دوره 8، شماره 15 - ( بهار و تابستان 1400 )                   جلد 8 شماره 15 صفحات 88-76 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


استادیار گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
چکیده:   (2337 مشاهده)
در دنیـای رقابتی امـروز، استفاده بهینه از فرصت‌های محیطی و ایجـاد مزیت رقابتی پایدار از جمله دغدغه‌های اصلی شرکت‌ها است. یکی از تکنیک‌های مهم در ایجاد مزیت رقابتی، هوشمندی رقابتی است. هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل هوشمندی رقابتی در صنایع غذایی است، لذا از ترکیب روش دلفی فازی و مدل‌یابی ساختاری تفسیری استفاده شده است. در این پژوهش، از نظرات 16 نفر از صاحب‌نظران و خبرگان درگیر در حوزه‌ی صنایع غذایی استان تهران که به روش قضاوتی و تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند، استفاده شد. برای غربال‌گری مؤلفه‌ها از روش دلفی فازی استفاده شد که از بین 39 شاخص شناسایی شده، میانگین دی­فازی شده‌ی سه شاخص، کمتر از 0/7 بود لذا 36 شاخص در قالب 6 مؤلفه شناسایی شدند. سپس، برای سطح‌بندی مؤلفه‌های شناسایی شده، از مدل‌یابی ساختاری- تفسیری استفاده شد. نتایج 1ISM نشان داد مؤلفه‌ها در سه سطح قرار دارند و زیربنای هوشمندی رقابتی در صنایع غذایی، در درجه اول مؤلفه‌های نهادی و اجتماعی، درجه دوم مؤلفه‌ رقبا و درجه سوم، مؤلفه‌های استراتژیک، تکنولوژی و بازار هستند. همچنین، نتایج تحلیل MICMAC2 نشان داد مؤلفه‌های هوشمندی نهادی و اجتماعی در خوشه مستقل و مؤلفه‌های هوشمندی استراتژیک، تکنولوژی و بازار در خوشه وابسته و هوشمندی رقبا در خوشه خودمختار قرار دارند.
1- Interpretive Structural Modeling                               2- Matrix of Crossed Impact Multiplications Applied to a Classification
 
متن کامل [PDF 1668 kb]   (885 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کارآفرینی در کشاورزی
دریافت: 1399/12/20 | پذیرش: 1400/4/11 | انتشار: 1400/5/26

