دوره 10، شماره 19 - ( بهار و تابستان 1402 )                   جلد 10 شماره 19 صفحات 68-55 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Lorestani B, Rostami F, Shiri N, Khoshmaram M. (2023). Factors Affecting Entrepreneurial Marketing Among Gardeners in Kermanshah: Application of the three-Pronged Model. jea. 10(19), 55-68. doi:10.61186/jea.10.19.55
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-330-fa.html
لرستانی بابک، رستمی فرحناز، شیری نعمت اله، خوش مرام مژگان. عوامل اثرگذار بر بازاریابی کارآفرینانه در تولید محصولات باغی شهرستان کرمانشاه راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی 1402; 10 (19) :68-55 10.61186/jea.10.19.55

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-330-fa.html


گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
چکیده:   (1152 مشاهده)
چکیده مبسوط
مقدمه و هدف: در سال ­های اخیر محققان و پژوهشگران با بررسی عوامل تأثیرگذار بر عملکرد کسب­ و­کارهای کشاورزی، بازاریابی کارآفرینانه را به­ عنوان یکی از رویکردهای نوین و را­ه­ حل­ های ابتکاری برای حفظ بقاء و افزایش درآمد این کسب­ و­کارها معرفی نموده ­اند. در این راستا، پژوهش تلفیقی (کیفی- کمی) حاضر با هدف شناسایی و طبقه ­بندی تعیین­ کننده ­های بازاریابی کارآفرینانه در بین باغداران شهرستان کرمانشاه بر اساس مدل سه شاخکی انجام شد.
مواد و روش ­ها: پژوهش حاضر به­لحاظ پارادایم کلی، از نوع مطالعات تلفیقی (کیفی- کمی) و به­لحاظ هدف از نوع مطالعات کاربردی به ­شمار می­رود. در بخش کیفی که با هدف شناسایی و طبقه ­بندی تعیین­ کننده ­های بازاریابی کارآفرینانه در بین باغداران شهرستان کرمانشاه بر اساس مدل سه شاخکی انجام شد، از روش دلفی بهره گرفته شد. جامعه مورد مطالعه در این بخش شامل 16 نفر از باغداران باتجربه و 14 نفر از کارشناسان و متخصصان باغبانی فعال در شهرستان کرمانشاه بودند. در این بخش از مطالعه برای جمع­ آوری داده­ ها از مصاحبه­ های عمیق انفرادی و بحث­ های گروهی متمرکز بهره گرفته شد. در بخش کمی که با هدف اعتبارسنجی مدل بازاریابی کارآفرینانه در بین باغداران شهرستان کرمانشاه انجام شد، از روش توصیفی- همبستگی با رویکرد حداقل مربعات جزئی در محیط نرم افزار (Smart PLS) بهره گرفته شد. جامعه آماری در بخش کمی، کلیه بهره ­برداران بخش باغبانی شهرستان کرمانشاه (3362N=) بودند که با استفاده از روش نمونه ­گیری طبقه ­ای با انتساب متناسب و استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 345 نفر برای مطالعه انتخاب شدند. به ­منظور تجزیه و تحلیل داده­ ها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی از نرم ­افزارهای SPSS و Smart PLS بهره گرفته شد.
یافته­ ها: نتایج مطالعه دلفی منجر به استخراج 28 گویه ­ی مؤثر بر بازاریابی کارآفرینانه در بین باغداران شهرستان کرمانشاه شد و در ادامه با استفاده از مدل سه شاخکی این گویه­ ها در سه طبقه عوامل رفتاری (9 گویه)، عوامل ساختاری (7 گویه) و عوامل زمینه­ ای (12 گویه) طبقه ­بندی شدند. نتایج بخش کمی مطالعه نشان داد وضعیت عوامل رفتاری و زمینه­ ای در بین باغداران شهرستان کرمانشاه پایین ­تر از سطح متوسط و وضعیت عامل ساختاری اندکی از سطح متوسط بالاتر بود. هم­چنین، یافته­ های مطالعه حاکی از آن بود که باغداران شهرستان کرمانشاه از مهارت بازاریابی کارآفرینانه متوسطی برخوردار بودند. در نهایت یافته­ های بخش مدل­ سازی معادلات ساختاری حاکی از آن بود که حدود 89 درصد از تغییرات بازاریابی کارآفرینانه توسط گویه ­های شناسایی شده در پژوهش در قالب عوامل سه شاخکی (رفتاری، ساختاری و زمینه­ ای) تبیین می ­گردد.
نتیجه­ گیری: بهبود وضعیت بازاریابی کارآفرینانه در بین باغداران شهرستان کرمانشاه نیازمند برنامه ­ریزی و توجه ویژه مسئولین و برنامه ­ریزان به عوامل رفتاری، زمینه ­ای و ساختاری می­ باشد که بر اساس یافته­ های این مطالعه، ایجاد و توسعه کارخانجات صنایع تبدیلی و تکمیلی به جهت افزایش سود کشاورزان و کاهش دور ریز محصولات باغی و نیز برگزاری نمایشگاه ­های عرضه محصولات باغی به‌صورت بازارهای محلی از جمله پیشنهادهایی هستند که در خصوص دستیابی به اهداف بازاریابی کارآفرینانه به تولید کنندگان محصولات باغی در بخش کشاورزی کمک قابل توجهی می­کنند.

