دوره 8، شماره 16 - ( پاییز و زمستان 1400 )                   جلد 8 شماره 16 صفحات 112-97 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi Amaleh Z, Fatemi M. Determinants of Entrepreneurial Activities Development of Rural Women: The Case of Omid Entrepreneurship Fund of Larestan County. jea. 2021; 8 (16) :97-112
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-291-fa.html
کریمی عمله زهرا، فاطمی مهسا. تعیین‌کننده‌های توسعه‌ی فعالیت‌های کارآفرینی زنان روستایی: مورد صندوق کارآفرینی امید شهرستان لارستان. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی. 1400; 8 (16) :112-97

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-291-fa.html


بخش ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
چکیده:   (250 مشاهده)
چکیده مبسوط
مقدمه و هدف: با توجه به اهمیت و نقش مؤثر کسب‌وکارهای کوچک و متوسط روستایی به­عنوان محرک و تسریع‌کننده‌ی توسعه انسانی و اقتصادی، لزوم توجه به توسعه و پایداری این فعالیت‌ها حائز اهمیت است. زنان روستایی به­عنوان نیمی از جمعیت مناطق روستایی، تأثیر مستقیمی در توسعه­ی این نوع کسب‌وکارها دارند. هدف از مطالعه حاضر، بررسی تعیین‌کننده‌های توسعه‌ی فعالیت‌های کارآفرینی زنان روستایی شهرستان لارستان در استان فارس است.
مواد و روش‌ها: در این پژوهش توصیفی با استفاده از فن پیمایش به جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه پرداخته شد. روایی پرسشنامه توسط نظرات اساتید بخش ترویج و آموزش کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز و پایایی آن با انجام یک مطالعه راهنما (پایلوت) با نمونه‌ای خارج از نمونه اصلی پژوهش (زنان روستاهای شهرستان مرودشت) صورت گرفت. برای سنجش پایای پرسشنامه از آزمون ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید که میزان این ضریب برای متغیرهای پژوهش بین 74/0 تا 93/0 محاسبه شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمام زنان روستایی عضو صندوق کارآفرینی امید شهرستان لارستان (440 نفر) بودند که طبق فرمول کوکران، حجم نمونه 108 نفر تخمین زده شد. سپس طبق روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی، پاسخگویان از دو گروه زنان عضو (111 نفر) و زنان غیرعضو (105 نفر) انتخاب شده و نهایتاً 216 نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند. دو الگوی علّی به تفکیک دو گروه زنان روستایی عضو و غیرعضو ترسیم شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل مسیر زنان گروه عضو نشان داد که، روحیه کارآفرینی، سطح تحصیلات، بهره‌مندی از آموزش‌های کارآفرینی، مهارت در تدوین طرح تجاری، سیاست‌های حمایتی دولت، فضای کسب‌وکار، گرایش کارآفرینانه و شبکه‌سازی اجتماعی و سازمانی، عواملی هستند که به­طور مستقیم بر توسعه­ی فعالیت‌های کارآفرینی زنان عضو تأثیر دارند. از سوی دیگر، طبق مدل گروه زنان غیرعضو، تنها سه عامل سطح تحصیلات، فضای کسب‌وکار و شبکه‌سازی اجتماعی و سازمانی، از عوامل مؤثر بر توسعه فعالیت‌های کارآفرینانه زنان غیرعضو بودند. در هر دو الگوی علّی مطالعه، تأثیرات غیرمستقیم عوامل از طریق متغیرهای میانجی نیز قابل­مشاهده است.
نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان داد که، زنان عضو صندوق کارآفرینی امید از لحاظ ویژگی‌های فردی کارآفرینانه و شرایط کسب‌ وکار بهتر از گروه غیرعضو بوده؛ به‌طوری‌که، مدل علّی گروه زنان عضو صندوق نیز مدلی قوی‌تر و مبیّن مجموعه عوامل متنوع‌تری بر توسعه فعالیت‌های کارآفرینی زنان روستایی در مقایسه با مدل دیگر است. از جمله مهم‌ترین توصیه‌های مطالعه در راستای بهبود وضعیت کسب‌وکارهای زنان روستایی، توجه به آموزش‌های متنوع کارآفرینی مانند تقویت مهارت در تدوین طرح تجاری و بهبود خصیصه‌های پنج‌گانه‌ی گرایش کارآفرینانه در زنان روستایی بود؛ همچنین تمرکز بر شبکه‌سازی گروه‌های مختلف زنان روستایی نیز می‌تواند بر بهبود عملکرد کسب‌وکارهای آنان تأثیرگذار باشد. در نهایت، فرهنگ‌سازی پیرامون حضور و نقش زنان در فعالیت‌های اقتصادی-اجتماعی روستا نیز عاملی مهم در توسعه فعالیت‌های کارآفرینانه زنان خواهد بود.
 
متن کامل [PDF 1081 kb]   (52 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کارآفرینی در کشاورزی
دریافت: 1400/9/21 | پذیرش: 1400/10/28 | انتشار: 1400/12/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by : Yektaweb