Seyed Mehdi Khakzadian S M K, Hamid Rezaei H R. Identifying and Analyzing Factors Affecting the Entrepreneurial Marketing in Agricultural Cooperatives in Mazandaran Province. jea. 2021; 8 (15) :46-54
URL:
http://jea.sanru.ac.ir/article-1-247-fa.html
خاکزادیان سید مهدی، رضائی حمید. شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر بازاریابی کارآفرینانه در تعاونیهای کشاورزی استان مازندران. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی. 1400; 8 (15) :54-46
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-247-fa.html
گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی پردیسان، فریدونکنار،
چکیده: (1014 مشاهده)
تحولات پیچیده و سریع چند دهه اخیر موجب شده است که کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، تعاونیها را بهعنوان زمینهای برای دستیابی به اهداف توسعه از جمله توسعه اقتصادی در نظر بگیرند. نتایج بررسیها حاکی از آن است که عوامل زیادی سبب تقویت تعاونیها میشوند که در این میان، بسیاری از محققان تأکید ویژهای بر روی بازاریابی کارآفرینانه داشته و آنرا یکی از مهمترین عوامل تعیینکننده بقاء تعاونیها در نظر میگیرند. هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر بازاریابی کارآفرینانه در تعاونیهای کشاورزی استان مازندران بود. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از حیث روش اجرا، توصیفی- پیمایشی و از نوع هدفمند بود که به روش آمیخته اکتشافی انجام شده است. در مرحله کیفی تیم مشارکتکننده تحقیق 10 نفر از خبرگان دانشگاهی بودند که به روش هدفمند و تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند. در مرحله کمی جامعه آماری، مدیران تعاونیهای کشاورزی استان مازندران به تعداد 290 نفر بودند که حجم نمونه مطابق جدول کرجسی و مورگان 165 نفر تعیین و برای نمونه گیری از روش تصادفی ساده استفاده شد. برای شناسایی عوامل از روش تحلیل محتوا و برای تحلیل روابط متغیرها از روش معادلات ساختاری با نرمافزار اسمارت پیالاس استفاده شده است. نتایج نشان داد عوامل مؤثر بر بازاریابی کارآفرینانه تعاونیهای کشاورزی، شامل 15 مولفه در قالب سه بعد (زمینهای، علی و محیطی) میباشند. همچنین تحلیل معادلات ساختاری نشان داد عوامل زمینهای (0/344)، علی (0/503) و محیطی (0/258) بر بازاریابی کارآفرینانه تأثیر مثبت و معنیدار دارند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
کارآفرینی در کشاورزی دریافت: 1399/11/1 | پذیرش: 1399/12/23 | انتشار: 1400/5/26