دوره 1، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1393 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 82-69 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
چکیده:   (2788 مشاهده)

  افزایش تعداد دانشجویان دختر در دانشگاه­ها، نقش ویژگی­های کارآفرینی در اشتغال دانش­آموختگان و همچنین اهمیت بخش کشاورزی و پیامد­های ناشی از بی­توجهی به آن­ها باعث شده است تا این پژوهش با هدف بررسی ویژگی­های کارآفرینانه دانشجویان دختر رشته کشاورزی صورت بگیرد. جامعه آماری این پژوهش (1780 نفر دختر) می­باشند که به روش تصادفی 336 نفر نمونه انتخاب شدند. پس از انجام آزمون همبستگی و آزمون t ، نتایج نشان می­دهد که اغلب دانشجویان به جز ویژگی تحمل ابهام در دیگر
ویژگی­های کارآفرینانه شامل، ریسک­پذیری، سلاست فکری، عمل­گرایی، کانون کنترل، نیاز به موفقیت، رویاپردازی و چالش­طلبی شرایط مطلوبی نداشتند. از نظر جنسیت
بین پسر­ها و دختر­های دانشجو، در ویژگی­های عمل­گرایی، نیاز به موفقیت، تحمل ابهام، چالش­طلبی، رویاپردازی و در نهایت کارآفرینی اختلاف معنی­داری وجود ندارد. اما در ویژگی­های ریسک­ پذیری، سلاست فکری، کانون کنترل بین دانشجویان پسر و دختر اختلاف معنی­داری وجود دارد. از نظر ویژگی فردی، بین نوع دیپلم و ویژگی­های ریسک­پذیری، نیاز به موفقیت، سلاست فکری، تحمل ابهام و همچنین کارآفرینی رابطه­ای معنی­دار وجود دارد. نوع شغل پدر به جز ریسک­پذیری، با هیچ یک از ویژگی­ها رابطه ندارد، داشتن تخصص نیز با تحمل ابهام، سابقه راه­اندازی کسب و کار و تمایل به راه­اندازی کسب و کار رابطه­ای معنی­داری دارد. از سوی دیگر بین دانشجویان سال اول و سال چهارم، در کارآفرینی و هیچ یک از ویژگی­ها اختلاف معنی­داری وجود ندارد. مجموع نتایج ضرورت برنامه­ریزی برای تقویت این ویژگی­ها را با توجه اهمیت کارآفرینی و گرایش روزافزون زنان به تحصیلات دانشگاهی و همچنین نقش راهبردی کشاورزی در استقلال و رفاه اجتماعی، نشان می­دهد.

متن کامل [PDF 460 kb]   (1004 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1394/5/13 | پذیرش: 1394/5/13 | انتشار: 1394/5/13

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.