دوره 9، شماره 17 - ( بهار و تابستان 1401 )                   جلد 9 شماره 17 صفحات 14-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hajimirrahim S D. Solutions of Establishing and Institutionalizing the Commercialization System of Technological Achievements, Case Study: Agricultural Research and Education Centers in Ministry of Agriculture, Jahad. jea. 2022; 9 (17) :1-14
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-252-fa.html
حاجی میررحیمی سید داود. راهکارهای استقرار و نهادینه سازی نظام تجاری سازی دستاوردهای فناورانه کشاورزی مورد مطالعه: مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی وزارت جهادکشاورزی. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی. 1401; 9 (17) :14-1

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-252-fa.html


عضو هیئت علمی و دانشیار سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی
چکیده:   (113 مشاهده)
چکیده مبسوط
مقدمه و هدف : بی­ تردید رمز ماندگاری مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی ایران در عرصه پژوهش، آموزش و توسعه منابع انسانی، حرکت بر مدار بازارمحوری و تأمین تقاضای بازار بخش کشاورزی به دستاوردهای فناورانه و نیروی انسانی توانمند می­باشد. هدف تحقیق دستیابی به راهبردها و روش های تسهیل و تسریع روند توسعه فعالیت­های تجاری­ سازی دستاوردهای فناورانه در مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی بود.
مواد و روش ها: این تحقیق با توجه به نوع هدف، به روش پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه انجام شد. جامعه آماری شامل اعضای هیأت علمی آموزشی و پژوهشی و مدرسین مراکز یاد شده بود که پس از تعیین حجم نمونه تحقیق به تعداد 190 نفر و بهره­گیری از روش نمونه ­گیری تصادفی طبقه ­ای نسبی تحقیق اجرا شد. برای تأیید اعتبار ظاهری ابزار سنجش از دیدگاه 10 نفر از متخصصین حوزه تجاری ­سازی یافته ­های تحقیقاتی و برای تأیید پایایی نیز از آزمون کرونباخ آلفا استفاده شد.
یافته ها: نتایج آزمون من­ویتنی نشان داد که اختلاف معنی­داری بین «میانگین اهمیت راهکارهای استقرار و نهادینه سازی نظام تجاری­سازی» با «میانگین اجرای کنونی» آنها وجود دارد و غالب این راهکارها در سطح مناسبی اجرا نمی­شوند. نتایج تحلیل عاملی نیز نشان داد که سه عامل اصلی « قابلیت­های تجاری­سازی مدرسین، محققین، دانشجویان و دانش­آموختگان مراکز و زیرساخت­های فناوری» (با مقدار ویژه 8/75 و درصد واریانس27/36 درصد)، «گروه­گرایی و تعاملات مراکز با مؤسسات آموزشی-پژوهشی داخلی و خارجی» (با مقدار ویژه 6/11 و درصد واریانس19/1 درصد) و «مشارکت در نمایشگاه­ها و ارائه مشاوره کارآفرینی و تجاری ­سازی» (با مقدار ویژه 6/1 و درصد واریانس 19/07 درصد)، بیش از 65/5 درصد واریانس کل راهکارهای استقرار و نهادینه ­سازی نظام تجاری ­سازی دستاوردهای فناورانه را تبیین کرده ­اند.
نتیجه گیری: توسعه قابلیت­های تجاری ­سازی محققین از طریق برنامه ­ریزی پودمان­ های آموزشی تجاری­ سازی و برنامه ­ریزی برای عضویت مراکز در انجمن­ها و اتحادیه ­های علمی و فناوری داخلی و خارجی و برنامه ­ریزی و اجرای طرح­ های توسعه ایده (استارتاپ) و شبکه­ سازی تولید تا تجاری ­سازی از مهمترین راهکارهای استقرار و نهادینه­ سازی نظام تجاری­سازی دستاوردهای فناورانه کشاورزی ارزیابی شد.
متن کامل [PDF 2307 kb]   (33 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کارآفرینی در کشاورزی
دریافت: 1399/11/10 | پذیرش: 1400/7/26 | انتشار: 1401/5/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by : Yektaweb