دوره 9، شماره 17 - ( بهار و تابستان 1401 )                   جلد 9 شماره 17 صفحات 58-46 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moosavi Rashedi S H, Makizadeh V, Hasanpour Qorughchi E. Entrepreneurship Development Strategy in Shared Business (Case Study Rural Areas of Dasht-e Azadegan township). jea. 2022; 9 (17) :46-58
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-290-fa.html
موسوی راشدی سیدحبیب، مکی زاده وحید، حسن پور قروقچی اسماعیل. راهبرد توسعه کارآفرینی در کسب وکارهای اشتراکی (مطالعه موردی: مناطق روستایی شهرستان دشت آزادگان). راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی. 1401; 9 (17) :58-46

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-290-fa.html


گروه مدیریت بازرگانی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران و استادیار، گروه مدیریت بازرگانی،دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران
چکیده:   (179 مشاهده)
چکیده مبسوط
مقدمه و هدف: سازمان‌های برتر، بهترین استراتژی‌ها را برای رسیدن به اهداف خود انتخاب می‌کنند. آنها از منابع محدود برای غلبه بر موانع موجود استفاده می‌کنند. برای هر سازمانی دستیابی به مزایای آینده بدون داشتن استراتژی غیر ممکن است. پژوهش حاضر پس از شناسایی عوامل داخلی و خارجی موثر بر فروش اشتراکی محصولات روستاییان، بهترین استراتژی را ارائه می ­دهد. هدف از انجام تحقیق ارائه راهبردهایی برای توسعه کارآفرینی در کسب وکارهای اشتراکی مناطق روستایی است.
مواد و روش‌ها: تحقیق حاضر یک تحقیق کاربردی است. جامعه مورد مطالعه شامل 100 نفر از اعضای تعاونی روستایی فعال در صنایع دستی و کارشناسان خبره و اساتید دانشگاه  است. از ماتریس SWOT برای تجزیه و تحلیل و از ماتریس QSPM برای انتخاب استراتژی استفاده شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از ابزار پرسشنامه بدون ساختار و مصاحبه میدانی استفاده شد.
یافته‌ها: بر اساس یافته‌های تحقیق بدست آمده نشان داد در محیط درونی 11 نقطه قوت و 9 نقطه ضعف و در محیط بیرونی 11 فرصت و 10 تهدید شناسایی شد. مهم ترین فرصت‌ها شامل استقبال مصرف کنندگان از محیط مجازی بازار و افزایش روند رو به رشد صادرات است و از مهمترین تهدیدات موجود مربوط به افزایش دستمزد کارگران است. عوامل درونی و نقاط قوت شامل توان فنی منابع انسانی، فرهنگ سازمانی و روابط بین افراد است و نقاط ضعف مربوط به کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش است. همچنین، نتایج اولویت­ بندی راهبردهای ماتریس SWOT نشان داد راهبرد تهاجمی با داشتن بالاترین امتیاز، مناسبترین راهبرد جهت توسعه کارآفرینی درکسب‌وکارهای اشتراکی شهرستان دشت آزادگان است. استراتژی‌های حاصل از راهبرد تهاجمی بر اساس بیشترین جذابیت، عبارتند از خلاقیت و نوآوری در طراحی، بسته­ بندی و تولید محصولات با 6/86، استراتژی گسترش بازار از طریق تنوع محصولات با 6/23، استراتژی بازاریابی رابطه­ مند با 5/87 و ارتقاء دانش و مهارت با 5/41 بدست آمد.
نتیجه گیری: بر اساس یافته‌های این پژوهش، بکارگیری خلاقیت و نوآوری در طراحی، تولید و بسته­بندی محصولات، تنوع محصولات، بازاریابی رابطه ­مند، ارتقاء دانش و مهارت­ آموزی به عنوان مشوق‌های مهم برای توسعه کارآفرینی و ورود به بازارهای خارجی و صادرات محصولات پیشنهاد شده است.

 
متن کامل [PDF 1820 kb]   (68 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کارآفرینی در کشاورزی
دریافت: 1400/9/8 | پذیرش: 1401/3/2 | انتشار: 1401/5/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by : Yektaweb