دوره 10، شماره 19 - ( بهار و تابستان 1402 )                   جلد 10 شماره 19 صفحات 131-118 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadr Dashtaki S Z, Fatemi M. (2023). Determining the Obstacles and Inhibitors of Agricultural Business Development of the Omid Entrepreneurship Fund. jea. 10(19), 118-131. doi:10.61186/jea.10.19.118
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-350-fa.html
صدر دشتکی سیده زهرا، فاطمی مهسا. شناخت موانع و بازدارنده‌های توسعه کسب‌وکارهای کشاورزی در صندوق کارآفرینی امید راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی 1402; 10 (19) :131-118 10.61186/jea.10.19.118

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-350-fa.html


بخش ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
چکیده:   (1360 مشاهده)
چکیده مبسوط
مقدمه و هدف: تغییرات جمعیت، فناوری، ﺗورم، بیکاری، عدم ﺗوسعه‌یافتگی و دیگر عوامل محیطی، جامعه بشری را با چاﻟﺶهای بسیاری مواجه ساخته است. دوﻟت‌ها، سازمان‌ها و افکار عمومی در پاسخ به این مشکلات ﺗأکید بسیاری بر کارآفرینی داشته و از آن بهعنوان موﺗور ﺗوسعه اقتصادی یاد می‌شود. ارائه هر گونه راهکار در راستای رفع چالش‌های مذکور در وهله اول نیازمند شناسایی صحیح این مشکلات است. هدف از مطالعه حاضر بررسی، شناخت و دسته‌بندی بازدارنده‌ها و موانع موجود بر سر راه توسعه فعالیت‌های کارآفرینی صاحبان کسب‌وکارهای کشاورزی عضو صندوق کارآفرینی امید در استان فارس است.
مواد و روش‌ها: در تحقیق توصیفی حاضر با استفاده از پیمایش به جمع‌آوری داده‌ها از طریق پرسشنامه پرداخته شده است. روایی پرسشنامه از طریق نظر اساتید کارآفرینی دانشگاه شیراز و پایایی آن نیز با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفت. جامعه مورد مطالعه، اعضای صندوق کارآفرینی امید بوده که در دو سال اخیر از وام و خدمات صندوق استفاده کرده و در حال حاضر نیز دارای کسب‌وکارهای فعال در حوزه‌های مختلف کشاورزی هستند. از این میان، نمونه‌ای تصادفی 70 نفره انتخاب شد.
یافته‌ها: یافته‌های مطالعه نشان داد که موانع فردی-شخصیتی، موانع آموزشی، موانع اقتصادی، موانع مربوط به ساختار و سیاست‌گذاری و موانع محیطی-فرهنگی، پنج عامل اصلی بازدارنده در راه‌اندازی و توسعه فعالیت‌های کارآفرینی اعضاء هستند. طبق نتایج، سطح هوشیاری کارآفرینانه پاسخگویان بهعنوان بخش مهمی از عامل فردی-شخصیتی، در سطح متوسطی قرار دارد. میزان هوشیاری کارآفرینی برای صاحبان کسب‌وکار شاغل در شهر شیراز بالاتر از فعالین در مرودشت بود. پاسخگویان بهلحاظ جنسیتی و حوزه‌های فعالیتی کاری از نظر سطح هوشیاری کارآفرینانه، تفاوت معناداری نداشتند.
