دوره 6، شماره 12 - ( پاییز و زمستان 1398 )                   جلد 6 شماره 12 صفحات 47-35 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Golkar Fard M, Rezaei-Moghaddam K, Fatemi M. (2020). Comparative Analysis of Entrepreneurship Contexts of Rural Women in Fars Province. jea. 6(12), 35-47. doi:10.52547/jea.6.12.35
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-201-fa.html
گلکارفرد مرجان، رضائی مقدم کورش، فاطمی مهسا. واکاوی مقایسه ای زمینه های کارآفرینی زنان روستایی استان فارس راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی 1398; 6 (12) :47-35 10.52547/jea.6.12.35

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-201-fa.html


دانشگاه شیراز
چکیده:   (3287 مشاهده)

     با توجه به سطح توسعه ­ی اقتصادی، زنان نقش اساسی در کشاورزی و توسعه ­ی روستایی به ­ویژه در کشورهای درحال توسعه ایفا می­ کنند. یکی از راه ­های پیشرفت، توجه به توسعه ­ی فعالیت ­های کارآفرینی در روستاها است. هدف این پژوهش تحلیل متغیرهای فردی و حمایت ­کننده فعالیت­های کارآفرینی زنان روستایی در استان فارس است. پژوهش با استفاده از روش پیمایش و نمونه­ گیری تصادفی طبقه ­بندی انجام شد. جامعه ­ی آماری تحقیق شامل کلیه ­ی اعضای شرکت ­های صندوق حمایت از توسعه ­ی بخش کشاورزی زنان در استان فارس (3033 نفر) بوده که در قالب سه شرکت در شهرهای مرودشت، شیراز و استهبان فعالیت می­ کنند. حجم نمونه طبق جدول کرجسی و مورگان 393 نفر تعیین شد. نتایج نشان داد که برای توسعه­ ی فعالیت ­های کارآفرینی زنان روستایی، ارتقای سطح روحیه و انگیزه­ ی زنان کارآفرین و فراهم­ سازی زیرساخت­ های لازم از جمله ایجاد فضای مناسب کسب ­وکار توأم با سیاست ­های تسهیل­ کننده از سوی شرکت مادرتخصصی صندوق حمایت از توسعه­ ی سرمایه ­گذاری در بخش کشاورزی ضروری است. نتایج نشان داد که گویه ­های "کسب درآمد و سود" و "ارتقای سطح تولید داخلی با کیفیت بالا" مهم­ترین موارد در ایجاد انگیزه ­ی زنان روستایی نسبت به مبادرت به فعالیت­ های کارآفرینی است. طبق یافته­ ها زنان کارآفرین مرودشت در زمینه­ ی اثربخشی منابع اطلاعاتی، خلاقیت، مهارت در تدوین طرح تجاری، روحیه ­ی کارآفرینی، دانش کارآفرینی، انگیزه­ ی کارآفرینی، اثربخشی اطلاعات، برخورداری از آموزش توسط شرکت، سیاست ­های حمایتی دولت، سیاست­ هایتسهیل­ کننده شرکت، فضای کسب و کار و توان مدیریتی مدیرعامل صندوق ­ها، وضعیت مطلوب­ تری در مقایسه با زنان کارآفرین شهرستان ­های شیراز و استهبان داشتند. بنابراین، زنان کارآفرین مرودشتی می­توانند به­ عنوان الگویی برای زنان شاغل در این فعالیت ­ها در دو شهرستان دیگر محسوب شوند؛ بنابراین، پیشنهاد می­شود تا ضمن برگزاری نشست­ های ادواری زنان عضو صندوق­ های کارآفرینی سه شهرستان، امکانی فراهم گردد تا این زنان کارآفرین به­ صورت مستمر با یکدیگر در تعامل نزدیک بوده و ضمن بحث و تبادل ­نظر به انتقال تجربیات ارزشمند و موفق خود به سایرین بپردازند.


 

متن کامل [PDF 744 kb]   (653 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کارآفرینی در کشاورزی
دریافت: 1398/8/11 | پذیرش: 1398/9/10 | انتشار: 1398/11/21

