دوره 9، شماره 17 - ( بهار و تابستان 1401 )                   جلد 9 شماره 17 صفحات 136-125 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi Firouzjaie A, Ahmadi L, Khalaj H, Aghajani Afrouzi A. Analysis of Barriers to the Creation and Development of Organic Wheat Production Business and Providing Solutions: A Case of Wheat Growers in Markazi Province. jea. 2022; 9 (17) :125-136
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-312-fa.html
احمدی فیروزجائی علی، احمدی لیلی، خلج حمیده، آقاجانی افروزی علی اکبر. تحلیل موانع ایجاد و توسعه کسب وکار تولید گندم ارگانیک و ارائه راهکارها: مورد مطالعه گندمکاران استان مرکزی. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی. 1401; 9 (17) :136-125

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-312-fa.html


گروه علوم کشاورزی، دانشگاه پیام نور
چکیده:   (134 مشاهده)
چکیده مبسوط
مقدمه و هدف: کسب­وکارهای کشاورزی متعارف به علت استفاده بیش از حد از نهاده ­های خارجی تهدید­کننده خدمات اکوسیستم، سلامت محیط زیست و حیات بشر هستند. پافشاری بر ادامه این نوع کسب‌وکارها از یک سو معاش پایدار مردم روستایی را به خطر انداخته و از سوی دیگر حیات و سلامت جامعه شهری را نیز تهدید خواهد کرد؛ لذا برای مقابله با این تهدیدات پیشرو ایجاد و توسعه کسب­وکارهای کشاورزی مبتنی بر رویکرد ارگانیک ضرورتی اجتناب­ ناپذیر به حساب می­ آید. پژوهش حاضر به دنبال این بوده تا ابتدا چالش­های ایجاد و توسعه کسب‌وکار تولید گندم ارگانیک را شناسایی و اولویت­ بندی کند و سپس راهکارهای مناسب برای برطرف کردن این موانع و چالش­ها را معرفی کند.
مواد و روش­ ها: مطالعه حاضر برای شناسایی و اولویت­ بندی موانع و راهکارها از تکنیک دلفی بهره گرفته است. با استفاده از روش نمونه­ گیری گلوله­ برفی، تعداد 21 نفر از متخصصان جهاد کشاورزی استان مرکزی به عنوان خبرگان مشارکت کننده در دو مرحله اجرای تکنیک دلفی انتخاب شدند. داده ­های حاصل از مصاحبه نیمه-ساختارمند مربوط به مرحله اول با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا کدگذاری و طبقه­ بندی شدند و سپس در قالب پرسشنامه طیف لیکرت تدوین و برای تعیین میزان اهمیت، مجدداً برای پاسخگویان ارسال شدند. برای پایان دادن به مراحل تکنیک دلفی از شاخص ضریب تغییرات و برای اولویت­ بندی متغیرها از شاخص وزن نرمال شده بهره گرفته شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که فقدان سرمایه اولیه، فقدان حمایت دولت از تولید گندم ارگانیک به دلیل غلبه سیاست خودکفایی، بازاریابی نامناسب، دانش و مهارت ناکافی و انگیزه پایین کشاورزان در کنار دوره طولانی گذار به کشت ارگانیک و نبود پوشش بیمه ­ای مناسب به ترتیب به عنوان مهمترین چالش­ها معرفی شدند و مواردی چون تشکیل تعاونی تولید گندمکاران، پرداخت تسهیلات کم بهره، آموزش و ترویج، بیمه محصول و خرید تضمینی در کنار عرضه نهاده ­های مورد نیاز به ترتیب به عنوان مهمترین راهکارها معرفی شدند. 

نتیجه­ گیری: در مطالعه حاضر مشکلات اقتصادی و سیاستی یعنی سرمایه اولیه ناکافی و فقدان حمایت دولت از تولید گندم ارگانیک به دلیل غلبه سیاست خودکفایی به ترتیب به عنوان مهمترین چالش­های ایجاد و توسعه کسب‌وکار تولید گندم ارگانیک معرفی شده­ اند. چالش­های دیگر، از جمله مشکلات بازاریابی، شناختی و روانشناختی تحت الشعاع این دو مسئله شکل گرفته و در جایگاه­های بعدی قرار گرفتند. نکته جالب توجه این است که با توجه به چالش­های مطرح شده، یک راهکار اجتماعی یعنی سازماندهی گندمکاران در قالب یک تعاونی تولید به عنوان اولین و مهمترین راهکار برای مقابله با چالش­ها معرفی شده است؛ به طوری که سایر اقدامات دیگر مانند پرداخت تسهیلات، برگزاری دوره ­های آموزشی و ترویجی، بیمه محصول، خرید تضمینی محصول و تأمین و تهیه نهاده ­ها در بطن آن و از طریق آن تسهیل، تسریع و اجرایی می ­شوند.
متن کامل [PDF 1492 kb]   (27 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کارآفرینی در کشاورزی
دریافت: 1401/2/23 | پذیرش: 1401/3/8 | انتشار: 1401/5/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by : Yektaweb