دوره 8، شماره 15 - ( بهار و تابستان 1400 )                   جلد 8 شماره 15 صفحات 126-136 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mojaverian S M, eshqi F, Rahmani esmaeili H. Investigating the Effect of tea Packaging Characteristics on Consumer Preferences using the Approach New Combination of Conjoint Analysis and Artificial Neural Network. jea. 2021; 8 (15) :126-136
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-275-fa.html
مجاوریان سید مجتبی، عشقی فواد، رحمانی اسماعیلی حسین. بررسی تأثیر ویژگی های بسته بندی چای بر ترجیحات مصرف کننده با استفاده از رویکرد جدید ترکیبی تحلیل متقارن و شبکه عصبی مصنوعی. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی. 1400; 8 (15) :126-136

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-275-fa.html


دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیغی ساری
چکیده:   (194 مشاهده)
ترجیحات مصرف‌کنندگان در مورد بسته‌بندی چای، اهمیت بسیار زیادی در صنایع و کسب و کارهای بسته‌بندی چای دارد.  در این مطالعه با ترکیب روش تحلیل متقارن با الگوریتم شبکه عصبی مصنوعی،  به شناسایی ترجیحات خریداران برای بسته‌بندی چای و عوامل موثر بر آن استفاده شده است. بسته‌بندی چای با انتقال اطلاعات بصری و متنی، بر ترجیحات مصرف‌کننده و بازاریابی آن اثرگذار می‌باشد. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر ویژگی‌های بسته‌بندی چای هم‌زمان با مؤلفه قیمت بر ترجیحات مصرف‌کنندگان با روش تحلیل متقارن و شبکه عصبی مصنوعی مبتنی بر تحلیل متقارن در شهر ساری صورت گرفت. داده ­های مورد نیاز در سال 1397 با تکمیل 296 پرسشنامه جمع آوری گردید. در این پژوهش از نرم­افزارهای SPSS و اکسل استفاده شده است. بر پایه نتایج تحلیل متقارن از بین چهار ویژگی شکل، اطلاعات، قیمت و سابقه برند؛ اطلاعات روی بسته بیشترین تأثیر را از نظر مصرف‌کننده داشت، همچنین اطلاعات محدود ترجیح بیشتری نسبت به اطلاعات کامل‌تر دارد. برندهای نسبتاً جدید اولویت بیشتری نسبت به برندهای باسابقه طولانی‌تر دارند. با استفاده از وزن حاصله از تحلیل متقارن در شبکه عصبی مصنوعی به همراه ورود متغیرهای درآمد، سن و میزان مصرف چای، نتایج نشان داد میزان تأثیر اطلاعات، قیمت، شکل و سابقه برند بر انتخاب مصرف‌کنندگان، به ترتیب حدود 25 درصد، 50 درصد، 22 درصد و 19 درصد می‌باشد. در مدل شبکه عصبی با ورود متغیرهای درآمد، سن و مصرف، با توجه به درآمد و مصرف انتخاب از حالت ذهنی (خواسته) به حالت انتخاب مصرفی (نزدیک به تقاضا) تعدیل شده است که لحاظ کردن ویژگی‌های فردی در مدل شبکه عصبی منجر به واقعی‌تر نشان دادن ترجیحات مصرف‌کننده در مدل شبکه عصبی مصنوعی شده است؛ برای نمونه، تأثیر متغیر قیمت چای در مدل تحلیل متقارن از 24 درصد به 50 درصد در مدل ترکیبی شبکه عصبی مصنوعی بر پایه تحلیل متقارن افزایش یافته است. با توجه به نتایج حاصله از پژوهش، کارآفرینان و صاحبان کسب و کارهای مرتبط با بسته بندی چای باید بسته بندی را به‌صورت ترکیبی از اطلاعات حداقلی (اسم برند، قیمت مصرف‌کننده و تاریخ تولید و انقضا) با شکل قوطی استوانه‌ای و سطح بالای قیمت انجام دهند.
متن کامل [PDF 1685 kb]   (39 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اقتصاد کشاورزی
دریافت: 1400/3/16 | پذیرش: 1400/5/10 | انتشار: 1400/5/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by : Yektaweb