فهرست منابع
1. Adelaja, S., C. Peterson, M. Beth lake, C. Popelier and B. Rustem. 2007. Enabling innovation in michigan agriculture; avaible agriculture report. East Lansing: MSU land policy Institute.
2. Ahmadpour Dariani, M. and M. Moghimi. 2012. Entrepreneurship Basis. Tehran: Farandish (In Persian).
3. Ahmadpour Dariani, M. 2004. Entrepreneurship: Definitions, theories and models. Tehran: Pardis publications.
4. Aminpour, M. 2002. Successful expriences of some countries about financial empowerment of rural women. Proceedings of conference of rural women's microfinance. human science and cultural studies institute (In Persian).
5. Archibong, C.A. 2004. Technology, infrastructure and entrepreneurship: Role of the government in building a sustainable economy. School of Business and Economics North Caroliana A & T State University.
6. Banazadeh, A. 2018. Social Capital and Entrepreneurship of Rural Women: The Case of Fars province agricultural development specialized holding companies. M.Sc. Thesis of department of agricultural extension and education, School of agriculture, shiraz university (In Persian).
7. Fallah Jolodar, F., J. Hosseini, M. Hosseini and M. Mirdamadi. 2007. Influencimg factors of rural women successful of Northern Iran. Rural ansd Village, 4(10): 87-115 (In Persian).
8. Gholipour, A. and A. Rahmanian. 2009. Relationship of economic, cultural and educational factors and the empowerment of head household women. Social Welfare, 11(40): 48-62 (In Persin).
9. Golkar Fard, M. and K. Rezaei-Moghaddam. 2019. Relationship between entrepreneurship and empowerment dimensions of rural women in Fars province. Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 6(11): 1-10 (In Persian).
10. Hadian, A. and A. Saharkhiz. 2006. Determination of economic contribution of rural women in husbandry activities, Case of Jahrom county. Journal of Human Science of Isfahan University, 21(2): 21-39 (In Persian).
11. Hosseini, S.J. and H. Ahmadi. 2011. Affective factors contributing to entrepreneurial attitudes of university students in Iran. Annals of Biological Research. Retrieved from: http://Scholarsresearchlibrary.Com/archived.html/.
12. Izadi, B.H., K. Rezaei-Moghaddam and A. Asadollahpour. 2016. Influencing factors and obstacles for accomplishing entrepreneurship development in agricultural home-based businesses in villages of Shiraz. Iran Agricultural Extension and Education Journal, 12(1): 39-51 (In Persian).
13. Khodaverdiloo, S. and F. Barimani. 2009. The role of microfinance in empowerment of poor women and those who are head of households. Proceedings of the Second Conference of Empowerment of Household Head Women. Tehran Municipality, Women Affairs (In Persian).
14. Kiakojouri, D., A. Kouzehgari and B. Amiri. 2012. The necessity of entrepreneurship in social and economic development of the community. National Conference of Entrepreneurship and Knowledge-Based Business Management. Babolsar (In Persian).
15. Kohi, N. and H. Chaharsoghi Amin. 2018. Challenges for rural women entrepreneurship development (The case study: Ilam city). Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 5(10): 55-61 (In Persian).
16. Krejcie, R.V. and D.W. Morgan. 1970. Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30: 607-610. [DOI:10.1177/001316447003000308]
17. Masoomi, E. 2015. Determinants of Entrepreneurial Opportunity Recognition by Agricultural Entrepreneurs. M.Sc. thesis of Department of Agricultural Extension and Education, School of Agriculture, Shiraz University (In Persian).
18. Mollashahi, Gh. 2011. Investigation of microfinance role on rural womenr empowerment: Case of microfinance fund of rural women. International Conference of Rural Development. Sistan and Balouchestan University (In Persian).
19. Morris, M. and P. Lewis. 1995. The determinants of entrepreneurial activity: Implication for marketing. European Journal of Marketing, 29(7): 64-89. [DOI:10.1108/03090569510094991]
20. Naqavi, Z.F. and L. Shahnaz. 2002. How do women decide to work in Pakistan? Pakistan Development Review, 41(4): 1-23. [DOI:10.30541/v41i4IIpp.495-513]
21. Organization of Agriculture Jihad. 2015. Priodical reports of microfinance funds of nomadic and rural women. Nomadic and Rural Women Affairs of Fars Province.
22. Organization of Agriculture Jihad. 2016. Priodical reports of agricultural development specialized holding companies of Estahban, Shiraz and Marvdasht counties. Nomadic and Rural Women Affairs of Fars Province.
23. Pages, E.R. and D.M. Markley. 2004. Understanding the environment for rural North Carolina. Center for Rural Entrepreneurship. Retrieved from: http://ruraleship.org.
24. Rashidi, S. 2014. The role of women entrepreneurship in rural development. National Conference of Status and Role of Women in Jihadist Management. Torbat Heydariyeh University (In Persian).
25. Rezaei-Moghaddam, K. and B. Izadi. 2019. Entrepreneurship in small agricultural quick-impact enterprises in Iran: Development of an index, effective factors and obstacles. Journal of Global Entrepreneurship Research, 9(17): 1-21. [DOI:10.1186/s40497-018-0133-3]
26. Rezaei-Moghaddam, K., O. Karami and M. Fatemi. In press. The Comparative Analysis of Marketing Activities among Rural Women Entrepreneurs in Fars Province, Iran. Journal of Global Entrepreneurship Research.
27. Saeidi Mehrabad, M. and M.M. Mohtadi. 2009. The impact of entrepreneurship education on the development of entrepreneurial behavior: Case Study: Ministry of Labour and Social affairs. Journal of Entrepreneurship Development, 1(2): 57-73.
28. Stel, A., M. Caree and R. Thurik. 2004. The effect of entrepreneurship on national economic growth: An analysis using the GEM database, The First GEM Research Conference, Entrepreneurship, Government Policies, and Economic Growth.
29. Tang, H.K. and K.T. Yeo. 1995. Technology, entrepreneurship and national development. New York: Lessons from Sing.
30. Urbano, D., N. Toledano and D. Soriano. 2010. Analyzing social entrepreneurship from an institutional perspective: Evidence from Spain, Journal of Social Entrepreneurship, 1: 54-69. [DOI:10.1080/19420670903442061]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by : Yektaweb