دوره 8، شماره 16 - ( پاییز و زمستان 1400 )                   جلد 8 شماره 16 صفحات 77-68 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alikhani H, Isfandyari Moghaddam A, Saeedi P. (2021). Identification and Analysis of Factors Affecting Digital Entrepreneurship in Knowledge-Based Companies in Mazandaran Province. jea. 8(16), 68-77. doi:10.52547/jea.8.16.68
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-273-fa.html
علیخانی حسین، اسفندیاری مقدم علیرضا، سعیدی پرویز. شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر کارآفرینی دیجیتال در شرکت ‌های دانش بنیان استان مازندران راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی 1400; 8 (16) :77-68 10.52547/jea.8.16.68

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-273-fa.html


گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
چکیده:   (1716 مشاهده)
چکیده مبسوط
مقدمه و هدف: با ورود به عصری که به جامعه اطلاعاتی مرسوم است، کارآفرینی در فضای دیجیتال به ‌عنوان رویکردی نو در راه‌­اندازی کسب‌وکارها بر مبنای یک تفکر و ایده جدید در بین فعالان عرصه خدمات و تولید جایگاه برجسته­ ای یافته است؛ لذا هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر کارآفرینی دیجیتال در شرکت‌های دانش‌بنیان استان مازندرانمی­باشد.
مواد و روش‌ها: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از حیث روش اجرا، توصیفی- پیمایشی و از نوع هدفمند می ­باشد که به روش آمیخته اکتشافی انجام شده است. در مرحله کیفی، تیم مشارکت‌کننده تحقیق 10 نفر از خبرگان دانشگاهی بودند که به روش هدفمند و تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند. در مرحله کمی جامعه آماری، کلیه مدیران شرکت‌های دانش­‌بنیان به تعداد 197 نفر بودند که حجم نمونه مطابق جدول کرجسی و مورگان 132 نفر تعیین و برای نمونه‌گیری از روش تصادفی ساده استفاده شد. در مرحله کیفی، برای شناسایی عوامل از روش تحلیل محتوا و در مرحله کمی، برای تحلیل روابط متغیرها از روش معادلات ساختاری و نرم افزار SmartPLS3 استفاده شده است.
یافته‌ها: نتایج تحلیل محتوا نشان دادند عوامل مؤثر بر کارآفرینی دیجیتال ، شامل 39 مولفه در قالب هفت بعد (ساختاری- استراتژی- مدیریتی- افراد- فناوری- محتوایی- محیطی) هستند. همچنین نتایج معادلات ساختاری نشان دادند عوامل ساختاری (0/620)، استراتژی (0/366)، مدیریتی (0/587)، افراد (0/412)، فناوری (0/491)، محتوایی (0/307) و محیطی (0/318) بر کارآفرینی دیجیتال در شرکت‌ های دانش­‌بنیان تأثیر مثبت و معنی‌دار دارند.
نتیجه‌گیری: در نهایت می‌توان گفت، کارآفرینی دیجیتال برای شرکت‌های دانش‌بنیان امری ضروری است.
 
 
متن کامل [PDF 559 kb]   (480 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/2/29 | پذیرش: 1400/6/22 | انتشار: 1400/12/14

