دوره 8، شماره 16 - ( پاییز و زمستان 1400 )                   جلد 8 شماره 16 صفحات 23-13 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Masoomi E, Rezaei-Moghaddam K. Factors Affecting Entrepreneurial Opportunity Exploitation in Iran Agriculture Sector. jea. 2021; 8 (16) :13-23
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-260-fa.html
معصومی احسان، رضائی مقدم کورش. عوامل مؤثر بر بهره برداری از فرصت های کارآفرینانه در بخش کشاورزی ایران. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی. 1400; 8 (16) :23-13

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-260-fa.html


بخش ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز
چکیده:   (341 مشاهده)
چکیده مبسوط
مقدمه و هدف: فرصت به‌عنوان یک عنصر حیاتی برای درک کارآفرینی در بخش کشاورزی بیان شده است. تشخیص و بهره‌برداری از فرصت‌های کارآفرینانه از مهم‌ترین فرآیندهای تجارت کشاورزی محسوب می‌شوند. با این‌وجود، عوامل مؤثر بر تشخیص فرصت بیشتر از عوامل اثرگذار بر بهره‌برداری از فرصت‌ها مورد توجه قرار گرفته است. بررسی این مفاهیم در بخش کشاورزی کشورهای درحال‌ توسعه، نیز یکی از موضوعاتی است که در پژوهش‌های کارآفرینی نادیده گرفته شده است. هدف این پژوهش پیمایشی، بررسی عوامل مؤثر بر تعداد فرصت‌های بهره‌برداری­شده توسط کارآفرینان کشاورزی ایران بود. این عوامل با یک چشم‌انداز بخشی (با در نظرگرفتن بخش کشاورزی) مورد ملاحظه قرار گرفت.
مواد و روش‌ها: نمونه آماری این مطالعه را 256 نفر از کارآفرینان کشاورزی تشکیل دادند (721 =N). داده‌ها به‌وسیله پرسشنامه‌ جمع‌آوری شد که روایی صوری آن توسط اساتید دانشگاه شیراز مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ اندازه‌گیری شد (0/92 α 0/78). تحلیل داده‌ها به‌وسیله نرم‌افزار R انجام گرفت.
یافته‌ها: یافته­ ها بیانگر اثر مثبت و معنی‌دار متغیرهای شبکه‌های اجتماعی (0/092 =B)، درک محیط کشاورزی (0/099 =B) و همچنین تجربه در زمینه‌ی کشاورزی (0/022 =B) بر تعداد فرصت‌های بهره‌برداری­شده بود. تحصیلات (0/022- =B) دارای اثر منفی و معنی‌دار بر متغیر وابسته بود. بر اساس یافته ها، مردان در بهره‌برداری از فرصت‌های کارآفرینانه موفق‌تر از زنان و کارآفرینان ساکن روستا نیز در بهره‌برداری از فرصت‌های کارآفرینانه موفق‌تر از کارآفرینان شهری بودند.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته­ های این مطالعه، بهبود درک محیط کشاورزی، کسب تجربه، پیوستن به شبکه­ های گسترده در زنجیره کشاورزی، برای کارآفرینان کشاورزی پیشنهاد شد. همچنین، توسعه دانشگاه­ های کارآفرینانه و بهبود تصویر کشاورزی پیشنهادهایی بودند که برای دولت و سایر ذینفعان در حوزه کارآفرینی کشاورزی ارائه شد.
 
متن کامل [PDF 641 kb]   (91 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کارآفرینی در کشاورزی
دریافت: 1399/12/16 | پذیرش: 1400/1/23 | انتشار: 1400/12/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by : Yektaweb