دوره 5، شماره 9 - ( بهار و تابستان 1397 )                   جلد 5 شماره 9 صفحات 10-20 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Valizadeh N, Karimi-Gougheri H. An Analysis of Factors Influencing the Social Entrepreneurial Intention in Rural and Nomad Women's Micro-credit Funds. jea. 2018; 5 (9) :10-20
URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-156-fa.html
ولی زاده ناصر، کریمی گوغری حمید. تحلیل عوامل مؤثر بر نیت کارآفرینی اجتماعی در صندوق‎های اعتبارات خرد زنان روستایی و عشایری. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی. 1397; 5 (9) :10-20

URL: http://jea.sanru.ac.ir/article-1-156-fa.html


بخش ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
چکیده:   (605 مشاهده)
علی­رغم نقش مهمی که زنان روستایی و عشایری در کشورهای در حال توسعه دارند، ولی جایگاه آنان عموماً مورد غفلت قرار گرفته است و آنان از برنامه ‏های توسعه روستایی محروم مانده ‏اند. زنان همواره قشر آسیب‏ پذیر جامعه بوده ‏اند که به ‏طور نامرئی در تله‏ ای از محرومیت گرفتار هستند. کارآفرینی اجتماعی به ­عنوان یکی از محورهای توسعه، می‎تواند عاملی برای حل مشکلات اجتماعی و چالش ‏های پیش روی زنان قلمداد شود. یکی از ساختارهای بالقوه‎ای که می‎تواند بستری برای کارآفرینی اجتماعی و در نتیجه حل مسائل اجتماعی باشد، صندوق‎های اعتبارات خرد زنان روستایی و عشایری است. اما از آنجایی که توسعه و گسترش کارآفرینی اجتماعی در هر ساختاری، به‏ ویژه در صندوقهای اعتبارت خرد زنان روستایی و عشایری وابسته به عوامل تعیینکننده و مرتبط با آن است، بنابراین شناسایی عواملی که ممکن است بر کارآفرینی اجتماعی در این صندوقها اثر بگذرند، از اهمیت شایانی برخودار است. در این راستا، هدف کلی پژوهش حاضر تحلیل عوامل مؤثر بر نیت کارآفرینی اجتماعی در صندوقهای اعتبارات خرد زنان روستایی و عشایری است. این پژوهش از نوع پژوهش ‏های توصیفی-همبستگی است که با استفاده از فن پیمایش انجام شده است. جامعهی آماری مورد مطالعه، 1146 نفر از اعضای صندوق‏ های اعتبارات خرد زنان روستایی و عشایری استان کرمان بود که تعداد 300 نفر از آن‌ها با بهرهگیری از جدول کریجسی و مورگان و روش نمونهگیری تصادفی طبقه ‏ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه ‏ای بود که روایی آن توسط کارگروهی از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی و توسعه روستایی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن ‌هم با استفاده از یک مطالعهی راهنما و ضرایب آلفای کرونباخ، بررسی شد (86/0 ≤α 71/0). یافته ‏های حاصل از این پژوهش نشان داد که متغیرهای همدلی، خودکارایی، حمایت اجتماعی درک ‎شده، تعهد اخلاقی و تجربه‎ی قبلی اثرات مثبت و معنی‎داری بر نیت کارآفرینی اجتماعی دارند. همچنین، این متغیرها توانستند 2/43 درصد از تغییرات واریانس متغیر وابسته را توضیح دهند. در پایان بر اساس نتایج پژوهش پیشنهادهایی ارائه شده است.
 
