دوره 8، شماره 16 - ( پاییز و زمستان 1400 )                   جلد 8 شماره 16 صفحات 53-44 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nasiri M, Saeedi P. Designing a Success Model for Start-up Agricultural Businesses with an Interpretive Structural Modeling Approach. jea. 2021; 8 (16) :44-53
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-271-fa.html
خسروی محسن، نصیری مجید، سعیدی پرویز. طراحی الگوی موفقیت کسب‌ وکارهای نوپای کشاورزی با رویکرد مدل سازی ساختاری تفسیری. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی. 1400; 8 (16) :53-44

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-271-fa.html


گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
چکیده:   (254 مشاهده)
چکیده مبسوط
مقدمه و هدف: اهمیت کسب‌وکارهای نوپا در بخش کشاورزی بیش از هر زمان دیگری مشخص است. لیکن، برای رسیدن به این مهم، فراهم‌کردن محیط و شرایط مناسب کسب‌وکارهای نوپا مورد نیاز است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی موفقیت کسب‌وکارهای نوپای کشاورزی با رویکرد مدل‌‌سازی ساختاری تفسیری بود.
مواد و روش‌ها: تحقیق حاضر بر اساس هدف از نوع کاربردی و بر اساس روش، توصیفی- همبستگی است. در گام اول عناصر تشکیل‌دهنده الگوی موفقیت کسب‌وکارهای نوپای کشاورزی براساس مصاحبه نیمه­ ساختارمند با 11 نفر از خبرگان دانشگاهی استخراج شد.
یافته‌ها: خروجی این مرحله شناسایی 52 متغیر در 9 بعد (توانایی‌های فردی و مدیریتی، منابع انسانی، عوامل محیطی، فعالیت‌های بازاریابی، مسائل مالی، توسعه محصول/ کسب‌وکار، رضایت مشتریان، استراتژی،  شبکه‌سازی و ارتباطات) بود. برای سطح‌بندی ابعاد از مدل‌سازی ساختاری تفسیری و برای خوشه‌بندی از تحلیل میک‌مک1 استفاده شد. نتایج ساختاری تفسیری نشان داد ابعاد موفقیت کسب‌وکارهای نوپای کشاورزی در چهار سطح قرار دارند که زیربنای موفقیت در درجه اول، ابعاد (توانایی‌های فردی و مدیریتی، عوامل محیطی و مسائل مالی)، در درجه دوم منابع انسانی، در درجه سوم فعالیت‌های بازاریابی و در درجه چهارم ابعاد (توسعه محصول/ کسب‌وکار، رضایت مشتریان، استراتژی، شبکه‌سازی و ارتباطات) می­باشند. همچنین، پس از تحلیل میک‌مک، منابع انسانی در خوشه خودمختار، ابعاد (فعالیت‌های بازاریابی، رضایت مشتریان، شبکه‌سازی و ارتباطات) در خوشه وابسته، ابعاد (استراتژی، توسعه محصول/ کسب‌وکار) در خوشه پیوندی و ابعاد (توانایی‌های فردی و مدیریتی، عوامل محیطی، مسائل مالی) در خوشه مستقل قرار گرفتند.
نتیجه‌گیری: در نهایت به مسئولین پیشنهاد می‌شود در راستای رسیدن کسب‌وکارهای نوپای کشاورزی به موفقیت، سند چشم‌انداز برای بخش کشاورزی تدوین کنند.

[1] MICMAC
متن کامل [PDF 1158 kb]   (59 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کارآفرینی در کشاورزی
دریافت: 1400/2/26 | پذیرش: 1400/4/20 | انتشار: 1400/12/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by : Yektaweb