 
متن کامل [PDF 1607 kb]   (188 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کارآفرینی در کشاورزی
دریافت: 1401/7/7 | پذیرش: 1402/1/22 | انتشار: 1402/6/27

فهرست منابع
1. Abbasi, L., Sharifzadeh, M. S., Abdollahzadeh, G., & Mahboobi, M. R. (2019). Influencing Factors on Collective Entrepreneurial Marketing in Agricultural Production Cooperatives in Kurdistan Province. Co-Operation and Agriculture, 8(30), 61-96. (In Persian)
2. Amini, A., Dolatshah, P., & Fatahi, H. (2017). Social Capital, Entrepreneurship Marketing and Mediated Role of Shared Knowledge. Social Capital Management, 4(4), 547-569. doi:10.22059/jscm.2018.248962.1518. (In Persian)
3. Ardehi, A., Javanmard, H., & Pilevari, N. (2023). Designing a Model for Implementing the Fourth Generation Industry to Achieve Sustainable Development Goals in the Automotive Industry (Case Study: Iran KhodroCompany. Journal of System Management, 9(1), 37-52. doi:10.30495/jsm.2022.1964456.1671. (In Persian)
4. Arsalani, M., Esmaeilkhoo, H., & Taghipour, D. (2021). Investigating the Effect of Social Media Marketing Activities on Brand Awareness. 4, 18-31. doi:10.31058/j.mana.2021.42002. (In Persian)
5. Chin, W., & Marcoulides, G. (1998). The Partial Least Squares Approach to Structural Equation Modeling. Modern Methods for Business Research, 8.
6. Fallah Doust Kachlami A, ebrahimi S A, nikfar F. Designing the Model of Marketability and Marketing of Guilan Rice based on the Grounded Theory Approach. jea 2022; 9 (18) :82-92 [DOI:10.52547/jea.9.18.82]
7. URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-322-fa.html. (In Persian)
8. Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50. doi:10.1177/002224378101800104 [DOI:10.1177/002224378101800104]
9. Ghorbani Piralidehi, F., Seyfi, M., & Nori Darzikolaei, P. (2023). Identifying and Explaining the Factors Effective in Launching Knowledge-Based Agricultural Cooperative Companies in Mazandaran Province. Journal of Entrepreneurship Research, 1(2), 29-42. doi:10.22034/jer.2023.1974176.1015. (In Persian)
10. Hair, J., Hult, G. T. M., Ringle, C., & Sarstedt, M. (2022). A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM). [DOI:10.1007/978-3-030-80519-7]
11. Henseler, J., Dijkstra, T., Sarstedt, M., Ringle, C., Diamantopoulos, A., Straub, D., Calantone, R. (2014). Common Beliefs and Reality About PLS: Comments on Rönkkö and Evermann (2013). Organizational Research Methods, 17, 182-209. doi:10.1177/1094428114526928 [DOI:10.1177/1094428114526928]
12. Hills, G. E., & Hultman, C. M. (2011). Academic Roots: The Past and Present of Entrepreneurial Marketing. Journal of Small Business & Entrepreneurship, 24(1), 1-10. doi:10.1080/08276331.2011.10593521 [DOI:10.1080/08276331.2011.10593521]
13. Jones, R., & Rowley, J. (2011). Entrepreneurial marketing in small businesses: A conceptual exploration. International Small Business Journal, 29(1), 25-36. doi:10.1177/0266242610369743 [DOI:10.1177/0266242610369743]
14. Khoshmaram, M., Zarafshani, K., Mirakzadeh, A., & Alibaygi, A. (2017). Modeling Agricultural Entrepreneurial Opportunity Recognition in Kermanshah Province: Application of NVivo Software. Journal of Rural Research, 8(3), 388-403. doi:10.22059/jrur.2017.63477. (In Persian)
15. Morris, M. H., Schindehutte, M., & LaForge, R. W. (2002). Entrepreneurial Marketing: A Construct for Integrating Emerging Entrepreneurship and Marketing Perspectives. Journal of Marketing Theory and Practice, 10(4), 1-19. doi:10.1080/10696679.2002.11501922. [DOI:10.1080/10696679.2002.11501922]
16. Seyed Mehdi Khakzadian, S. M. K., & Hamid Rezaei, H. R. (2021). Identifying and Analyzing Factors Affecting the Entrepreneurial Marketing in Agricultural Cooperatives in Mazandaran Province. Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 8(15), 46-54. doi:10.52547/jea.8.15.46. (In Persian). [DOI:10.52547/jea.8.15.46]
17. Syed, M., & Nelson, S. C. (2015). Guidelines for Establishing Reliability When Coding Narrative Data. Emerging Adulthood, 3(6), 375-387. doi:10.1177/2167696815587648 [DOI:10.1177/2167696815587648]
18. Toghraei, M., & Rezvani, M. (2012). Mapping of Social capital in entrepreneurial marketing activities in small business. New Marketing Research Journal, 2(3), 87-106 (In Persian).
19. Toufi, a. (2018). An Investigation of the Interrelationships of Effective Factors on Entrepreneurial Marketing in Agricultural Cooperatives by Using Fuzzy DEMATEL. Co-Operation and Agriculture, 7(25), 1-40.
20. Wang, J. (2021). A Management Model of Small- and Medium-Sized Enterprises Based on Deep Learning Algorithm. Scientific Programming, 2021, 5996597. doi:10.1155/2021/5996597. [DOI:10.1155/2021/5996597]
21. Ziaabadi M, Ghanbari S. Strategic Planning of Agricultural Entrepreneurship Development in Kerman Province (Application of Fuzzy Hierarchical Analysis and SWOT). jea 2022; 9 (18) :68-81 (In Persian). [DOI:10.52547/jea.9.18.68]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by : Yektaweb