نتیجه‌گیری: بر مبنای یافته‌های پژوهش، موانع فردی-شخصیتی، بهعنوان مهم‌ترین بازدارنده در توسعه کسب‌وکارهای کارآفرینانه بود. از این میان، هوشیاری کارآفرینانه شامل مجموعه خصیصه‌های روانشناختی و مهارتی بود که یک فرد کارآفرین در صورت برخورداری از این ویژگی‌ها، قادر به گسترش کسب‌وکار خود خواهد بود و در صورت ضعف در خصیصه‌های مرتبط با هوشیاری کارآفرینانه نیز در توسعه و رشد کسب‌وکار خود ناتوان بوده و با مشکلات و چالش‌های بیش از سایرین مواجه خواهد بود. بنابراین، تدوین و برگزاری دوره‌های هدفمند آموزشی و مهارتی در خصوص تقویت ویژگی‌های روانشناختی کارآفرینانه و همچنین اصول و روش‌های بازاریابی، قوانین تجارت، مهارت‌های فنی و مدیریتی در راستای بهبود فعالیت‌های کارآفرینی اعضاء پیشنهاد شد. علاوهبر آن، تقویت شبکه‌سازی‌های اجتماعی و ارتقای سطح ارتباطات بین‌فردی و گروهیِ اعضای صندوق‌های کارآفرینی امید در قالب تشکیل اتحادیه، معرفی و تشویق سالانه کارآفرینان برتر هر منطقه و برگزاری نشست‌ها و گردهمایی‌های ادواری در استان و کشور نیز باعث کسب اطلاعات به‌روز و جدید، مطلع شدن از اخبار روزانه جهان و بدنبال آن تشخیص فرصت‌های سودآور خواهد شد که در نهایت، ارتقای سطح هوشیاری کارآفرینانه صاحبان کسب‌وکار را نیز بههمراه خواهد داشت.

 
متن کامل [PDF 2602 kb]   (236 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کارآفرینی در کشاورزی
دریافت: 1401/10/29 | پذیرش: 1401/12/15 | انتشار: 1402/6/27

فهرست منابع
1. Baron, R. (2006). Opportunity recognition as pattern recognition: How entrepreneurs "connect the dots" to identify new business opportunities. Academy of Management Perspectives, 20(1), 104- 119. [DOI:10.5465/amp.2006.19873412]
2. Baron, R. A., & Shane, S.A. (2008). Entrepreneurship: A process perspective. OH: Thomson South-Western.
3. Bosma, N., Van Praag, M., Thurik, R., & De Wit, G. (2004). The value of human and social capital investments for the business performance of start-ups. Small Business Economics, 23(1), 227-236. [DOI:10.1023/B:SBEJ.0000032032.21192.72]
4. Djankov, S., Miguel, E., Qian, Y., Roland, G., & Zhuravskaya, E. (2005). Who are Russia's entrepreneurs? Journal of European Economics, 3(2-3), 587-597. [DOI:10.1162/jeea.2005.3.2-3.587]
5. Ehsanifar, T., Rostami, F., Naderi, N., & Rezaee, B. (2016). Obstacles and strategies for entrepreneurship development in the agricultural sector. Journal of Entrepreneurship in Agriculture, 3(2), 1-15 (In Persian).
6. Gholami, H., Darini, R., Safa, L., & Alambeigi, A. (2015). The effect of entrepreneurial competencies on entrepreneurial alertness formation (The case of agricultural consultation service companies of Kerman province). Entrepreneurship Development, 8, 551-570 (In Persian).
7. Global Entrepreneurship Monitor. (2021). Entrepreneurial behaviour and attitudes. https://www.gemconsortium.org/economy-profiles/iran-2
8. Golkar Fard, M., & Rezaei-Moghaddam, k. (2019). Relationship between entrepreneurship and empowerment dimensions of rural women in Fars province. Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 6(11), 1-10 (In Persian). [DOI:10.29252/jea.6.11.1]
9. Golkar Fard, M., Rezaei-Moghaddam, K., & Fatemi, M. (2020). Comparative analysis of entrepreneurship contexts of rural women in Fars province. Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 6(12), 35-47 (In Persian). [DOI:10.52547/jea.6.12.35]
10. Gregory, R. (2019). Financial openness and entrepreneurship. Research in International Business and Finance, 48, 48-58. [DOI:10.1016/j.ribaf.2018.12.006]
11. Hayek, F. (1945). The use of knowledge in society. Amarican Economic Review, 35, 519-530.
12. High., J.C. (1980). Maximizing, action, and market adjustment: An inquiry into the theory of economic disequilibrum. (Ph.D. dissertation, UCLA).
