دوره 4، شماره 7 - ( بهار و تابستان 1396 )                   جلد 4 شماره 7 صفحات 1-12 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

SAMADI MIARKOLAEI H, samadiMiarkolaei H. Verification and Ranking of Effective Structural Indicators on Entrepreneurship Process by using Fuzzy Delphi and FAHP Approach in Mazandaran Fisheries Organization. jea. 2017; 4 (7) :1-12
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-135-fa.html
صمدی میارکلائی حسین، صمدی میارکلائی حمزه. تبیین و رتبه بندی شاخص های ساختاری مؤثر بر فرآیند کارآفرینی با استفاده از رویکرد دلفی فازی و AHP فازی در شیلات استان مازندران . راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی. 1396; 4 (7) :1-12

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-135-fa.html


باشگاه پژوهشگران جوان
چکیده:   (787 مشاهده)

     کارآفرینی سازمانی فرآیندی است که طی آن سازمان­ها، فرصت­های رشد و توسعه را تشخیص داده و با نوآوری و تخصیص مجدد منابع، ارزش­های جدیدی را برای مشتریان ایجاد می­ کنند. در این میان شاخص­های ساختاری از عوامل مهم حیاتی مؤثر جهت توسعه فرآیند کارآفرینی سازمانی
می­ باشند. هدف از پژوهش حاضر،
شناسایی و رتبه­ بندی شاخص­های ساختاری مؤثر بر فرآیند کارآفرینی سازمانی در اداره کل شیلات استان مازندران می­ باشد. روش این پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش توصیفی- پیمایشی می­ باشد. جامعه آماری تحقیق کارشناسان و خبرگان اداره کل شیلات استان مازندران می‌باشند. در پژوهش حاضر پس از مطالعه ادبیات تحقیق، عوامل ساختاری مؤثر بر فرآیند کارآفرینی سازمانی شناسایی گردید. داده‌های پژوهش با استفاده از پرسشنامه‌های دلفی و مقایسات زوجی جمع ­آوری و با استفاده از روش دلفی فازی و فرآیند تحلیل سلسله­ مراتب گروهی- فازی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل نظرات کارشناسان و خبرگان نشان داد که از بین 16 شاخص در نظر گرفته براساس ادبیات پژوهش، تنها هفت شاخص مؤثر بر فرآیند کارآفرینی شناخته شد. در ادامه با استفاده از تحلیل سلسله­ مراتبی فازی
رتبه ­بندی شاخص­ها مشخص شد: ساختار سازمانی (507/0)؛ استراتژی سازمانی (279/0)؛ سیستم­های پاداش (110/0)؛ راهبردها و سیاست­های سازمانی (071/0)؛ سیستم منابع انسانی (020/0)؛ سیستم مالی سازمان (010/0) و سیستم منابع اطلاعاتی (004/0).
باتوجه به نتایج مدیران سازمان باید با ایجاد ساختاری پویا و منعطف در سازمان، جهت توسعه خلاقیت، نوآوری و در نهایت کارآفرینی گام برداشته و در جهت دست­یابی به ­یک چشم­ انداز استراتژیک کارآفرینانه قوی و مشترک میان مدیران و کارکنان بکوشند.
 

 

متن کامل [PDF 2180 kb]   (788 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: دولت و سیاست ها و قوانین و مقررات
دریافت: 1396/6/27 | پذیرش: 1397/2/22 | انتشار: 1397/6/26

