دوره 9، شماره 17 - ( بهار و تابستان 1401 )                   جلد 9 شماره 17 صفحات 58-46 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


گروه مدیریت بازرگانی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران و استادیار، گروه مدیریت بازرگانی،دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران
چکیده:   (2463 مشاهده)
چکیده مبسوط
مقدمه و هدف: سازمان‌های برتر، بهترین استراتژی‌ها را برای رسیدن به اهداف خود انتخاب می‌کنند. آنها از منابع محدود برای غلبه بر موانع موجود استفاده می‌کنند. برای هر سازمانی دستیابی به مزایای آینده بدون داشتن استراتژی غیر ممکن است. پژوهش حاضر پس از شناسایی عوامل داخلی و خارجی موثر بر فروش اشتراکی محصولات روستاییان، بهترین استراتژی را ارائه می ­دهد. هدف از انجام تحقیق ارائه راهبردهایی برای توسعه کارآفرینی در کسب وکارهای اشتراکی مناطق روستایی است.
مواد و روش‌ها: تحقیق حاضر یک تحقیق کاربردی است. جامعه مورد مطالعه شامل 100 نفر از اعضای تعاونی روستایی فعال در صنایع دستی و کارشناسان خبره و اساتید دانشگاه  است. از ماتریس SWOT برای تجزیه و تحلیل و از ماتریس QSPM برای انتخاب استراتژی استفاده شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از ابزار پرسشنامه بدون ساختار و مصاحبه میدانی استفاده شد.
یافته‌ها: بر اساس یافته‌های تحقیق بدست آمده نشان داد در محیط درونی 11 نقطه قوت و 9 نقطه ضعف و در محیط بیرونی 11 فرصت و 10 تهدید شناسایی شد. مهم ترین فرصت‌ها شامل استقبال مصرف کنندگان از محیط مجازی بازار و افزایش روند رو به رشد صادرات است و از مهمترین تهدیدات موجود مربوط به افزایش دستمزد کارگران است. عوامل درونی و نقاط قوت شامل توان فنی منابع انسانی، فرهنگ سازمانی و روابط بین افراد است و نقاط ضعف مربوط به کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش است. همچنین، نتایج اولویت­ بندی راهبردهای ماتریس SWOT نشان داد راهبرد تهاجمی با داشتن بالاترین امتیاز، مناسبترین راهبرد جهت توسعه کارآفرینی درکسب‌وکارهای اشتراکی شهرستان دشت آزادگان است. استراتژی‌های حاصل از راهبرد تهاجمی بر اساس بیشترین جذابیت، عبارتند از خلاقیت و نوآوری در طراحی، بسته­ بندی و تولید محصولات با 6/86، استراتژی گسترش بازار از طریق تنوع محصولات با 6/23، استراتژی بازاریابی رابطه­ مند با 5/87 و ارتقاء دانش و مهارت با 5/41 بدست آمد.
نتیجه گیری: بر اساس یافته‌های این پژوهش، بکارگیری خلاقیت و نوآوری در طراحی، تولید و بسته­بندی محصولات، تنوع محصولات، بازاریابی رابطه ­مند، ارتقاء دانش و مهارت­ آموزی به عنوان مشوق‌های مهم برای توسعه کارآفرینی و ورود به بازارهای خارجی و صادرات محصولات پیشنهاد شده است.

 
متن کامل [PDF 1820 kb]   (787 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کارآفرینی در کشاورزی
دریافت: 1400/9/8 | پذیرش: 1401/3/2 | انتشار: 1401/5/3

