و تابستان 1396 )                   جلد 4 شماره 7 صفحات 19-13 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khoshmaram M, Zarafshani K, Mirakzadeh A A, Alibaygi A H. Investigating the Role of Personal Turbulence in Entrepreneurial Opportunities Recognition in Agriculture Sector (The Case of Kermanshah Province). jea. 2017; 4 (7) :13-19
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-151-fa.html
خوش مرام مژگان، زرافشانی کیومرث، میرک زاده علی اصغر، علی بیگی امیرحسین. واکاوی نقش تلاطم های شخصی در تشخیص فرصت های کارآفرینانۀ کشاورزی (مورد مطالعه: استان کرمانشاه). راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی. 1396; 4 (7) :19-13

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-151-fa.html


دانشگاه رازی
چکیده:   (1707 مشاهده)
اگر چه موضوع تلاطم ­های شخصی در ادبیات کارآفرینی و خلاقیت تا حدود زیادی مغفول مانده است اما صاحب­نظران از آن به­ عنوان عاملی برای سرمایه­ گذاری جدید، شکل­ گیری نیت راه ­اندازی کسب و کارهای جدید و تشخیص فرصت یاد کرده ­اند. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف واکاوی نقش تلاطم­ های شخصی در تشخیص فرصت ­های کارآفرینانۀ کشاورزی در استان کرمانشاه انجام شد. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیۀ کارآفرینان بخش کشاورزی استان کرمانشاه در سال 1394 بوده است. که به روش تصادفی ساده تعداد 102 نفر از آن­ها برای انجام پژوهش انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری داده ­ها، پرسش­نامۀ محقق ساخته­ای بود که روایی و پایایی آن با استفاده از پانل متخصصان و روش کودر- ریچاردسون به تأیید رسید. نتایج پژوهش نشان داد که کارآفرینان مورد مطالعه، فرصت­های کارآفرینی موجود در بخش کشاورزی را به درستی و موفقیت ­آمیز شناسایی نموده­ا ند؛ چرا که در سطح بالایی امکان ­پذیری، تناسب و مطلوبیت آن را مورد بررسی قرار داده­ بودند. افزون بر این، یافته­ های پژوهش بیانگر آن بود که از میان کلیۀ کارآفرینان کشاورزی مورد مطالعه تنها 3/37 درصد از آنان تا پیش از راه ­اندازی کسب و کار کارآفرینانه و تشخیص فرصت کارآفرینی کشاورزی در زندگی شخصی خود با تلاطم­ ها و وقایع ناخوشایندی مواجه شده بودند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون حاکی از آن بود که تلاطم ­های شخصی قادر به تبیین 18 درصد از تغییرات واریانس تشخیص فرصت­های کارآفرینی در بخش کشاورزی استان کرمانشاه می ­باشد. دستاورد اصلی این مطالعه، تشویق سیاست ­گذاران، برنامه­ ریزان و مدیران به ­منظور ایجاد حس خودباوری در روستاییان و کشاورزان برای بهره ­گیری از پتانسیل ­های عظیم بخش کشاورزی می­ باشد.
 

 
متن کامل [PDF 812 kb]   (419 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کارآفرینی در کشاورزی
دریافت: 1396/12/20 | پذیرش: 1397/4/5 | انتشار: 1397/6/26

