TY - JOUR JF - sanru-jea JO - jea VL - 8 IS - 16 PY - 2021 Y1 - 2021/12/01 TI - Investigating the Effect of Entrepreneurial Orientation on Entrepreneurial Intention of Small and Medium Agricultural Businesses: The Mediating Role of Psychological Capital (Case Study: Paddy Farmers in Noor City) TT - بررسی تاثیر جهت گیری کارآفرینانه بر قصد کارآفرینی کسب و کارهای کوچک و متوسط کشاورزی: نقش میانجی سرمایه روانشناختی (مطالعه موردی: شالیکاران شهرستان نور) N2 - چکیده مبسوط مقدمه و هدف: در پاسخ به اقتصاد جهانی، سیاست‌گذاران به توسعه کسب و کارهای کوچک، انجمن‌های تجاری منطقه‌ای و کارآفرینان محلی توجه کرده‌اند. با توجه به اینکه بخش کشاورزی مسوولیت تامین امنیت غذایی جمعیت در حال افزایش را بر عهده دارد، با این وصف در بسیاری از مواقع، در اولویت قرار گرفتن تولید غذای کافی، موضوع سلامت محصولات کشاورزی تولید شده را تحت شعاع قرار می ­دهد. این عوامل، سبب گردیده تا حفظ محیط­زیست و امنیت بهداشت غذایی به یکی از چالش ­های بشر در عصر حاضر تبدیل شود و جوامع بین المللی در پی یافتن راهبردهای مناسبی برای حل معضلات و دستیابی به نظام­های توسعه پایدار باشند. یکی از مهمترین راهبردها، توجه به جایگاه کارآفرینی است که هدف آن افزایش سود، افزایش تولید محصول با کمترین تکیه بر استفاده از مواد شیمیایی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر جهت گیری کارآفرینانه بر قصد کارآفرینی کسب و کارهای کوچک و متوسط کشاورزی با نقش میانجی سرمایه روانشناختی است. مواد و روش­ ها: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر جمع­آوری داده­ها از نوع تحقیقات توصیفی و از شاخه مطالعات میدانی به شمار می ­آید و از حیث ارتباط بین متغیرهای پژوهش از نوع علی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شالیکاران شهرستان نور می­ باشند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی و فرمول کوکران تعداد 89 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع ­آوری اطلاعات، از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. در این تحقیق برای بررسی روایی پرسشنامه نیز، از روش‌های «روایی محتوا» و «روایی سازه» استفاده شد. برای سنجش پایایی متغیرهای تحقیق از آلفای کرونباخ استفاده شده است. یافته­­ ها: نتایج پژوهش نشان داد که؛ در سطح اطمینان 95 درصد جهت گیری کارآفرینانه بر قصد کارآفرینی کسب و کارهای کوچک و متوسط کشاورزی تأثیر معنی­داری دارد و همچنین سرمایه روانشناختی به تسهیل این ارتباط کمک می­کند. نتیجه ­گیری: شالیکاران برای این که بتوانند کسب و کار خود را ارتقا داده و جایگاه مشخصی را در بازار تصاحب کنند بایستی به اهمیت سرمایه روانشناختی واقف بوده و از طریق تقویت فعالیت‌های مربوط به بخش تحقیق و توسعه به معرفی محصولات و خدمات جدید و همچنین ایجاد تغییر در خطوط محصولات تمرکز نمایند. SP - 78 EP - 85 AU - bahmani, akbar AU - aslani, farshid AD - Payam noor KW - Entrepreneurial Orientation KW - Entrepreneurial Intention KW - Psychological Capital KW - Paddy Farmers UR - http://jea.sanru.ac.ir/article-1-278-fa.html DO - 10.52547/jea.8.16.78 ER -