13. Hosseini, S.M., Hosseini, S.G., & Soleimanpour., M.R. (2000). Identification and analysis of entrepreneurship in higher agricultural education from the perspective of master's students in Tehran province. Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research, 2(3),359-368 (In Persian).
14. Izadi, B., Rezae-Moghaddam, K., & Asadollahpour, A. (2016). Influencing factors and obstacles for accomplishing entrepreneurship development in agricultural home-based businesses in villages of Shiraz. Iranian Agricultural Extension and Education Journal, 12(1), 39-51 (In Persian).
15. Kaish, S. & Gilad, B. (1991). Characteristics of opportunities search of entrepreneurs versus executives: sources, interests, general alertness. Journal of Business Venturing, 6, 45-61. [DOI:10.1016/0883-9026(91)90005-X]
16. Karami, O., Fatemi, M., Rezaei-Moghaddam K., & Badzaban, F. (2021). Comparison of marketing activities among the rural women of Omid Entrepreneurship Fund and Agricultural Development Specialized Holding Companies in Fars province. Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 7(14), 57-66 (In Persian). [DOI:10.52547/jea.7.14.57]
17. Karimi Amaleh, Z., & Fatemi, M. (2021). Determinants of entrepreneurial activities development of rural women: The case of Omid Entrepreneurship Fund of Larestan county. Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 8(16), 97-112 (In Persian). [DOI:10.52547/jea.8.16.97]
18. Kirzner, I. (1979). Perception, opportunity and profit. Chicago, USA: University of Chicago Press.
19. Kirzner, I. M. (1997). Entrepreneurial discovery and the competitive market process: An Austrian approach. Journal of Economic Literature, 35, 60- 85.
20. Krejcie, R. V., & Morgan, D. V. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610. [DOI:10.1177/001316447003000308]
21. La Porta, R., Lopez-de-Silanes, F., Shleifer, A., & Vishny R. (1999). The quality of government. Journal of Law, Economics and Organisation, 15, 222-279. [DOI:10.1093/jleo/15.1.222]
22. Mohammadi Khiareh, M., & Mousavi, S.Y. (2017). Factors affecting women entrepreneurship. Second Conference of Macro Economy of Iran. Gonbad Kavoos University, Golestan (2nd March) (In Persian).
23. Mohammadi Tamri, Z., Rastegari, H., Sharifzadeh, M. (2019). Fuzzy screening and assessment of barriers and problems of rural entrepreneurship in Iran. Agricultural Extension and Education Research, 12(1), 1-14 (In Persian).
24. Moy, J., Luk, V., Sheehan, B., & Sammapan, N. (2001). A comparative study on the perceptions of university business students in Hong Kong and Thailand: Why do they become entrepreneurs? BRC Working papers, http://http://net2.hkbu.edu.hk/ied/publications/wp.WP200102.pdf
25. Peterman, N. E., & Kennedy., J. (2003). Enterprise education: Influencing students' perceptions of entrepreneurship. Entrepreneurship Theory and Practice, 28(2), 129-144. [DOI:10.1046/j.1540-6520.2003.00035.x]
26. Rezaei-Moghaddam, K., Badzaban, F., & Fatemi, M. (2021). Entrepreneurial Resilience of Small and Medium-sized Businesses among Rural Women in Iran. The Journal of Agricultural Education and Extension, [DOI:10.1080/1389224X.2021.1985539]
27. Rezaei-Moghaddam, K., & Izadi, B. (2019). Entrepreneurship in small agricultural quick-impact enterprises in Iran: Development of an index, effective factors and obstacles. Journal of Global Entrepreneurship Research, 9(17), 1-21. [DOI:10.1186/s40497-018-0133-3]
28. Rezaei-Moghaddam, K., Karami, O., & Fatemi, M. (2019). The Comparative analysis of marketing activities among rural women entrepreneurs in Fars province, Iran. Journal of Global Entrepreneurship Research, 9(65), 1-20. [DOI:10.1186/s40497-019-0189-8]
29. Samo, A. H., & Huda, N.U. (2019). Triple helix and academic entrepreneurial intention: Understanding motivating factors for academic spin-off among young researchers. Journal of Global Entrepreneurship Research, 9, 1-5. [DOI:10.1186/s40497-018-0121-7]
30. Shahbandarzadeh, H., & Zarei R. (2013). Individual factors affecting entrepreneurship opportunirties identification. International conference of Management, Challenges and Solutions, Shiraz (First Janaury) (In Persian).