فهرست منابع
1. Abdolahi, S. and Z. Saadatmand. 2011. A study of the proportionality between vocational technical education and elements of curriculum, Quarterly Journal of Educational Leadership & Administration Islamic Azad University Garmsar Branch, 5(3): 81-100 (In Persian).
2. Ahmadvand, M. and A. Ahmadikish. 2016. Need assessment of Rainbow Trout fish farmers of Boyer-Ahmad County. Journal of Agricultural Education Administration Research, 37: 119-130 (In Persian).
3. Amin Khandaghi, M., M. Jamebozorg and M. Saidirezvani. 2012. Need assessment for the professional competence of technical and vocational vocational students based on the Bourrich model and the Quadrant analysis model. Journal Management System, 1(2): 189-224 (In Persian).
4. Amirnejad, H. and K. Ataei Solout. 2013. Study of Influential Factors on Acceptance of Agricultural and Horticultural Products Insurance Case Study: Sari and Ghaemshahr Townships - Mazandaran Province. Agricultural Economics, 7(1): 29-47 (In Persian).
5. Ango, A., A. Yakuba and T. Smaila. 2011. Training needs assessment and their impact on business Performance of agricultural extension workers. Journal of Agricultural Science, 1(1): 5-15.
6. Barrick, R.K., T.G. Roberts and M.M. Samy. 2011. A Needs Assessment to Determine Knowledge and Ability of Egyptian Agricultural Technical School Teachers Related to Supervised Agricultural Experience. Journal of Agricultural Education, 52(2): 1-11. [DOI:10.5032/jae.2011.02001]
7. Borich, D.G. 1980. A needs assessment model for conducting follow-uo studies. Journal of Teacher Education, 4(3): 39-42. [DOI:10.1177/002248718003100310]
8. Breazeale, D., G. Myer and G. Hill. 2001. What do you know about your clients? Implication for extension financial management training. Available in: < http// Jae.org/jae/2001 december/tb5.html>.
9. Elhamoly, A.I., G.F. Koledoye and A. Kamel. 2014. Assessment of Training Needs for Egyptian Extension Specialists (SMSs) in Organic Farming Field: Use of the Borich Needs Model. Journal of Agricultural & Food Information, 15(3): 180-190. [DOI:10.1080/10496505.2014.921110]
10. Fazeli, S., M. Forozani, M. Yazdanpanah and A. Abdshahi. 2016. A Quality Evaluation of IPM/FFS Training Courses Using QFD. Agricultural Extension and Education Research, 9(1): 69-85 (In Persian).
11. Ghimire, R. and A. Martin. 2011. The need for skills assessment: Do they matter Format for teachers, International Journal of Agricultural Management & Development (IJAMAD), 1(3): 139-155.
12. Hajmirrahimi, S.D. and Gh. Zamani. 2002. Constructing a Model for Educational-Professional Needs, Assessment of Agricultural Extension Agents In Fars Province. Iranian Journal of Agricultural Science, 33(2): 241-254 (In Persian).
13. Hamidi, K. and J. Yaghoubi. 2017. Educational needs of urban Farmers from the view point of Zanjan city citizens. Journal of Agricultural Education Administration Research, 8(39): 80-93 (In Persian).
14. Khayri, Sh. 2004. The role of promoting the development, improvement of olive gardens with regard to the educational needs of olive groves in Roodbar. M.Sc. Thesis, Modares University, Tehran (In Persian).
15. Khayri, Sh and M.S. Sabori. 2009. Educational needs of olive farmers on the improvement of olive groves (Roodbar). Dynamic agriculture, 6: 1-16 (In Persian).
16. Layfield, K.D. and T.R. Dobbins. 2002. In- Service Needs and Perceived Competencies of South Carolina Agricultural Education. Journal of Agricultural Education, 43(4): 46-54. [DOI:10.5032/jae.2002.04046]
17. Menalled, F., I. Grimberg and A.C. Jones. 2009. Evaluation of Agricultural Professionals' Perceptions and Knowledge on Sustainable Agriculture: A Useful Steps in the Development of an Online Extension Program. Journal of Agricultural Education, 50(4): 86-97. [DOI:10.5032/jae.2009.04086]
18. Ministry of Jihad-e-Agriculture. 2015. Agricultural Statistics of the Year 2014-2015, Tehran. Accessible in Internet address: http://amar.maj.ir/Portal/Home/ Default. aspx?CategoryID=117564e0-507c-4565-9659-fbabfb4acb9b (In Persian).
19. Mohammadzadeh, M., M.S. Allahyari and M.H. Ansari. 2015. Educational Need of Agricultural Experts to Implement Precision Agriculture in Guilan. Journal of Agricultural Education Administration Research, 7(32): 5-13 (In Persian).
20. Monfared, N. 2016. Need Assessment of Technical and Vocational Education in Agricultural Sector in Boushehr Province. Iranian Agricultural Extension and Education Journal, 12(2): 89-106 (In Persian).
21. Mousavi, M. and M. Chizari. 2007. Educational Needs Assessment of Potato Farmers Regarding Marketing in Ajabshir Township of East Azerbaijan Province, Iran. Journal of Water and Soil Science, 11(1):487-499 (In Persian).
22. Nabie, M. and D. Haji Mirahmadi. 2002. Studying the Educational Needs of Mekarars in Markazi Province, Jahad, 22(255): 11-21 (In Persian).
23. Namdar, R., Gh. Pezeshkirad, M. Chizari and N. Zamani Miandashti. 2010. An Investigation of the Research-Oriented Professional Competencies Needed by Evaluators in the Ministry of Jihad-e Agriculture, Iran. Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research, 3: 313-321 (In Persian).
24. Organization of Jihad-e-Agriculture of Mazandaran. 2015. Level information, production and yield of garden products in Mazandaran province in 2015, Accessible in Internet address: http://jkmaz.ir/Home/ShowDetailsDocument? DocId=26268 & OrgId=1 (In Persian).
25. Panahi, F. 2010. Determination of educational needs of apple gardeners (Case study: Eghlid city, Fars Province). Agricultural Extension and Education Research, 3: 57-70 (In Persian).
26. Pezeshkirad, Gh., S. Feali and M. Chizari. 2009. Assessing the Professional Educational Needs of Agriculture Instructors of Agricultural Training Centers of Mazandaran and Golestan Provinces Using Borich Model. Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research, 39(1): 55-62 (In Persian).
27. Pirmoradi, A., M, Allahyari and M, Soloki. 2011. Evaluation of educational needs of pomegranate gardeners in Yalabad city. National Congress of Pomegranate, Ferdows. 13 and 14 October (In Persian).
28. Purjavadkhah, H., M, Allahyari., F. Keshavarz and M. Mohamadzade. 2015. Educational and Promotional Needs of Rural Youth for Development of Entrepreneurial Activities in Agriculture in Guilan Province. Growth and Development of Rural Economy and Agriculture, 1(1): 83-92 (In Persian).
29. Rezanejad, A., A. Shams and H. Razmi. 2016. An Analysis of Educational Needs of Maragheh Gardeners on the Sustainable Management of Water Resources, Iran's second national irrigation and drainage congress, Isfahan University of Technology. Isfahan, Iran, 2-4 September (In Persian).
30. Salehifar, A. 2013. First rank of Mazandaran in the field of digestive cancer, Young Journalist Club, Accessible in Internet address: http://www.yjc.ir/fa/news/4587353 (In Persian).
31. Saucier, P. R., S.K. Vincent, and R.G. Anderson. 2014. Laboratory Safety Needs of Kentucky School-Based Agricultural Mechanics Teachers. Journal of Agricultural Education, 55(2): 184-200. [DOI:10.5032/jae.2014.02184]
32. Zarafshani, K., H. Agahi and K.H. Khaledi. 2011. Examining Educational Needs of Rural Women in Ghomum Village of Songhor Township Using Borich Model and Quadrant Analysis. Women in Development and Politics, 9(1): 165-183 (In Persian).

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by : Yektaweb