Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture
راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی
jea
Agriculture
http://jea.sanru.ac.ir
1
admin
2538-3426
2676-4563
10.61186/jea
fa
jalali
1397
4
1
gregorian
2018
7
1
5
10
online
1
fulltext
fa
نقش مؤلفههای هوش هیجانی در بهرهبرداری از فرصتهای کسب و کار کارآفرینانه روستایی: مورد مطالعه استان فارس
An Analysis of the Influence of Emotional Intelligence Components on Rural Entrepreneurial Opportunities: The Case of Fars Province
کارآفرینی در کشاورزی
کارآفرینی در کشاورزی
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="margin: 0cm 0cm 0pt; text-align: justify;"><span style="font-size:11px;"><strong>در حالی­که کارآفرینی به</strong><strong><span dir="LTR">­</span></strong><strong>عنوان ظرفیت کشف و بهرهبرداری از فرصتهای سودآور، کانون و مرکز ثقل کار و تلاش و توسعه در عصر حاضر میباشد، برخی افراد ضمن برخورداری از توان و ظرفیت شناسایی این فرصتها، از آن بهرهبرداری نمیکنند. بر این اساس، پژوهش پیمایشی حاضر با هدف مطالعهی تأثیر هوش هیجانی بر میزان کارآفرینی روستاییان انجام شده است. برای این منظور، از ابزار پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی بار- آن و کارآفرینی اسکاربوروف و زیمرر برای گردآوری دادهها بهره گرفته شد. اعضای نمونه 362 روستایی بخش گلهدار، شهرستان مُهر استان فارس بودند. پس از تأیید روایی ابزار پژوهش توسط کارشناسان، جهت بررسی پایایی آن مطالعهی پیشآهنگی انجام و ضریب آلفای کرونباخ از 76/0 تا 91/0 برآورد گردید. یافتههای پژوهش حاکی از رابطه مثبت و معنیدار هوش هیجانی بر کارآفرینی روستاییان بود. بنابراین، افرادی که در شناسایی، کنترل و اداره­ی مطلوب احساسات و هیجانات خود و دیگران توانایی بیشتری دارند از گرایش بیشتری نسبت به کارآفرینی نیز برخوردار هستند. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیونی روشن ساخت که مؤلفههای روابط درون­فردی، روابط بین­فردی، سازگاری و خلق عمومی توانایی تبیین 4/18 درصد از تغییرات متغیر وابسته کارآفرینی روستاییان را دارا میباشند. </strong></span></p>
<p style="margin: 0cm 0cm 0pt; text-align: justify; unicode-bidi: embed; direction: ltr;"> Entrepreneurship as the capacity of exploring and exploitation of profitable opportunities is the center of gravity of the work and development in the present era. This study sought to answer the question of why, when, and how some people recognize and exploit opportunities, while others do not have this ability. Accordingly, this survey study was conducted to study the effects of emotional intelligence on rural entrepreneurship. For this purpose, two standardized questionnaires (Bar-on's Emotional Quotient Inventory (EQ-i) and Scarborough and Zimmerer's Entrepreneurship Questionnaire) were used to collect data from 362 rural residents of Gallehdar district, Fars province. After confirming the validity of research tool by experts, to assess its reliability the pilot study was conducted and Cronbach's alpha coefficient was estimated from 0.76 to 0.91. The results showed that there was a significant positive correlation between emotional intelligence and entrepreneurship among participants. So, people who were better and more able to identify, control and appropriately manage self and others' emotions were more likely shown entrepreneurial tendency in comparison to others. Also, regression analysis revealed that the components of intrapersonal relationships, interpersonal relationships, adaptability and the general mood were able to predict 18.4% of the variance of the rural entrepreneurship.</p>
کارآفرینی روستایی, هوش هیجانی, روابط درون فردی, خُلق عمومی
Emotional Intelligence, Intrapersonal Relationships, General Mood, Rural
Entrepreneurship
1
9
http://jea.sanru.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-424-1&slc_lang=fa&sid=1
Morteza
Nouri
مرتضی
نوری
mnouri1000@gmail.com
10031947532846001307
10031947532846001307
No
Yasouj University
گروه مدیریت توسعه روستایی، دانشگاه یاسوج
Maryam
Sharifzadeh
مریم
شریف زاده
m.sharifzadeh@yu.ac.ir
10031947532846001308
10031947532846001308
Yes
Yasouj University
گروه مدیریت توسعه روستایی، دانشگاه یاسوج،