31. Shepherd, D., McMullen, J., & Jennings, P. (2007). Formation of opportunity beliefs: A coherence theory perspective. Strategic Entrepreneurship Journal, 1(1-2), 75- 95. [DOI:10.1002/sej.3]
32. Short, J., Ketchen, D., Shook, C., & Ireland, R. (2010). The concept of "opportunity" in entrepreneurship research: Past accomplishments and future challenges. Journal of Management, 36, 40- 65. [DOI:10.1177/0149206309342746]
33. Talebi Koohestani, M., Alvani, S.M., Mahmoudzadeh, & Ataei, M. (2018). Identification of entrepreneurial alertness based on human information processing approach (The case of entrepreneurs of Tehran and Alborz prvince). Entrepreneurship Development, 11(2), 221-240.
34. Tang, J. (2008). Environmental munificence for entrepreneurs: Entrepreneurial alertness and commitment. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 14(3), 128-151. [DOI:10.1108/13552550810874664]
35. Tang, J., Kacmar, M., & Busenitz, L. (2012). Entrepreneurial alertness in the pursuit of new opportunities. Journal of Business Venturing, 27, 77-94. [DOI:10.1016/j.jbusvent.2010.07.001]
36. Tunio, M. N. (2020). Academic entrepreneurship in developing countries: Contextualizing recent debate. Research Handbook on Entrepreneurship in Emerging Economies. Cheltenham, UK: Edward Elgar Publishing. [DOI:10.4337/9781788973717.00014]
37. Tunio, M. N., Jariko, M.A., Børsen, T., Shaikh, SMushtaque, T., & Brahmi M. (2021). How entrepreneurship sustains barriers in the entrepreneurial process: A Lesson from a developing nation. Sustainability, 13(20), 11419. [DOI:10.3390/su132011419]
38. Ucbasaran, D., Shepherd, D.A., Lockett, A., & Lyon, S.J. (2013). Life after business failure. Journal of Management, 39,163-202. [DOI:10.1177/0149206312457823]
39. Vatankhah, N., & Rezaei-Moghaddam, K. (2015). Components and barriers of the college of entrepreneurship establishment from the perspective of cooperative member and non-member students of Shiraz University. Cooperation and Agriculture, 4(15),17-40 (In Persian).
40. Welter, C., & Kim, S. (2018). Effectuation under risk and uncertainty: A simulation model. Journal of Business Venturing, 33(1), 100-116. [DOI:10.1016/j.jbusvent.2017.11.005]
41. Williams, C. (2007). Socio-spatial variations in the nature of entrepreneurship. Journal of Enterprising Communities People and Places in the Global Economy, 1(1), 27-37. [DOI:10.1108/17506200710736249]
42. Yamakawa, Y., Peng, M.W., & Deeds, D.L. (2015). Rising from the ashes: Cognitive determinants of venture growth after entrepreneurial failure. Entrepreneurship Theory and Practice, 39, 209-236. [DOI:10.1111/etap.12047]
43. Yoganandan, G., & Vignesh, T. (2016). Challenges in agro entrepreneurship in Tamilnadu, India. International Journal of Research in Commerce, Economics & Management, 6(2), 37-39.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by : Yektaweb