فهرست منابع
1. Abedi, H., F. Babolhavaeji and M. Hassanzadeh. 2017. Measuring and modeling the synergy of knowledge-based economy at provincial and national levels in Iran: A Triple Helix approach. Scientometrics Research Journal, 3(6): 147-172 (In Persian).
2. Aliaskari, M., Sh. Azizi and B. Hajipour. 2018. Designing and explaining the entrepreneurship development pattern in Iran's cyberspace with emphasis on resilient economy policies. Basij Strategic Studies Quarterly, 21(81):104-136 (In Persian).
3. Antonizzi, J. and H. Smuts. 2020. The Characteristics of Digital Entrepreneurship and Digital Transformation: A Systematic Literature Review. International Federation for Information Processing, 1(1): 239-251. [DOI:10.1007/978-3-030-44999-5_20]
4. Azar, A., and F, Khosravani .2019. Research in soft operations (problem structuring approaches), Industrial Management Organization Publications, Tehran (In Persian).
5. Bican, P. and A. Brem. 2020. Digital BusinessModel, Digital Transformation, Digital Entrepreneurship: Is There a Sustainable "Digital"? Sustainability, 12: 1-15. [DOI:10.3390/su12135239]
6. Domingo, E., M. William and K. Sascha. 2020. Special issue on: innovation and knowledge-based economy for entrepreneurship and regional development. Entrepreneurship and Regional Development, 32:7-8. [DOI:10.1080/08985626.2019.1597423]
7. Faisal, M.D., K. Banwet and R. Shankar. 2006. Supply chain risk mitigation: modelling the enablers, Business Process Management, 12(4): 535-552. [DOI:10.1108/14637150610678113]
8. George, G., K. Ryan, J. Merrill and D. Simon. 2019. Digital Sustainability and Entrepreneurship: How Digital Innovations Are Helping Tackle Climate Change and Sustainable Development. Entrepreneurship Theory and Practice, 1(1): 1-28.
9. Geissinger, A., Ch. Laurell, Ch. Sandström, K. Eriksson and R. Nykvist. 2018. Digital entrepreneurship and field conditions for institutional changeInvestigating the enabling role of cities. Technological Forecasting and Social Change, 146: 877-886. [DOI:10.1016/j.techfore.2018.06.019]
10. Hull, C., Y. Caisy Hung and N. Victor Perotti. 2007. Taking advantage of digital opportunities: A typology of digital entrepreneurship. International Journal of Networking and Virtual Organisations, 4(3): 290-303. [DOI:10.1504/IJNVO.2007.015166]
11. Imani, A., A. Hosseinifar and F. Ahang. 2018. Impact of Social Networks on Digital Entrepreneurship with the Role of Mediating Opportunity Recognition (Case Study: Knowledge Base Companies at Technology and Science Park in Kerman). Public Management Research, 11(41): 287-312 (In Persian).
12. Imani, A., A. Hosseinifar and M. Mobaraki .2017. The Impact of Social Networks on Digital Entrepreneurship in Knowledge-Based Companies. Intelligent Business Management Studies, 6(22): 1-22 (In Persian).
13. Kamalian, A., N. Yaghoubi and J. Moloudi. 2016. Providing functional Model for Developing Digital Entrepreneurship. International Journal of Business and Development Studies, 8(1):97-116 (In Persian).
14. Keshavarz, S., M. Taghva and H. Kord. 2019. Recognition of the Success of Digital Entrepreneurship with the Meta- Synthesis Approach. Journal of Technology Development Management, 7(3):149-172 (In Persian).
15. Khayatian, M., M. Elyasi and H. Tabatabaeeian. 2016. The Model for Sustainability of Knowledge-based Firms in Iran. Science and Technology Policy, 9(2):49-62 (In Persian).
16. Khorakian, A. and N. Atarmoghadam. 2018. Investigating the Factors affecting on the Incubation Phase of New Product Development Process in Knowledge-based Companies by employing dematel and System dynamics approaches. Journal of Technology Development Management, 6(1): 73-101 (In Persian).
17. Lavis, J., H. Davies, R. Gruen, K. Walshe and C. Farquhar. 2005. Working within and beyond the Cochrane Collaboration to make systematic reviews more useful to healthcare managers and policy makers. Healthcare Policy 1(2): 21-33. [DOI:10.12927/hcpol.2006.17872]
18. Mirparsa, S. 2013. Prioritization of factors affecting the development of digital entrepreneurship in Sistan and Baluchestan province. Master Thesis, Sistan and Baluchestan University (In Persian).
19. Mirshmasi, F. 2010. Identifying Factors Affecting the Development of Digital Entrepreneurship (Case Study: Mashhad). Master Thesis, Sistan and Baluchestan University (In Persian).
20. Ramezanipour, A. and M. Abdi. 2011. The evaluation of digital entrepreneurship in improving the situation of Employment, Discipline and Security. Journal of Guilan Law Enforcement Science, 1(2): 52-73 (In Persian).
21. Ratten, V. 2018. Social entrepreneurship through digital communication in farming. Word Journal of Entrepreneurship, Management and Sustainable Development, 14(1): 99-110. [DOI:10.1108/WJEMSD-07-2017-0045]
22. Recker, J., and F, Von Briel. 2019. The Future of Digital Entrepreneurship Research: Existing and Emerging Opportunities. Fortieth International Conference on Information Systems.
23. Samuel, A., B. Richard, A. Emmanuel, O. Acheampong and B. Ibrahim. 2020. Digital Entrepreneurship in Business Enterprises: A Systematic Review. International Federation for Information Processing, 1(1): 192.203. [DOI:10.1007/978-3-030-44999-5_16]
24. Satalkina, L. and G. Steiner. 2020. Digital Entrepreneurship and its Role in Innovation Systems: A Systematic Literature Review as a Basis for Future Research Avenues for Sustainable Transitions. Sustainability, 12: 1-27. [DOI:10.3390/su12072764]
25. Tavazoeifar, A., M. Sheihakitash and S. Keshavarz. 2019. Identification of Effective Propellants on Digital Entrepreneurship in Small and Medium Businesses with Meta- Synthesis Approach. Science and Technology Policy, 9(28): 61-72 (In Persian).
26. Tumbas, S., N, Berente and J.V, Brocke .2018. Digital innovation and institutional entrepreneurship: Chief Digital Officer Perspectives of their emerging role. Journal of Information Technology, 33: 188-202. [DOI:10.1057/s41265-018-0055-0]
27. Warfield, J.W. 1974. Developing interconnected matrices in structural modelling, IEEE transcript on systems, Men and Cybernetics, 4(1): 51-81. [DOI:10.1109/TSMC.1974.5408524]
28. Yaghobi, N., A. Kamalian and S. Mirparsa. 2013. Prioritization of factors affecting the development of digital entrepreneurship in Sistan and Baluchestan province. Master Thesis, Sistan and Baluchestan University (In Persian).

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by : Yektaweb