دانشگاه بوعلی سینا همدان
چکیده: (3921 مشاهده)
فعالیتهای کارآفرینی زنان روستایی، زمینههای کاهش فقر در روستاها را فراهم نموده و گامی به سوی توسعه روستایی
میباشد. افزایش قابل ملاحظه زنان شاغل واقعیت انکارناپذیر جامعه ایران است. با وجود این، تجربه اجتماعی حاکی از آن است که تعداد کمی از زنان شاغل کارآفرین هستند. برای ظهور فعالیتهای کارآفرینانه وجود زمینهها و شایستگیهای مناسب ضروری است. هدف از انجام پژوهش حاضر، الگوسازی مفهومی شایستگیهای مورد نیاز زنان کارآفرین روستایی بود. جامعه آماری این تحقیق را 125 نفر از کارآفرینان زن روستایی شهرستانهای کنگاور، صحنه و هرسین، تشکیل داده بودند. بر همین اساس از تمام شماری استفاده گردید. ابزار گردآوری اطلاعات تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته بود. میزان پایایی متغیرهای تحقیق بین 88/0-83/0 بود. یافتههای تحقیق نشان میدهند که بر اساس تحلیل حساسیت (ANN) شایستگیهای ارتباطی، راهبردی و تعهدی، بیشترین اهمیت را در لایه اول دارند. بین شایستگیها راهبردی و ذهنی براساس حوزه فعالیتها (کشاورزی، دامپروری و خدمات مشاورهای)، اختلاف معنیداری در سطح 99 درصد اطمینان وجود داشت، به طوری که این شایستگیها در بین کارآفرینان حوزه خدمات مشاورهای بیشتر بود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1396/5/7 | پذیرش: 1396/5/7 | انتشار: 1396/5/7