متن کامل [PDF 1362 kb]   (163 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کارآفرینی در کشاورزی
دریافت: ۱۳۹۷/۵/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۷/۷/۲ | انتشار: ۱۳۹۸/۱/۲۱

فهرست منابع
1. Ajzen, I. 1991. The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2): 179-211. [DOI:10.1016/0749-5978(91)90020-T]
2. Movahedi, R. and J. Soleymanian Broujeni. 2016. Surveying the education role on entrepreneurship development among rural women. Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 3(6): 24-33 (In Persian).
3. Bandura, A. 1977. Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological review, 84(2): 191. [DOI:10.1037/0033-295X.84.2.191]
4. Batson, C.D., S. Early and G. Salvarani. 1997. Perspective taking: Imagining how another feels versus imaging how you would feel. Personality and social psychology bulletin, 23(7): 751-758. [DOI:10.1177/0146167297237008]
5. Bornstein, D. 1996. The Price of a Dream, the Story of the Grameen Bank. Chicago: University of Chicago, 22: 25-35.
6. Carr, J.C. and J.M. Sequeira. 2007. Prior family business exposure as intergenerational influence and entrepreneurial intent: A theory of planned behavior approach. Journal of Business Research, 60(10): 1090-1098. [DOI:10.1016/j.jbusres.2006.12.016]
7. Chlosta, S., H. Patzelt, S.B. Klein and C. Dormann. 2012. Parental role models and the decision to become self-employed: The moderating effect of personality. Small Business Economics, 38(1): 121-138. [DOI:10.1007/s11187-010-9270-y]
8. Cialdini, R.B., R.R. Reno and C.A. Kallgren. 1990. A focus theory of normative conduct: recycling the concept of norms to reduce littering in public places. Journal of personality and social psychology, 58(6): 1015. [DOI:10.1037/0022-3514.58.6.1015]
9. Dees, J.G. 2012. A tale of two cultures: Charity, problem solving, and the future of social entrepreneurship. Journal of Business Ethics, 111(3): 321-334. [DOI:10.1007/s10551-012-1412-5]
10. Dyer, J.H. and H. Singh. 1998. The relational view: Cooperative strategy and sources of interorganizational competitive advantage. Academy of Management Review, 23(4): 660-679. [DOI:10.5465/amr.1998.1255632]
11. Firouzabadi, S.A., H. Imani Jajrrami and H. Dabbaghi. 2018. Rural women's co-operatives, a potential for social entrepreneurship. Woman in Development and Politics, 16(1): 149-173.
12. Forster, F. and D. Grichnik. 2013. Social entrepreneurial intention formation of corporate volunteers. Journal of Social Entrepreneurship, 4(2): 153-181. [DOI:10.1080/19420676.2013.777358]
13. Ghadiry-Masom, M. and A. Ahmadi. 2016. The factors influencing success of micro-credit funds in the economic empowerment of rural women, Firoozkooh County. Human Geography Research Quarterly, 47(4): 759-772.
14. Goetz, J.L., D. Keltner and E. Simon-Thomas. 2010. Compassion: an evolutionary analysis and empirical review. Psychological bulletin, 136(3): 351. [DOI:10.1037/a0018807]
15. Haines, R., M.D. Street and D. Haines. 2008. The influence of perceived importance of an ethical issue on moral judgment, moral obligation and moral intent. Journal of Business Ethics, 81(2): 387-399. [DOI:10.1007/s10551-007-9502-5]
16. Hemingway, C.A. 2005. Personal values as a catalyst for corporate social entrepreneurship. Journal of Business Ethics, 60(3): 233-249. [DOI:10.1007/s10551-005-0132-5]
17. Hillemeier, M.M., C.S. Weisman, G.A. Chase and A.M. Dyer. 2008. Mental health status among rural women of reproductive age: findings from the Central Pennsylvania Women's Health Study. American Journal of Public Health, 98(7): 1271-1279. [DOI:10.2105/AJPH.2006.107771]
18. Hockerts, K. 2015. The social entrepreneurial antecedents scale (SEAS): a validation study. Social Enterprise Journal, 11(3): 260-280. [DOI:10.1108/SEJ-05-2014-0026]
19. Hockerts, K. 2017. Determinants of social entrepreneurial intentions. Entrepreneurship Theory and Practice, 41(1): 105-130. [DOI:10.1111/etap.12171]