فهرست منابع
1. Antončič, B. and R.D. Hisrich. 2001. Entrepreneurship: Construct Refinement and Cross-Cultural Validation. Journal of Business Venturing, 16: 495-527. [DOI:10.1016/S0883-9026(99)00054-3]
2. Antončič, B. and O. Zorn. 2004. The Mediating Role of Corporate Entrepreneurship in the Organizational Support-Performance Relationship: An Empirical Examination. Managing Global Transitions, 21: 5-14.
3. Asgharpour, M.J. 2008. Multi Criteria Decision Making. Sixth edition: Tehran University Press, p: 78 (In Persian).
4. Ahmadi, F., K. Nasiriani and P. Abazari. 2008. The Delphi technique: a research tool. Journal of Medical Education, 8(1): 185-175 (In Persian).
5. Adeli, A. 2013. Evaluation and interpretation of policies of five-year developmental plans and Iran fisheries outlook. Fisheries Science and Technology, 2(3): 57-74 (In Persian).
6. Amirkabiri, A. and O. Moahmoudian. 2007. The effects of organizational factors on the potential outcomes of entrepreneurship within the organization: research in
7. Categories of information and communications technology industry. Knowledge Management, 79: 127-144 (In Persian).
8. Bhardwaj, B.R. and M.K. Sushil. 2005. Corporate Entrepreneurship: Application of Moderator Method. Singapore Management Review, 2913: 47-58.
9. Certo, S. and M.T. Trevis. 2008. Social entrepreneurship: Key issues and concepts. Business Horizons, 51: 267-271. [DOI:10.1016/j.bushor.2008.02.009]
10. Chaka, C. 2006. Factors That Promote Corporate Entrepreneurship within the First Rand Bank. Degree of Master of Business Administration. November, p: 163.
11. Chang, D.Y. 1996. Applications of the extent analysis method on fuzzy AHP. European journal of operational research, 95. 649-655. [DOI:10.1016/0377-2217(95)00300-2]
12. Dehghan, R., K. Talebi and A. Arabioun. 2012. Organizational Entrepreneurship And Innovation At Medical Sciences Universities of Iran. Health Pyavrd, 6(1): 22-33 (In Persian).
13. Fisscher, O., D. Frenkel, Y. Lurie and A. Nijhof. 2005. "Stretching the Frontiers: Exploring the Relationships between Entrepreneurship and Ethics. Journal of Business Ethics, 60: 207-209. [DOI:10.1007/s10551-005-0128-1]
14. Fremont, E. 2005. Fundamentals of Organization Behavior. South- Westem college Publishing, p: 49.
15. Firouzyar, S. and D. Kia Kojouri. 2013. Identification of Structural Restricting and Driving Factors of Development of Corporate Entrepreneurship CE: A Case Study. Journal of Entrepreneurship and Innovation Management. 23: 1-16 (In Persian).
16. Gogus, O. and T.O. Boucher. 1997. A consistency test for rational weights in multi‐criterion decision analysis with fuzzy pairwise comparisons. Fuzzy Sets and Systems, 862. 129-138. [DOI:10.1016/0165-0114(95)00410-6]
17. Hornsby, J.S., D.F. Kuratko and S.A. Zahra. 2002. Middle managers perception of the internal environment for corporate entrepreneurship: Assessing a measurement scale. Journal of Business Venturing, 17: 253-273. [DOI:10.1016/S0883-9026(00)00059-8]
18. James, P. 1998. Organization Structure. Pacific Sociological Review, 20: 2.
19. Khampanya, W. and V. Thanaphol. 2010. An Investigation of Ethical Dilemmas and Entrepreneurial Behavior in Established Firms, Agse, 1021-1033.
20. Kuratko, D.F., J.S. Hornsby and L.M. Corso. 1996. Building an adaptive firm. Small Business Forum, 141: 41-48.
21. Kuratko, D., J.S. Hornsby and J. Bishop. 2005. Managers' Corporate Entrepreneurial Actions and Job Satisfaction. International Entrepreneurship and Management Journal, 1: 275-291. [DOI:10.1007/s11365-005-2589-1]
22. Kearney, C., R. Hisrich and F. Roche. 2008. A conceptual model of public sector corporate entrepreneurship. Entrepreneurship Management Journal, 4: 295-313. [DOI:10.1007/s11365-007-0048-x]
23. Karimi, A., R. Rezaei, M. Ahmadpour and M. Ansari. 2013. The Impact of Corporate Culture on Entrepreneurial Trends (Case Study: Agricultural and Natural Resources Campus of Tehran University). Journal of Entrepreneurial Development, 6(3): 163-182 (In Persian).
24. Kearney, C., R. Hisrich and F. Roche. 2009. Public and private sector entrepreneurship: similarities, differences or a combination?. Journal of Small Business and Enterprise Development, 161: 26-46. [DOI:10.1108/14626000910932863]
25. Laarhoven, P.M. and W. Pedrycz. 1983. A Fuzzy Extension of Saaty s Priority Theory. Journal of Fuzzy Sets and Systems, 111: 229-241. [DOI:10.1016/S0165-0114(83)80082-7]
26. Moghimi, S.M. 2007. Corporate Entrepreneurship: Obstacles and Alternatives The Case of Industrial Corporations in Iran. Journal of Entrepreneurship Research, 119-87 (In Persian).
27. Nunnally, J.C. 1978. Psychometric theory. McGraw-Hill, New York, p: 65.
28. Obino Mokaya, S. 2012. Corporate Entrepreneurship and Organizational Performance: Theoretical Perspectives, Approaches and Outcomes. International Journal of Arts and Commerce, 14: 133-143.
29. Pinchot, G. 1985. Intrapreneuring. New York: Harper and Row Publishers, p: 214.
30. Sadler, R.J. 2000. Corporate entrepreneurship in the public sector: the dance of the chameleon. Australian Journal of Public Administration, 592: 25-43. [DOI:10.1111/1467-8500.00149]
31. Sarabi, A., M. Abdouvi and Z. Forotani. 2012. Identify the factors influencing entrepreneurial behavior in the Iranian government. Journal of Organizational Behavior, 2(1): 86-108 (In Persian).
32. Scheepers, M.J., J.C. Hough and J.Z. Bloom. 2008. Nurturing the corporate entrepreneurship capability. Southern African Business Review, 123: 50-75.
33. Srivastava, N. and A. Agrawal. 2010. Factors supporting corporate entrepreneurship: An exploratory study. The Journal of Business Perspective, 14: 163-171. [DOI:10.1177/097226291001400302]
34. Tajeddini, K., M. Trueman and G. Larsen. 2006. Examining the Effect of Market Orientation on Innovativeness. Journal of marketing management, 225(6): 529-551 (In Persian). [DOI:10.1362/026725706777978640]
35. Zampetakis, L.A. and Moustakis. 2007. Entrepreneurial behavior in the Greek public sector. International Journal of Entrepreneurial Behavior and Research, 13: 19-38. [DOI:10.1108/13552550710725165]
36. Zerbinati, S. and S. Vangelis. 2005. Entrepreneurship in the public sector: a framework of analysis in European local governments. Entrepreneurship and Regional Development, 43-64. [DOI:10.1080/0898562042000310723]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by : Yektaweb