فهرست منابع
1. Adeli, A.Z.S., Sh. Zadsafar, A. Alishahi, H. Ghorbani Chafi. 2020. A SWOT analysis of Iranian fishmeal industry. Iranian Journal of Fisheries Sciences, 19(6), 2909-2924.
2. Aditya Chaudhary, N.A. 2021. Nadir altimetry Vis-à-Vis swath altimetry: A study in the context of SWOT mission for the Bay of Bengal. Remote Sensing of Environment, 252: 112120. [DOI:10.1016/j.rse.2020.112120]
3. David, F.R. 2016. Strategic Management: Concepts and Cases, a Competitive Advantage Approach. New York: Pearson.
4. Dielini, M. 2020. Trends In The Development Of Socially Responsible Investing In The World: Theoretical And Practical Aspects Maryna Dielini. Economic Analysis, 30: 74. [DOI:10.35774/econa2020.01.01.074]
5. Gürel, E. 2017. SWOT ANALYSIS: A THEORETICAL REVIEW. Journal of International Social Research, 10: 994-1006. [DOI:10.17719/jisr.2017.1832]
6. Moosavi, M. 1987. Islamic Parliament Research Center of the Islamic Republic of IRAN. Available at: https://rc.majlis.ir/fa/law/show/110590. [27 12 1987]. (In Persian).
7. Porter, M.E. 1985. The Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. New York: The Free Press.
8. Rebollar, R.E., M.V.G. Palacios, M.D.C.F. Mangas, F.J.A. Fernández, C.M.M. Rodríguez, A.I.C. Martín and L.M.T. Morera. 2020. Strengths-Weaknesses-Opportunities-Threats Analysis for a Pediatric Anesthesia Program. Pediatric Quality & Safety, 5(1). [DOI:10.1097/pq9.0000000000000254]
9. Sammut-Bonnici, T. 2015. SWOT Analysis. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, Ltd. [DOI:10.1002/9781118785317.weom120103]
10. Thajer, A., M. Sommersguter-Reichmann and H. Löffler-Stastka, 2020. Implementing a clinical research department to support pediatric studies: A swot analysis. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(17): 6211. [DOI:10.3390/ijerph17176211]
11. Al tshuller, G.S. 1999. The innovation algorithm: TRIZ, systematic innovation and technical creativity. Technical innovation center, Inc.
12. Hosseininia, G. and H. Fallahi. 2017. Factors affecting the development of rural entrepreneurship: a case study on the rural areas of Manoojan County. Journal of Rural Research, 8(1): 22-37 (In Persian). [DOI:10.21859/jjr-08012]
13. HOSSEININIA, G., V. aliabadi and P. Ataei. 2019. Configurating Dimensions of cooperative-oriented entrepreneurship ecosystem within small rural enterprises. Journal of Entrepreneurship Development, 12(3), 341-360. doi: 10.22059/jed.2019.286203.653083 (In Persian).
14. Savari, M., Z. Asadi and K. Hasanpour. 2020. Development of Sustainable Employment Development Strategies in Rural Areas of Delfan County. Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture(jea), 7 (13): 42-53 (In Persian).
15. Khakzadian, S.M. and H. Rezaei. 2021. Identifying and Analyzing Factors Affecting the Entrepreneurial Marketing in Agricultural Cooperatives in Mazandaran Province. Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture (jea), 8(15): 46-54 (In Persian).
16. Cheng, L.C., K. Chen, M.C. Lee and K.M. Li. 2021. User-Defined SWOT analysis-A change mining perspective on user-generated content. Information Processing & Management, 58(5): 102613. [DOI:10.1016/j.ipm.2021.102613]
17. GURL, E. 2017. SWOT analysis: A theoretical review.
18. De-Madaria, E., J.J. Mira, I. Carrillo, W. Afif, D.Ang, M. Antelo and, J.P. Drenth. 2022. The present and future of gastroenterology and hepatology: an international SWOT analysis (the GASTROSWOT project). The Lancet Gastroenterology & Hepatology. [DOI:10.1016/S2468-1253(21)00442-8]
19. Misra, M. and M.L. Miller. 2022. Marine conservation tourism and the Giant Pacific Octopus: A SWOT analysis of two public engagement programs and the viability of a hybrid program at the Seattle Aquarium, Washington and USA. Regional Studies in Marine Science, 102231. [DOI:10.1016/j.rsma.2022.102231]
20. Hosseini, S.M., M.M. Paydar and C. Triki. 2021. Implementing sustainable ecotourism in Lafour region, Iran: Applying a clustering method based on SWOT analysis. Journal of Cleaner Production, 329: 129716. [DOI:10.1016/j.jclepro.2021.129716]
21. Amirshenava, S. and M. Osanloo. 2022. Strategic planning of post-mining land uses: A semi-quantitative approach based on the SWOT analysis and IE matrix. Resources Policy, 76, 102585. [DOI:10.1016/j.resourpol.2022.102585]
22. Barbosa, P.I., A. Szklo and A. Gurgel. 2022. Sugarcane ethanol companies in Brazil: Growth challenges and strategy perspectives using Delphi and SWOT-AHP methods. Biomass and Bioenergy, 158, 106368. [DOI:10.1016/j.biombioe.2022.106368]
23. Meza, A., M. Koç and M.S. Al-Sada. 2022. Perspectives and strategies for LNG expansion in Qatar: A SWOT analysis. Resources Policy, 76, 102633. [DOI:10.1016/j.resourpol.2022.102633]
24. Sahani, N. 2021. Application of hybrid SWOT-AHP-FuzzyAHP model for formulation and prioritization of ecotourism strategies in Western Himalaya, India. International Journal of Geoheritage and Parks, 9(3): 349-362. [DOI:10.1016/j.ijgeop.2021.08.001]
25. Lee, J., I. Kim, H. Kim and J. Kang. 2021. SWOT-AHP analysis of the Korean satellite and space industry: Strategy recommendations for development. Technological Forecasting and Social Change, 164, 120515. [DOI:10.1016/j.techfore.2020.120515]
26. Namugenyi, C., S.L. Nimmagadda and T. Reiners. 2019. Design of a SWOT analysis model and its evaluation in diverse digital business ecosystem contexts. Procedia Computer Science, 159: 1145-1154. [DOI:10.1016/j.procs.2019.09.283]
27. Rezvani, S., G.J. Dehkordi and A. Shamsollahi. 2012. Managing strategic change for organizations. International journal of academic research in economics and management sciences, 1(3): 112.
28. Grant, R.M. 2021. Contemporary strategy analysis. John Wiley & Sons.
29. Fatimah, H. and S. Syahrani. 2022. Leadership Strategies in Overcoming Educational Problems. Indonesian Journal of Education (INJOE), 3(2): 282-290. [DOI:10.54443/injoe.v3i2.34]
30. Paraggua, V.Q., F.D. Mobo, R.C. Acuavera, L.R. Villavicencio, G.C. Pasa and S.L.R. Atejera. 2022. SWOT Analysis in a Maritime Higher Education Institution: Strategic Planning Basis for Institutional Efficiency. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(1): 631-648. [DOI:10.37905/aksara.8.1.631-648.2022]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.