دوره 8، شماره 16 - ( پاییز و زمستان 1400 )                   جلد 8 شماره 16 صفحات 77-68 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alikhani H, Isfandyari Moghaddam A, Saeedi P. Identification and Analysis of Factors Affecting Digital Entrepreneurship in Knowledge-Based Companies in Mazandaran Province. jea. 2021; 8 (16) :68-77
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-273-fa.html
علیخانی حسین، اسفندیاری مقدم علیرضا، سعیدی پرویز. شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر کارآفرینی دیجیتال در شرکت ‌های دانش بنیان استان مازندران. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی. 1400; 8 (16) :77-68

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-273-fa.html


گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
چکیده:   (264 مشاهده)
چکیده مبسوط
مقدمه و هدف: با ورود به عصری که به جامعه اطلاعاتی مرسوم است، کارآفرینی در فضای دیجیتال به ‌عنوان رویکردی نو در راه‌­اندازی کسب‌وکارها بر مبنای یک تفکر و ایده جدید در بین فعالان عرصه خدمات و تولید جایگاه برجسته­ ای یافته است؛ لذا هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر کارآفرینی دیجیتال در شرکت‌های دانش‌بنیان استان مازندرانمی­باشد.
مواد و روش‌ها: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از حیث روش اجرا، توصیفی- پیمایشی و از نوع هدفمند می ­باشد که به روش آمیخته اکتشافی انجام شده است. در مرحله کیفی، تیم مشارکت‌کننده تحقیق 10 نفر از خبرگان دانشگاهی بودند که به روش هدفمند و تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند. در مرحله کمی جامعه آماری، کلیه مدیران شرکت‌های دانش­‌بنیان به تعداد 197 نفر بودند که حجم نمونه مطابق جدول کرجسی و مورگان 132 نفر تعیین و برای نمونه‌گیری از روش تصادفی ساده استفاده شد. در مرحله کیفی، برای شناسایی عوامل از روش تحلیل محتوا و در مرحله کمی، برای تحلیل روابط متغیرها از روش معادلات ساختاری و نرم افزار SmartPLS3 استفاده شده است.
یافته‌ها: نتایج تحلیل محتوا نشان دادند عوامل مؤثر بر کارآفرینی دیجیتال ، شامل 39 مولفه در قالب هفت بعد (ساختاری- استراتژی- مدیریتی- افراد- فناوری- محتوایی- محیطی) هستند. همچنین نتایج معادلات ساختاری نشان دادند عوامل ساختاری (0/620)، استراتژی (0/366)، مدیریتی (0/587)، افراد (0/412)، فناوری (0/491)، محتوایی (0/307) و محیطی (0/318) بر کارآفرینی دیجیتال در شرکت‌ های دانش­‌بنیان تأثیر مثبت و معنی‌دار دارند.
نتیجه‌گیری: در نهایت می‌توان گفت، کارآفرینی دیجیتال برای شرکت‌های دانش‌بنیان امری ضروری است.
 
 
متن کامل [PDF 559 kb]   (57 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/2/29 | پذیرش: 1400/6/22 | انتشار: 1400/12/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by : Yektaweb