20. Ikemi, M. 2011. A challenge of microcredit program in rural Africa, Economic Journal of Hokkaido University, 5(40): 15-28.
21. Kautonen, T., S. Luoto and E.T. Tornikoski. 2010. Influence of work history on entrepreneurial intentions in 'prime age' and 'third age': A preliminary study. International Small Business Journal, 28(6): 583-601. [DOI:10.1177/0266242610368592]
22. Krejcie, R.V. and D.W. Morgan. 1970. Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30: 607-610. [DOI:10.1177/001316447003000308]
23. London, M. 2010. Understanding social advocacy: An integrative model of motivation, strategy, and persistence in support of corporate social responsibility and social entrepreneurship. Journal of Management Development, 29(3): 224-245. [DOI:10.1108/02621711011025768]
24. Mair, J. and E. Noboa. 2006. Social Entrepreneurship: How Intentions to Create a Social Venture Get Formed. In J. Mair, J. Robinson, & K. Hockerts (Eds.), Social Entrepreneurship, 121-136 pp. New York: Palgrave MacMillan. [DOI:10.1057/9780230625655_8]
25. Mehrabian, A. and N. Epstein. 1972. A measure of emotional empathy 1. Journal of personality, 40 (4): 525-543. [DOI:10.1111/j.1467-6494.1972.tb00078.x]
26. Nomadic Affairs Office of Kerman Province. 2016. Statistics of rural and nomadic women's micro-credit funds. (No Published) (In Persian).
27. Preston, S.D., A. Bechara, H. Damasio, T.J. Grabowski, R.B. Stansfield, S. Mehta and A.R. Damasio. 2007. The neural substrates of cognitive empathy. Social Neuroscience, 2: 254-275. [DOI:10.1080/17470910701376902]
28. Schlaegel, C. and M. Koenig. 2014. Determinants of Entrepreneurial Intent: A Meta-Analytic Test and Integration of Competing Models. Entrepreneurship Theory and Practice, 38: 291-332. [DOI:10.1111/etap.12087]
29. Seideh, T., R. Eshraqi Samani and A. Poursaied. 2015. Factors Inluencing the occupational capability of rural women (Case study: Ilam County). Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 2(4): 11-21 (In Persian). [DOI:10.18869/acadpub.jea.2.4.21]
30. Shahrokhi-Sardoo, S. and A. Karami. 2016. The analysis of participation accelerators and their influence on economic performance of micro-credit funds for rural women (The case of: Jiroft county). Quarterly Journal of Womens Studies Sociological and Psychological, 14: 185-212 (In Persian).
31. Sharifzadeh, M. and J. Karimi. 2016. An Investigation of factors affecting textile weaving development among Baneh county rural women. Quarterly Journal of Women's Studies Sociological and Psychological, 14(2): 127-156 (In Persian).
32. Thake, S. and S. Zadek. 1997. Practical People, Noble Causes: How to Support Community-based Social Entrepreneurs. Executive Summary. New Economics Foundation, 1: 32-35.
33. Vaghar Mosavi, M.A. Ghods Alavi and M. Abbasi. 2016. The role of social entrepreneurship in development of social justice. Journal of Entrepreneurship in Agriculture, 3(2): 59-76.
34. Wood, S. 2012. Prone to progress: Using personality to identify supporters of innovative social entrepreneurship. Journal of Public Policy & Marketing, 31(1): 129-141. [DOI:10.1509/jppm.11.060]
35. Yiu, D.W., W.P. Wan, F.W. Ng, X. Chen and J. Su. 2014. Sentimental drivers of social entrepreneurship: A study of China's Guangcai (Glorious) Program. Management and Organization Review, 10(1): 55-80. [DOI:10.1111/more.12043]
36. Zahn-Waxler, C. and M. Radke-Yarrow. 1990. The origins of empathic concern. Motivation and emotion, 14(2): 107-130. [DOI:10.1007/BF00991639]
37. Zhao, H., S.E. Seibert and G.E. Hills. 2005. The mediating role of self-efficacy in the development of entrepreneurial intentions. Journal of Applied Psychology, 90(6): 1265. [DOI:10.1037/0021-9010.90.6.1265]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of Entreneurship and Agriculture

Designed & Developed by : Yektaweb