دوره 3، شماره 5 - ( بهار و تابستان 1395 )                   جلد 3 شماره 5 صفحات 26-17 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان
چکیده:   (3962 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر شناسایی چالش‌ها و معضلاتی است که دانشجویان دوره کارشناسی در هنگام گذراندن این واحد درسی، با آن مواجه می‌شوند. چارچوب فکری حاکم بر پژوهش حاضر تلفیقی (کیفی- کمی) می‌باشد. جامعه مورد بررسی در بخش کیفی و کمی کلیه دانشجویان سال آخر (95-94) دوره کارشناسی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان است که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند تعداد 30 نفر از دانشجویان انتخاب و تا زمان رسیدن به اشباع تئوریک فرآیند جمع‌آوری داده‌ها در بخش کیفی به طول انجامید. لازم به ذکر است که از فن مصاحبه عمیق فردی، به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها و از نرم­افزار NVIVO به منظور تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. یافته‌های حاصل از بخش کیفی پرسشنامه محقق ساخته‌ای جهت سنجش بخش کمی طراحی و با استفاده از نرم‌افزار SPSS تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها انجام شد. یافته‌ها نشان می‌دهد در بخش کیفی عوامل بسیاری مانع از تحقق اثربخش دوره‌های کارآموزی از دیدگاه دانشجویان شده به‌گونه‌ای که عواملی از قبیل دیوان‌سالاری اداری، نبود امکانات و تجهیزات، عدم تعریف برنامه آموزشی مشخص به‌منظور گذراندن این دوره، عدم بار علمی و عملی مناسب این دوره‌ها، از موانع اثربخش این دوره‌ها است. در بخش کمی نیز عواملی از قبیل زمان‌بندی نامناسب، برنامه آموزشی ضعیف، امکانات و تجهیزات ضعیف اولویت‌های اول را به خود اختصاص دادند. در نهایت، پیشنهاد می‌شود پیوسته مسئولین به ارزشیابی دوره‌های برگزارشده بپردازند که از نتایج آن بتوانند در برنامه‌ریزی دوره‌های آتی استفاده نمایند.
 
متن کامل [PDF 503 kb]   (3439 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/5/7 | پذیرش: 1396/5/7 | انتشار: 1396/5/7

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.