فهرست منابع
1. Abolmasum, M., A. Moshabaki esfhani and A. Naami. 2021. Providing an intelligent marketing model of the investment company gostaresh paya sanat sina. Journal of Agricultural Economics Research, 13(1): 261-278.
2. Ahmadizad, A., E. Abbasi and M. Rahimpour. 2016. A Model of Business Intelligence Assessment in Telecom Industry.Strategic Management Studies, 7(28): 267-281.
3. Alamati, Sh., B. Shah Talebi and N. Saeedian. 2020. Identification of Intelligence Components of a Suitable Model for Islamic Azad University. Eductional Development of Jundishapur, 11(1): 61-73.
4. Aligholi, M and M. Fatemi. 2017. Analysing Relationship between Competitive Intelligence and Effectiveness of Marketing Strategies (Studied Industrial City of Ardabil). Journal of Business Management, 9(2): 375-394.
5. Alvani, M., S. Safari, R. Kohan Hoosh Nejad and S. Khodamorad. 2017. Factors Affecting Corporate Entrepreneurship. Management Studies in Development and Evolution, 25(82): 1-27.
6. Aramseresht, M., M. Bagherzadeh, A. Mehrara and M. Tabari. 2020. Designing a Comprehensive Model of Strategic Intelligence as a Strategic Financial Planning Tool (Case Study of Tehran Municipality). Quarterly Journal of Financial Economics, 14(51): 221-245.
7. Asghari, S., S. Targholi, A. Kazemi, S. Shahriyari and L. Rajabion. 2020. A new conceptual framework for identifying the factors influencing the effectiveness of competitive intelligence, Competitiveness Review, 30(5): 555-576. [DOI:10.1108/CR-05-2019-0054]
8. Azar, A and F. Khosravani. 2019. Research in soft operations (problem structuring approaches), Industrial Management Organization Publications, Tehran.
9. Bahraini Moghaddam, I., S. Taheri Aval and B. Daneshmand. 2014. Surveying and ranking the factors affecting competitive intelligence (case study: Bank Melli Iran). Indian Journal of Fundamental and Applied Life Sciences, 4(1): 3680-3689.
10. Deschamps, J.P. and P. Nayak. 1995. Product juggernauts: How companies mobilize to generate a stream of market winners, Harvard Business School Press.
11. Faisal, M., D.K. Banwet and R. Shankar. 2006. Supply chain risk mitigation: modelling the enablers, Business Process Management, 12(4): 535-552. [DOI:10.1108/14637150610678113]
12. Firuzjaeyan, A., M. Firuzjaeyan, H. Hashemi Petroodi and F. Gholamrezazadeh. 2013. Applying Techniques of Interpretive Structural Modeling (ISM) in Tourism Studies (A Pathological Approach), Tourism Planning and Development, 2(6): 129-159.
13. Habibi, A., F. Jahantigh and A. Sarafrazi. 2015. Fuzzy Delphi Technique for Forecasting and Screening Items. Asian Journal of Research in Business Economics and Management, 5(2): 130-143. [DOI:10.5958/2249-7307.2015.00036.5]
14. Haghighi, M., H. Aghazadeh, H. Khodadad Hosseini and M. Gharibi. 2019. Explaining the Dimension of Competitive Intelligence through Utilizing Social Media Capabilities in Iran Non-Alcoholic Beverage Industry. Journal of Business Management, 11(4): 742-761.
15. Hakansson, C and M. Nelke. 2015. Promoting competitive intelligence: the importance of marketing, communication and evaluation, Competitive Intelligence for Information Professionals, 81-90. [DOI:10.1016/B978-0-08-100206-3.00011-3]
16. Heidari, A., H. Aghazade and A. Valipour. 2014. Developing a Model of Antecedents and Consequences of Iran Exemplary Exporters' Competitive Intelligence, Journal of Business Management, 6(3): 455-474.
17. Hosseini, Y and S.H. Yadollahi. 2013. Designing a Model for Measuring Organizational External Intelligence: An Approach to Competitive Intelligence. Journal of Business Management, 5(3): 57-82.
18. Ishikawa K. 1993. Structural study of mutants of Escherichia coli ribonuclease HI with enhanced thermostability. Protein Eng 6(1): 85-91. [DOI:10.1093/protein/6.1.85]
19. Jami Pour, M., E. Rahmati, M. Hosseinzadeh and G.H. Taheri. 2019. Desgining a Framework for Acquisition of Competitive Intelligence 0.2 Using Best Worst Method (BWM). Journal of Business Management, 11(3): 651-676.
20. Jonathan. C. 2017. Canadian competitive intelligence practices- a study of practicing strategic and competitive intelligence professionals Canadian members. Foresight, 19(6): 577-589. [DOI:10.1108/FS-07-2017-0024]
21. Kaufmann, A. and M. Gupta. 1988. Fuzzy Mathematical Models in Engineering and Management Science. Elsevier Science Pub-lishers, North-Holland, Amsterdam, N.Y.
22. Koseoglu, M. 2018. How do hotels operationalize their competitive intelligence efforts into their management processes? Proposing a holistic model. International Journal of Hospitality Management, 83: 283-292. [DOI:10.1016/j.ijhm.2018.11.007]
23. Koseoglu, M., A. Ross and F. Okumus. 2016. Competitive intelligence practices in hotels. International Journal of Hospitality Management, 53: 161-172. [DOI:10.1016/j.ijhm.2015.11.002]
24. Luu, T. and A. Tuan. 2015. Entrepreneurial orientation and competitive intelligence: cultural intelligence as a moderator, Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 17(2): 212-228. [DOI:10.1108/JRME-07-2015-0038]
25. Mohammadian, M. 2015. Design, explanation and evaluation of a dynamic model of competitive intelligence to achieve a competitive advantage in the insurance industry, PhD thesis, Shahid Beheshti University.
26. Moshbaki, A. and A. Zangoenejad. 2009. Designing Competitive Intelligence Model based on Structural- Organizational Intelligence, Journal of Commerce, 13(49): 171-197.
27. Nazarpoori, A., R. Sepahvand and M. Masoudi-rad. 2017. Survey the forming circumstance of competitive intelligence based on knowledge dynamic capabilities (Case Study: Small- and Medium-Sized Enterprises of LORESTAN). New Marketing Research Journal, 6(3): 147-160.
28. Osanloo, B. and S. Khademi. 2015. The Pathology of the Assessment and Developmental Centers of Iran: An improvement Suggestion. Iranian Journal of Management Sciences, 10(37): 127-147.
29. Rizwan, R. 2014. Competitive Intelligence and Marketing Effectiveness of Organizations: An Investigation from Pakistan.Middle-EastJournal of Scientific Research, 22(10): 1565-1570.
30. Seyyed Amiri, N. 2017. Competitive intellIgence and developing sustainable competitive advantage. Network of Scientific Journals from Latin America, the Caribbean, Spain and Portugal, 1(1): 173-194. [DOI:10.17230/ad-minister.30.9]
31. Siahsarani kojouri, M., A. Zarei, M. Maleki, A. Azar and D. Feiz. 2017. Conceptualization and Prioritization of Competitive Intelligence Components at Knowledge-based Companies: Mixed method Study.Innovation Management Journal, 6(1): 21-44.
32. Warfield, J.W. 1974. Developing interconnected matrices in structural modelling, IEEE transcript on systems, Men and Cybernetics, 4(1): 51-81. [DOI:10.1109/TSMC.1974.5408524]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.