دوره 3، شماره 6 - ( پاییز و زمستان 1395 )                   جلد 3 شماره 6 صفحات 51-58 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Identification and Prioritization of Factors Affecting Agricultural Entrepreneurship in Rural Areas )Study Case: Sarbaz County). jea. 2017; 3 (6) :51-58
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-146-fa.html
رئیسی ابوبکر، شیهکی تاش مهیم، سالارزهی حبیب‌الله، ولی نفس عبدالعزیز. شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی کشاورزی در مناطق روستایی (مطالعه موردی: شهرستان سرباز) . راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی. 1395; 3 (6) :51-58

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-146-fa.html


چکیده:   (799 مشاهده)
     کارآفرینی روستایی یکی از راهکارهای جدید در راستای دست‌یابی به توسعه پایدار است و بخش کشاورزی از بخش‌های مهم اقتصاد روستا و زمینه‌ساز رشد و پیشرفت آن است. توسعه کشاورزی مبنای سرمایه‌گذاری، اشتغال و کاهش بیکاری است، بنابراین ضرورت دارد عوامل تأثیرگذار بر کارآفرینی کشاورزی روستایی شناسایی گردد. هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی و اولویت­بندی عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی کشاورزی از دیدگاه کشاورزان شهرستان سرباز می‌باشد. این تحقیق از حیث روش، توصیفی- پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش 550 نفر از کشاورزان شهرستان سرباز می­ باشند که با استفاده از فرمول کوکران 225 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. پرسش­نامه به‌عنوان ابزار پژوهش، جهت جمع‌آوری داده‌ها مورد استفاده قرار گرفت که روایی آن توسط کارشناسان کشاورزی و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (783/0) تأیید شد. داده­ها به کمک نرم‌افزار 23Spss تحلیل گردیده­ است. بر اساس نتایج تحقیق پنج عامل اقتصادی، اجتماعی، محیطی، رفتاری و ترویجی در توسعه کارآفرینی کشاورزی نقش داشته‌اند که عوامل اقتصادی با میانگین رتبه‌ای 25/3 بیشترین تأثیرگذاری را بر کارآفرینی کشاورزی داشته و پس از آن عوامل محیطی، اجتماعی، رفتاری و ترویجی به ترتیب بیشترین تأثیر را بر کارآفرینی کشاورزی گذاشته‌اند، بنابراین باید بستری فراهم گردد که به دریافت تسهیلات مالی و اعتباری (حمایت مالی) کشاورزان برای کارآفرینی کشاورزی، تسهیل هم‌افزایی شبکه‌ای و افزایش توان رقابت (فضای آزاد بازار) کشاورزان کمک کند.
متن کامل [PDF 597 kb]   (258 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۱۰/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۰/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۱۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by : Yektaweb