کارآفرینی سازمانی فرآیندی است که طی آن سازمانها، فرصتهای رشد و توسعه را تشخیص داده و با نوآوری و تخصیص مجدد منابع، ارزشهای جدیدی را برای مشتریان ایجاد می کنند. در این میان شاخصهای ساختاری از عوامل مهم حیاتی مؤثر جهت توسعه فرآیند کارآفرینی سازمانی
می باشند. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و رتبه بندی شاخصهای ساختاری مؤثر بر فرآیند کارآفرینی سازمانی در اداره کل شیلات استان مازندران می باشد. روش این پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه آماری تحقیق کارشناسان و خبرگان اداره کل شیلات استان مازندران میباشند. در پژوهش حاضر پس از مطالعه ادبیات تحقیق، عوامل ساختاری مؤثر بر فرآیند کارآفرینی سازمانی شناسایی گردید. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامههای دلفی و مقایسات زوجی جمع آوری و با استفاده از روش دلفی فازی و فرآیند تحلیل سلسله مراتب گروهی- فازی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل نظرات کارشناسان و خبرگان نشان داد که از بین 16 شاخص در نظر گرفته براساس ادبیات پژوهش، تنها هفت شاخص مؤثر بر فرآیند کارآفرینی شناخته شد. در ادامه با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی فازی
رتبه بندی شاخصها مشخص شد: ساختار سازمانی (507/0)؛ استراتژی سازمانی (279/0)؛ سیستمهای پاداش (110/0)؛ راهبردها و سیاستهای سازمانی (071/0)؛ سیستم منابع انسانی (020/0)؛ سیستم مالی سازمان (010/0) و سیستم منابع اطلاعاتی (004/0). باتوجه به نتایج مدیران سازمان باید با ایجاد ساختاری پویا و منعطف در سازمان، جهت توسعه خلاقیت، نوآوری و در نهایت کارآفرینی گام برداشته و در جهت دستیابی به یک چشم انداز استراتژیک کارآفرینانه قوی و مشترک میان مدیران و کارکنان بکوشند.